اولیای جلسات برترهای تهران: یک سال همراه با فرزندم!

گفتگویی انجام داده‌ایم با اولیای دانش‌آموزانی که سال 94-93 در این جلسات همراه با فرزندشان بوده‌اند و آن‌ها از نتیجه‌ی حضور در این جلسات برای ما گفته‌اند.



کاظم قلم‌چی، جمعه‌های هر آزمون، برای دانش‌آموزان تراز بالای تهران به همراه اولیای آن‌ها (به دلیل نقش موثر اولیا، در این جلسات همراهی فعال والدین الزامی است.) جلسات برترها را تشکیل می‌دهند و در آن جلسه ، نکات مشاوره ای را بیان می‌کنند.

 گفتگویی انجام داده‌ایم با اولیای دانش‌آموزانی که سال 94-93 در این جلسات همراه با فرزندشان بوده‌اند و آن‌ها از نتیجه‌ی حضور در این جلسات برای ما گفته‌اند. هدف از این گفتگو تاکید و یادآوری نقش موثر اولیا در موفقیت فرزندان است و این‌که اولیا با روش‌هایی که می‌توانند در موفقیت فرزندشان موثر باشند آشنا شوند. مطالب این جلسات (به صورت متنی و  فایل صوتی) به صورت آنلاین هر آزمون در سایت کانون قرار می‌گیرد.

 چکیده‌ای از این همراهی لذت‌بخش در زیر آمده است:

آیا جلسات برترها را بعد از هر آزمون شرکت می‌کردید؟ تاثیر این جلسات بر روی موفقیت فرزندتان یا زندگی خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

..........................................................................

گفتگو با مادر و پدر آرش تاجیک رتبه‌ی 61 منطقه‌ی 1 رشته‌ی ریاضی

پدر: فوق دیپلم الکترونیک و بازنشته‌ی ارتش هستم.

مادر: کارشناس آموزشی و ابتدایی تدریس می‌کنند الان هم آموزش ابتدایی ارشد قبول شده است.

پدر: یکی از کارهایی که ازین جلسات برایم خوشایند بود این بود که من تمام این آزمون‌ها را با پاسخ‌نامه‌هایش تا بعد عید نگه داشتم و یک روز پاکنی تهیه کردم و تمام آزمون‌ها و پاسخ‌نامه را پاک کردم و اگر مطالب داخل دفترچه‌ها با خودکار بود تمام گزینه‌ها را دایره می‌کشیدم تا پاسخ مشخص نباشد. در واقع آرش تمام آزمون‌ها را 2 بار امتحان داد مثلا به او می‌گفتم فردا آزمون بده اما وارد جزئیات نمی‌شدم و مداخله نمی‌کردم می‌گفتم خودت بررسی کن چون برای خودت امتحان می‌دهی و ببین ترازت چطور شده است.

در این جلسات، صحبت‌هایی که می‌شد و نفراتی که می‌دید کلی برایش تشویق بود همین‌که این‌ها کسانی بودند تقریبا هم‌تراز با آرش یا بالاتر یا کمی پایین‌تر و او می‌توانست با آن‌ها رقابت کند خیلی خوب بود. ما همواره دوست داشتیم کسی در محیط اطراف آرش باشد که هم‌تراز او باشد و او بتواند با او تعامل داشته و رقابت کند چون در مدرسه شرایط رقابت فراهم نبود و او از همه بهتر بود.

مادر: در تمام جلسات کانون شرکت می‌کردیم، 2 و 3 جلسه اول برترها به دلیل حجم بالای کار من، پدرش شرکت کرد؛ بعد که آمد منزل تعریف کرد من هم شرکت کردم و بعد از آن خودم تاکید کردم که حتی اگر زمانی من تنبلی کردم من را ببرند (چون ممکن بود خستگی بهم فشار بیاورد)، یکی از دلایلش این بود که من خودم خیلی استرس دارم و می‌دانستم نباید این استرس را به آرش انتقال دهم وقتی در جلسات شرکت می‌کردم آرامش پیدا می‌کردم. جالب هم این‌جا بود که خود آرش خیلی دوست داشت جلسات را شرکت کند

..........................................................................

گفتگو با مادر و پدر فاطمه گرجی رتبه 4 منطقه 3 رشته‌ی انسانی

پدر: تحصیلات اول نظری و تراشکار

مادر: تحصیلات اول نظری و خانه‌دار

مادر: با پدرش او را به کانون می‌آوردیم و هر دو شرکت می‌کردیم، حتی در زندگیمان هم اثر مثبتی داشت به فکر درس‌ خواندن افتادیم، پدرش شروع کرد به ادامه‌ تحصیل، من تصمیم گرفتم درس بخوانم سال گذشته کلاس‌ زبان می‌رفتم صحبت‌های ایشان خیلی روی ما تاثیر گذاشت و خوشحالم که دخترمان موفق شد.

پدر: خیلی برای خودمان و فرزند ما تاثیرگذار بود حتی در زندگی خودمان. خیلی راه‌ها را جلوی پای ما گذاشت و توانستیم موفق شویم وقتی دیدیم فرزندمان خوشحال است و نتیجه‌بخش است و با او همراهی کردیم که بتواند موفق‌تر شود.

چه شد که تصمیم گرفتید درس بخوانید؟ مگر در این جلسات چه چیزی گفته می‌شد یا چه عاملی سبب شد؟

ما چون می‌دیدم اولیایی هستند که تحصیل کرده هستند برای ما الگو می‌شدند ما هم دوست داشتیم که مثل آن‌ها درس بخوانیم و استفاده‌ی بهتری در زندگی‌مان داشته باشیم.

نقش شرکت در جلسات برای فاطمه گرجی:

خیلی برای فراشناختم موثر بود. باعث شد شناخت بهتری از خودم پیدا کنم در درس‌هایم باعث شد برنامه‌ریزی داشته باشم. موضوعاتی که مطرح می‌کردند خیلی تاثیرگذار بود مثلا هوش هیجانی و مدیریت خود آدم. هم در درس خواندن هم در برنامه‌ریزی کردن خیلی خوب بود.

..........................................................................

گفتگو با مادر سامان دولتی رتبه‌ی 525  منطقه‌ی 1رشته‌ی ریاضی

پدر: مغازه‌دار

مادر: دیپلم و خانه‌دار

مادر: از آن‌جائی‌که پدرش مشغله داشت، بیشتر من و برادرش شرکت می‌کردیم. همین که می‌آمدیم و سامان که غول سرطان را شکست داده بود و بیماری سختی را پشت سر گذاشته بود در جو این دانش‌آموزان برتر قرار می‌گرفت و خود سامان می‌دید چقدر توانایی‌هایش بهتر شده، می‌رفت بالای سن تشویق می‌شد برای سامان از لحاظ روحی روانی بهترین دارو بود.

سامان: جلسه‌ی برترها، جلسه‌ای نیست که در آن بخواهید درس جدیدی یاد بگیرید جلسه‌ای است که ما در آن یاد می‌گیریم چگونه بهتر درس بخوانیم چگونه بهتر درس‌هایمان را یاد بگیریم چگونه پیشرفت کنیم وگرنه پیشرفت همیشه با بیشتر خواندن حاصل نمی‌شود بعضی وقت‌ها باید خودمان روش‌هایمان را بهتر کنیم.

..........................................................................

گفتگو با مادر مهلا محمودی رتبه‌ی 185  منطقه‌ی 1رشته‌ی منحصرا زبان

پدر و مادر هر دو: دکترای داروسازی از دانشگاه تهران

برای من جلسات برترها جزو بهترین جلساتی بود که در تمام عمرم شرکت می‌کردم حتی نسبت به کلاس‌هایی که در دانشگاه شرکت می‌کردم. چون فقط در مورد درس صحبت نمی‌کردند در مورد زندگی و روش زندگی برنامه‌ریزی در زندگی صحبت می‌کردند و بخصوص این‌که پدر و مادر می‌توانند تا آخرین لحظه‌ای که دانش‌آموز دارد تلاش می‌کند همراه و کمک او باشند.

از نظر من بهترین کلاس‌هایی که یک پدر و مادر می‌توانند برای تحصیل بیایند و یاد بگیرند این جلسات است. جلسات مدرسه خیلی خوب است ولی به صورت یک‌ بعدی فقط درس را مدنظر قرار می‌دهد ولی جلسات  برترها شامل همه چیز است و برای هر پدر و مادری که امکان دارد توصیه می‌کنم شرکت کند. نیاز هم نیست خیلی هم زمان بگذارند ولی حتی اگر اولیا از همین هفته برای شرکت در این جلسات اقدام کنند بیشتر می‌توانند بهره ببرند.

این جلسات برای خود مهلا چگونه بود؟

برای مهلا هم عالی بود. محیط، طوری مهلا را تربیت کرده بود که خودش را با دیگران مقایسه می‌کرد و برایش در مدرسه نمره خیلی مهم بود و اغلب نگران بود و دلشوره داشت ولی بعد از حضور در این جلسات می‌خواست بهترین خودش باشد و دیگر استرس و نگرانی نداشت.

در یکی از جلسات من نامه‌ای  نوشتم و احساساتم را نسبت به سال گذشته فرزندم و خودم بیان کردم و در سایت کانون نیز قرار داده شد. سال گذشته می‌دیدم که مهلا خیلی استرس داشت و من هم استرس پیدا کرده بودم. واقعا شاید بگویم روحیه‌ی من و مهلا عوض شده بود کوچکترین استرسی قبل از کنکور و روز کنکور نداشت و در او ندیدم.

مهلا برای خودش یک‌سری خودنگاری‌هایی داشت روز کنکور متنی نوشت که آنقدر این متن زیبا بود که گویی تمام خاطرات این ایام در مدرسه و کانون بود. قسمت آخر این نوشته حس کردم تمام آن‌چه در این مدت آموخته شاید یک درصد از 100درصد چیزی بود که در تمام دوران تحصیلش یاد گرفته بود و این احساس که کانون آمده و در این کلاس‌ها شرکت کرده و اینقدر آرامش پیدا کرده است برای من خیلی لذت‌بخش بود.

..........................................................................

گفتگو با پدر مهسا تهامی رتبه‌ی 196  منطقه‌ی 1رشته‌‌ی تجربی

پدر: کارمند بازنشسته‌ی سازمان تامین اجتماعی و فوق دیپلم تاسیسات

مادر: خانه‌دار و دیپلم

پدر: بله شرکت می‌کرد. جلسات برترها هم انگیزه‌اش را افزایش داد. تاثیر مثبتی در خصوص عملکرد دخترم داشت هم از لحاظ پیشرفت تحصیلی هم از لحاظ انگیزه‌ بالایی که به واسطه‌ی صحبت‌ها قرار می‌گرفت و فعالیتش را بیشتر می‌کرد. اکثر روزهای آزمون‌ها ما همان روز نتیجه را از طبقه پایین ساختمان بنیاد می‌گرفتیم و در مسیر در خصوص آن صحبت می‌کردیم که چرا در یک درس پیشرفت و در درسی دیگر کاهش تراز داشته است.

..........................................................................

گفتگو با پدر و مادر مهران شعبانی رتبه‌ی 558  منطقه‌ی 1رشته‌ی تجربی 

 مادر خانه‌دار و پدر کارمند

مادر: همیشه با هم (مادر و پدر) شرکت می‌کردیم. تاثیرش واقعا واضح بود. یکی از مهم‌ترین صحبت‌ها در این جلسات این بود که با هم گفتگو کنید سر میز غذا یا در راه با فرزندتان صحبت کنید و ما هم صحبت می‌کردیم و صحبت در مسیر روزهای آزمون، استرس قبل از آزمون را از او می‌گرفت این ها را همه از جلسات یاد گرفتیم و قبلا نمی‌دانستیم گفتگوی سازنده چقدر می‌تواند روی موفقیت او موثر باشد.

ساعت مطالعه‌اش هم که کم بود از این جلسات یاد گرفتیم که  " بازیابی کنید " این طوری که یک بار می‌خواند بعد بازیابی اطلاعات می‌کرد مخصوصا زیست را و برای من توضیح می‌داد چون مهران تغییر رشته‌ای بود در 9 ماه 3 کتاب زیست را بدون معلم خواند و در آینه هم به خودش مطالب را بیان نمی‌کرد و می‌گفت طبیعی نیست.

پدر:  همسر من نکاتی را که آقای قلم‌چی در جلسه مطرح می‌کرد را می‌نوشت و در منزل صحبت‌ها را باز مرور می‌کردیم. مادر مهران هم‌چنین دوستان او را هم راهنمایی می‌کرد به عنوان مثال در مدرسه کسی بود که ترازش 4000 بود و نمی‌توانست در جلسات شرکت کنند و همسرم مطالب این جلسات را به آن‌ها منتقل می‌کرد و وضعیت او تا 5600- 5700 هم رسید. آن‌ها هم کانونی بودند چون همسرم آن‌ها را هم راهنمایی کرده بود و کانونی شده بودند.

..........................................................................

گفتگو با پدر نیکی محمودزاده رتبه 84 منطقه‌ی 1 رشته‌ی ریاضی

پدر: پزشک جراح و استاد دانشگاه

مادر: لیسانس مشاوره و خانه‌دار

پدر: نکاتی که در جلسه مطرح می‌شد بسیار حائز اهمیت بود این‌که اولیا در زمان‌هایی که دور هم هستند با فرزندشان صحبت کنند و جلسات نفرات برترها زمان‌هایی را بیان می‌کردند که در آن‌ زمان‌ها دانش‌آموزان دچار ناامیدی می‌شوند و اولیا باید بدانند چگونه در این زمان‌ها برخورد کنند نکات بسیار کلیدی‌ای می‌گفتند.

از لحاظ فراشناخت و تسلط بر خودش خیلی موثر بود. قبل از این‌که وارد کانون شود هنگام امتحان‌های میان‌ترم و پایان‌ترم که من مطمئن بودم قطعا نمره‌ی خیلی خوبی کسب می‌کند خیلی استرس داشت با خودم می‌گفتم این آدم با این همه استرس چگونه می‌خواهد کنکور بدهد؟ روش‌های بیان می شد که خیلی به او کمک می‌کرد. تمام این روش‌ها دانش‌آموزان را چنان آماده می‌کند که استرس امتحان دادن را از آن‌ها می‌گیرد.

بودجه‌‌ی زمان‌بندی سوالات برای من اصلا عجیب بود تا کجاها را کانون برنامه‌ریزی کرده است و نگاه کرده و برای آن برنامه درست کرده است و به دانش‌آموزان داده است. این‌ها هم باعث می‌شود استرس کم شود. مثلا ایشان به دانش‌آموزان می‌گفتند اگر در حوزه‌ی کنکور ساعت 8:30 یا 8:15 شروع کردند یعنی 30 یا 15 دقیقه با تاخیر اصلا نگران نشوید و استرس نگیرید بلکه ساعت را عقب بکشید و فکر کنید ساعت 8 است و کار کنید چرا که 8 رند است (10دقیقه و 20 دقیقه رند نبود و تکنیک زمان‌های نقصانی را راحت نمی‌شد اجرا کرد) و می‌توان حساب کرد. کانون فرهنگی آموزش تمام نقاطی که ممکن است به دانش‌آموز آسیب بزند را پیش‌بینی می‌کند و برای آن برنامه‌ی مقابله می‌دهد مثلا اگر ترازش کاهش پیدا کرد ممکن است افسرده شود و خودش را با دانش‌آموزان دیگر مقایسه کند حالا شما به عنوان پدر و مادر چه کار باید بکنید

هم راهکاری به دانش‌آموزان ارائه می‌داد هم به خود خانواده‌ها و این آموزش‌ها را در واقع ما از کانون یاد گرفتیم آموزه‌هایی که از این‌جا به خانواده‌ها انتقال پیدا کرد فوق‌العاده اهمیت دارد.

..........................................................................

گفتگو با پدر و مادر پرنیان شاهکار رتبه‌ی 33 منطقه 1 رشته‌ی ریاضی

پدر: فوق دیپلم الکترونیک بازنشسته صدا و سیما و کارمند

مادر: کارشناس پرستاری و سوپروایزر

اگر ما امروز آمدیم آین‌جا بیشتر برای تشکر از کانون بوده است و پشتیبان ویژه او (نگین یغمایی رتبه 2 کنکور 93 خیلی راضی بودیم) و آزمون‌های مرتبی که می‌دادند و جلسات برترها. در این جلسات، یک سری تکنیک برای برنامه‌ریزی آن‌ها گفته می‌شد که خیلی کمک‌کننده بودند از جمله تکنیک زمان‌های نقصانی و این‌که آزمون‌های بعد از عیدشان را چگونه برنامه‌ریزی کنند، از چه درس‌هایی چه حجمی را پیش ببرند بیان می‌شد تمام این موارد کمک‌کننده بود.

..........................................................................

گفتگو با پدر و مادر سینا جمال‌زادگان، رتبه‌ی 420 منطقه 1 رشته‌ی ریاضی

پدر: لیسانس حسابداری دارم و در زمینه‌ی حسابرسی و حسابداری و مدیریت مالی کار می‌کنم.

مادر: لیسانس حسابداری دارم و در حال حاضر بازنشسته هستم.

سینا: در جلسات برترها تکنیک‌ها را به ما یاد می‌داد و این‌که بلافاصله بعد آزمون بود خیلی تاثیر داشت چون سرجلسه‌ی آزمون اشکالاتی داشتیم که در جلسه بلافاصله راه بهبودش را به ما می‌گفتند حتی برخی از مواقع از دانش‌آموزان می‌خواستند روی سن بروند و سوالاتشان را بپرسند و آقای قلم‌چی راه‌کار ارائه می‌دادند و همه‌ی این‌ها خیلی مفید بود. برنامه‌ی آزمون‌های کانون و خود آقای قلم‌چی یک مشاور به تمام معنا بودند و جلسه‌ی نفرات برتر جمعه‌های آقای قلم‌چی من را از هر گونه مشاوری بی‌نیاز کرده بود و همین سبب شد من موفق شوم.

مادر: در جلسه‌ی برترها که به طور مرتب برگزار می‌شد 60 درصد پدر سینا و من شرکت می‌کردیم و از 40 درصد بقیه 30 درصد پدر سینا به تنهایی شرکت می‌کرد ولی این طوری نبود که من از جلسات غافل باشم چون پدر سینا یادداشت‌برداری می‌کردند و مطالب را در اختیار من هم قرار می‌داد علاوه بر این من چون حضور فعالی در سایت کانون داشتم و اگر اولین اولیا فعال در سایت کانون نباشم دومی هستم هر 10 دقیقه یک‌بار به سایت کانون سر می‌زدم و یک تور مطالعاتی در سایت کانون داشتم در نتیجه از طریق سایت کانون در جریان جلسه قرار می‌گرفتم.

سایت اطلاعات به روزی داشت و از این موضوع واقعا تشکر می‌کنم،  کانون از تیمی در سایت کانون استفاده کرده‌اند و فعالیت دارند که پایه‌ی علمی قوی دارند و علاقمند هستند.

قسمتی از کارم فناوری اطلاعات بود و زمانی که روی سایت کار می‌کردیم تاثیرش را هم روی جامعه می‌دیدیم بازخوردش را می‌گرفتیم سایت کانون همین حالت را داشت من نه تنها برای فرزند خودم برای کسانی که حتی کانونی نبودند از روش‌هایی که مطرح می‌شد پیشنهاد می‌کردم. سیستم زمان‌های نقصانی، روش ضربدر و منها خیلی جاها جواب می‌داد و فقط برای دانش‌آموزان نیست برای خیلی از مباحث پاسخگو بود من استفاده کاری داشتم و به من دید می‌داد هم کمک بسیار خوبی برای فرزندم بود هم خودم. در واقع سایت کانون راهنما و مشاور شبانه‌روزی برای من و همسر و فرزندم بود.

..........................................................................

گفتگو با پدر و مادر سهیلا حسین‌زاده رتبه 523 منطقه 1 رشته‌ی تجربی

پدر: لیسانس مهندسی مکانیک، ارشد مدیریت بازرگانی

 مادر: لیسانس روانشناسی

پدر: به همراه مادرش شرکت می‌کرد. ما تقسیم کار کرده بودیم پدر کارهای سایت و پشتیبانی و قلم‌چی و سخت‌افزاری را انجام می‌دادند و مادر در جلسات حضور داشتند، منزل ما کرج بود و یک سال آخر به خاطر دخترمان در تهران منزلی تهیه کردیم.

 بحث‌های فراشناختی جلسات روی دخترمان تاثیر داشت و در منزل به ما تعریف می‌کرد یا می‌گفت من این قسمت را اشتباه کردم و باید این کار را بکنم، در واقع با توجه به حرف‌هایی که در جلسه زده شده بود تصمیماتی می‌گرفت.

مادر: صحبت‌های جلسات برترها خیلی موثر بود دوباره در منزل در مورد آن موضوعات من و دخترم بحث می‌کردیم. برترهایی که اینجا همدیگر را می‌دیدند خیلی خوب بود.

..........................................................................

گفتگو با پدر زهرا حسینی رتبه‌ی 17 منطقه 1رشته‌ی ریاضی 

پدر: لیسانس متالوژی فوق لیسانس مدیریت و کارمند

مادر: لیسانس برق و فوق و دکترای اقتصاد

پدر: 2 سال است که در آزمون‌های کانون شرکت می‌کند و اتفاق خوبی در روند آموزشی او بود. استعداد خوبی داشت ولی انگیزه‌ی او پایین بود. کانون قلم‌چی در این 2 سال خیلی با او کمک کرد بعد از این‌که رتبه‌اش آمد از او پرسیدم اگر کانون نمی‌رفتی چه می‌شد؟ گفت رتبه‌ام بالای 1000 می‌شد و ارزیابی‌اش درست بود خودم هم همین ارزیابی را دارم.

خیلی مفید بود خود آزمون‌ها که خیلی موثر بود جلسات بعد از آزمون‌ها هم که برگزار می‌شد نکات آموزنده‌ای داشت برای دخترم برای خود ما هم نکاتی داشت ما چیزهای زیادی از جلسات  یاد گرفتیم.

زهرا استعداد خوبی دارد هوش خوبی هم دارد من همیشه فکر می‌کردم یک‌ چیزی ممکن است به استعداد خدادادی او آسیب بزند و آن هم این که انگیزه‌ی کافی برای تلاش نداشته باشد. از سال سوم که وارد فضای آزمون‌های کانون شد دیدم که فرصت خوبی است که انگیزه ایجاد شود هم خود آزمون‌ها و هم مباحثی که ایشان خیلی دقیق در جلسات مطرح می‌کردند. تجربه‌ی خودشان و علایقی که دارند در این حوزه می‌توانست انگیزه را برای تلاش بیشتر یادگیری بیشتر چندبرابر کند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی