ساعات مطالعه‌ی فراوان، اما...

سعید دانش‌آموز هفتم است. طی چند آزمون که دفتر برنامه‌ریزی‌اش را بررسی می‌کردم متوجه شدم که ساعات مطالعه‌ی سعید استاندارد است ولی علی‌رغم مطالعه‌ی فراوان، به نتیجه‌ی دلخواه و مد نظر خود دست نمی‌یابد.



سعید دانش‌آموز مقطع هفتم است. طی چند آزمون که دفتر برنامه‌ریزی‌اش را بررسی می‌کردم متوجه شدم که ساعات مطالعه‌ی سعید استاندارد است ولی علی‌رغم مطالعه‌ی فراوان، به نتیجه‌ی دلخواه و مد نظر خود دست نمی‌یابد. عصر یکی از جمعه‌ها زمانی که برای دریافت کارنامه مراجعه کرده بود این موضوع را با او مطرح کردم و از او خواستم تا از نحوه‌ی مطالعه‌اش برایم بگوید. از صحبت‌های سعید متوجه شدم که هنگام مطالعه، تمرکز حواس ندارد و همیشه عادت دارد در محیطی شلوغ و پر سروصدا مطالعه کند. از همه مهم‌تر این‌که هنگام مطالعه مواردی به ذهنش می‌آید که می‌خواهد هر چه سریع‌تر درس خواندنش را تمام کرده و به انجام آن‌ها بپردازد.

با او از شیوه‌ی صحیح مطالعه سخن گفتم و به او یادآور شدم که برای داشتن مطالعه‌ای اثربخش با توجه به شناختی که از خود دارد باید تشخیص دهد که بهترین زمان مطالعه برای او چه زمانی است. هم‌چنین باید از مکان و شرایط محیطی مناسب استفاده کند و با فکری آسوده به مطالعه بپردازد. هنگام مطالعه افکار مزاحمی را که به سراغش می‌آید در کاغذی یادداشت کند تا بعد از مطالعه به آن‌ها بپردازد. هنگام مطالعه نیز با یادداشت‌برداری و خط کشیدن زیر نکات مهم و... می‌تواند درس خواندن را برای خود آسان‌تر کرده و بازده مطالب را افزایش دهد.