با چرت زدن سر کلاس چگونه مبارزه می‌کنید؟

شما قبل از این‌که مغلوب چرت زدن شوید، باید حواستان به نوع نشستن و حالت بدنتان باشد.

حتماً شما هم مثل بعضی از محصل‌ها و دانشجویان، چرت زدن سر کلاس را تجربه کرده‌اید و تصور روشنی از این اتفاق در ذهنتان دارید. احتمالاً تا الان شما به شیوه‌ها و روش‌های منحصربه‌فرد خودتان، خواب‌آلودگی را ضربه‌فنی کرده‌اید و آن را از پا درآورده‌اید؛ اما اگر بخواهید با چرت زدن سر کلاس مبارزه کنید، چه راه‌هایی به ذهنتان می‌رسد؟

1- لم ندهید لطفاً

شما قبل از این‌که مغلوب چرت زدن شوید، باید حواستان به نوع نشستن و حالت بدنتان باشد. اگر بدنتان را شل و ول روی صندلی رها نکنید، محال است چرت‌تان بگیرد. بدن شما هر اندازه فعال‌تر باشد، گردش خون بهتری خواهید داشت. در این صورت بیش‌تر می‌توانید بر خواب‌آلودگی مسلط شوید. اگر روی صندلی لم بدهید یا گردن خودتان را به عقب شل کنید، حتماً پلک‌های‌تان سنگین می‌شود و وسوسه‌ی چرت زدن به سراغتان می‌آید. بهترین کار این است که صاف بنشینید، پاهای‌تان را درست کنار هم قرار بدهید و دست‌های‌تان روی میز و پیش روی‌‌تان باشد. رعایت این چند نکته می‌تواند بدن و مغز شما را از کسالت و خواب‌آلودگی نجات دهد.

2- لباس‌ها شما را وسوسه نکند

نقش لباس مناسب را در این میان دست‌کم نگیرید. این روزها هوا رفته رفته سرد می‌شود و احتمالاً شما هم لباس‌های گرم را از کمدها بیرون کشیده‌اید اما بهتر است از لباس‌های گرمی استفاده کنید که روی بقیه‌ی لباس‌ها استفاده می‌شوند تا بتوانید سر کلاس آن‌ها را دربیاورید. گرمای مطبوع حاصل از پوشیدن لباس‌های گرم، بدن شما را برای چرت زدن آماده می‌کند. اگر احساس کردید که به علت دمای کلاس، حالت خواب‌آلودگی دارید، با اجازه‌ی استاد، معلم و دوستان‌تان در یا پنجره را کمی باز بگذارید تا هوای تازه به صورت‌تان بخورد و خواب از سر شما و بقیه‌ی افراد کلاس بپرد.

3- ناهار سنگین نخورید

معمولاً شما در کلاس‌های بعدازظهر بیش‌تر حالت خواب‌آلودگی دارید و چرت می‌زنید. دلیل این اتفاق می‌تواند نوع و کیفیت ناهاری باشد که قبل از کلاس نوش جان کرده‌اید؛ بنابراین حواستان باشد که وعده‌ی ناهارتان چرب و سنگین نباشد؛ چون مصرف غذاهای چرب شما را خواب‌آلود می‌کند و تمایل دارید بعد از خوردن آن‌ها به خواب بروید. همین طور مصرف دوغ و ماست در وعده‌ی ناهار به خواب‌آلودگی شما کمک می‌کند.

4- خودتان را بتکانید

اگر وسط کلاس احساس کردید به هیچ روشی نمی‌توانید چشم‌های‌تان را باز نگه دارید و الان است که مغلوب خواب شوید، بهتر است به یک راهکار جدی‌تر و مؤثرتر فکر کنید. چاره‌ی این مشکل چیزی نیست جز تحرک داشتن. احتمالاً بدن شما در حالت بی‌تحرکی در کلاس قرار گرفته و به همین علت چرت ویژه‌ی کلاسی به سراغ شما آماده است. در چنین حالتی بهترین کار این است که تکانی به خودتان بدهید و اجازه بگیرید و از کلاس بیرون بروید. شیر آب سرد را باز کنید و سه چهار مشت آب سرد به صورت‌تان بپاشید. نگران هیچ چیز نباشید، این راه‌حل ردخور ندارد.

5- یک مکان دنج پیدا کنید و چرت بزنید

احتمالاً شما چرت می‌زنید چون به خواب کافی نیاز دارید. یک چرت کوتاه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای می‌تواند سر حالتان بیاورد؛ اما کجا چرت بزنید؟ بهتر است حوالی ساعت ۱۲ وضو بگیرید و به نمازخانه‌ی مدرسه بروید. نماز ظهر و عصرتان را بخوانید. بعد همان جا یک گوشه‌ی دنج پیدا کنید و یک چرت کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای بزنید تا سر حال بیایید اما بهتر است قبل از چرت زدن، آلارم موبایلتان را روشن کنید تا ناگهان چند ساعت به خواب نروید و غافلگیر نشوید.