اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

گزارش اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان رشته‌های تجربی و انسانی دانشگاه‌های برتر



29 مهر 94، مراسم اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان رشته‌های تجربی و انسانی دانشگاه های برتر تهران که خود روزی دانش آموز بورسیه ی کانون بوده اند، در ساختمان بنیاد علمی آموزشی قلم چی برگزار شد. مشابه همین مراسم در 16 مهر 94 برای دانشجویان رشته‌ی فنی و مهندسی نیز برگزار شد و گزارش آن بر روی سایت کانون قرار دارد. گزارشی از این مراسم در زیر ارائه شده است:


ارائه‌ی گزارشی از عملکرد بنیاد علمی آموزشی قلم چی در زمینه ی بورسیه توسط امید جعفری:

امسال دهمین سال وقف عام شدن بنیاد علمی آموزشی قلم چی است. از سال 84 تا به امروز بورسیه ی دانش آموزان با 8000 دانش آموز آغاز شد و امسال به 100 هزار دانش آموز خواهد رسید. تا این لحظه 49 هزار نفر دانش آموز بورسیه شده اند. از بین بورسیه‌شدگان سال گذشته، 2194 نفر کمک هزینه‌ی تحصیلی نیز دریافت می کردند. از این میان، 14800 نفرروستایی بودند و 5718 نفر پدر یا مادرشان یا هردو فوت شده بودند. 7195 نفرتحت حمایت بهزیستی و 6188 نفرتحت حمایت کمیته امداد و موسسات خیریه بوده و 740 نفرنابینا و کم بینابودند. از بین دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا کانون فرهنگی آموزش،18 نفر موفق به کسب رتبه زیر 1000 در کنکور 94شدند. در سازمان بهزیستی بالغ بر 7000 نفر از خدمات کانون استفاده رایگان می کنند و این خدمات بسیار تاثیرگذار بوده است.

طی این‌ سال‌ها 2 راه برای افزایش دانش آموزان بورسیه در نظر گرفته شد یک مورد این‌که به صورت گسترده در تمام شهرها بورسیه گسترش پیدا کرد و دیگر این‌که از معتمدان جهت معرفی دانش‌آموزان بورسیه کمک گرفته شد.

کانون فرهنگی آموزش، در 372 نمایندگی، 1086 معتمد در سراسر ایران دارد که 918 نفر معتمد فعال هستند. معتمد فعال کسی است که بیش از 5 دانش آموز بورسیه را معرفی کرده باشد. پراکندگی ثبت نامی استان‌ها به این صورت است که ابتدا خراسان رضوی، سپس استان تهران (اطراف تهران) و کرمان بیشترین معتمدان را دارند. با کمک طرح معتمدان، 18827 دانش‌آموز از طریق معتمدان معرفی شده‌اند.

در زمینه ی ساخت مدارس و کتابخانه، 32 مدرسه توسط بنیاد علمی آموزشی قلم چی احداث شده است که اخیرا نیز 30 مدرسه روستایی در استان کهگیلیویه و بویر احمد ساخته شد که در 11 و 12 مهر 94 افتتاح شدند و گزارش آن در سایت کانون ارائه شده است.

بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی، 15 مهر 94 یک مدرسه ی دخترانه ی رشت در استان گیلان را افتتاح کرد و 18 و 19 مهر 94 یک مدرسه در مهاباد و یک مدرسه در روستای سیدآباد مهاباد را افتتاح کرد که گزار آن‌ها نیز در سایت کانون قرار دارد. امسال هم چنین افتتاح پژوهش سرا و کتابخانه ی اراک، افتتاح دبستان قلم چی در استان گلستان روستای قره سو و سه مدرسه در بوشهر (روستاهای جم تنگستان و بندی دیر) را خواهیم داشت.

توسط این بنیاد 3کتابخانه قبل از وقف و 9 کتابخانه بعد از وقف ساخته شده است که عظیم ترین آن ها کتابخانه ی دانشگاه ایلام و دانشکده ی فنی دانشگاه تهران وکتابخانه ی دانشگاه تفرش هستند.

تاکنون 367 مدرسه در 85 شهر تجهیز و هوشمندسازی شده اند. 4 تا 5 میلیون تومان هزینه ی تجهیز هر مدرسه و 6 الی 7 میلیون تومان هزینه ی تجهیز کتابخانه هاست.

به همت بنیاد علمی آموزشی قلم چی 127  پروژه ی دانشگاهی تا کنون حمایت شده اند. برای هر کدام از این پروژه ها 4 الی 5 میلون تومان هزینه شده است. از ویژگی های این پروژه ها می توان به زودبازده بودن و کاربردی بودن در صنعت اشاره کرد و این که قابلیت چاپ مقالات بین المللی را داشته باشند و از دانشگاه های برتر تهران باشند. با طرح بورسیه ی دانشگاهی سال گذشته به 637 دانشجوی دانشگاه های برتر تهران که در زمان دانش آموزی بورسیه ی کانون بوده اند 100 هزار تومان کتاب دانشجویی اهدا شد و امسال 150 هزار تومان برای منابع دانشجویان هزینه شده است. در واقع به این دانشجویان به مبلغ 150 هزار تومان در این مراسم، کتاب از کتاب های مرجع درخواستی خود آن‌ها اهدا می‌شود.

یکی از اقدامات موثر دیگر،ساخت کتابخانه های کلاسی مدارس بوشهر بوده است، به این صورت که در 200 مدرسه 200 کتابخانه کلاسی در استان بوشهر در دست احداث است. هم چنین کانون فرهنگی آموزش در کنکور94، 15 رتبه‌ی یک رقمی بورسیه داشته است.

......................................................

ارائه‌ی گزارشی از مهمانان این مراسم توسط اشکان محمدی:

به مدت 3 سال متوالی است که این طرح اجرا می شود. در این مراسم، بنیاد علمی آموزشی قلم چی میزبان 195 نفر از دانشجویان برتر دانشگاه‌های تهران است که خود در دوران دانش آموزی بورسیه کانون بوده اند. 51 نفر از این تعداد، دانشجوی رشته‌ی علوم پزشکی هستند، 41 نفر رشته‌ی حقوق، 23 نفر رشته‌ی روان‌شناسی، 23 نفر رشته‌ی مدیریت و 21 نفر علوم قضایی و 11 نفر حسابداری و 10 نفر دندان‌پزشکی و 8 نفر فقه و حقوق اسلامی و 6 نفر از رشته ی علوم اجتماعی و 1 نفر داروسازی هستند که از این افراد، 37 نفر از دانشگاه تهران، 30 نفر از دانشگاه شهيدبهشتي تهران، 27 نفر از دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي، 21 نفر از دانشگاه علوم قضايي وخدمات اداري دادگستري، 20 نفر از دانشگاه علوم پزشكي تهران، 19 نفر از دانشگاه علامه طباطبايي تهران، 16 نفر از دانشگاه خوارزمي تهران، 15 نفر از دانشگاه علوم پزشكي ايران و 10 نفر از دانشگاه الزهرا هستند.

 کتاب‌های اهدایی به این دانشجویان به سفارش خودشان تهیه شده است و کتاب‌های پرمخاطب در هر رشته عبارت بوده‌اند از: در رشته پزشکی،  فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال جلد اول و دوم، در رشته‌ی علوم قضايي، کتاب حقوق مدنی اشخاص و محجورین، در رشته‌ی فقه و حقوق اسلامی، کتاب حقوق اداری 1-2، در رشته‌ی مديريت، کتاب اقتصاد خرد، در رشته‌ی حسابداری، کتاب اصول حسابداری2، در رشته‌‌ی حقوق، کتاب آئين دادرسي مدني دوره بنیادین جلد نخست،‌ در رشته‌ی دندان پزشکي، کتاب آناتومی گری برای دانشجویان سر و گردن جلد سوم 2015، در رشته‌ی روان شناسي کتاب روانشناسی شخصیت ازدیدگاه اسلامی و در رشته‌ی علوم اجتماعي کتاب جامعه شناسی سیاسی.

در انتخاب این دانشجویان نکته ای که وجود دارد این است که در ترم اول دانشگاهی این دانشجویان به تمامی آن‌ها کتاب دانشجویی اهدا می‌شود ولی از ترم‌های دیگر براساس شرط معدل این افراد انتخاب می‌شوندو انتخاب از بین افرادی صورت گرفته که رتبه ی زیر 1000 منطقه هستند و کسانی که در دانشگاه های برتر تهران تحصیل می کنند و معیار معدل برای دانشجویان رشته های فنی معدل بالای 17 و در پزشکی و داروسازی بالای 16 و رشته های انسانی معدل بالای 18 است که هر ترم تا سقف 150 هزار تومان کتاب اهدا می‌شود. یکی از اهداف این طرح، حمایت از دانشجویان سخت کوش و تشویق آن‌ها به سخت‌کوشی در دانشگاه است.

ابتکاری که در سال گذشته هم اتفاق افتاد این بود که 100 درصد این جشن به همت خود دانشجویان بورسیه اجرا می شود. حتی مجری این برنامه نیز 3 سال بورسیه کانون بوده و ترم های مختلف به ایشان کتاب تعلق گرفته است. هم چنین با حمایت از پروژه های دانشجویی که دکتر نورآذر مسئول آن هستند، بنیاد علمی آموزشی قلم چی توانسته است حمایت خودش را به حوزه های دانشگاهی نیز افزایش دهد.

امیدواریم شما را در جشن های بعدی ببینیم و این به این صورت محقق می شود که معدل بالای خود را حفظ کنید. از فرصتی که برای شما به وجود آمده استفاده کنید، فرصت ها برای همه به وجود می آید و تفاوت افراد در بهره گیری از این فرصت است و مهمترین آیتم، سخت کوشی شماست.

......................................................

صحبت های مسعود تاج فرد به عنوان نمونه ای از یک جوان کارآفرین:

مسعود تاج فرد: من هم زمانی دانش آموز کانون بودم و رتبه ی 7 ریاضی کنکور 82 را کسب کردم و به رشته ی کامپیوتر رفتم و یکی از افتخاراتم در سال های اخیر این بود که در ایران ماندم و کار آموزشی می کنم و راضی هستم و برایم لذت بخش است. سعی کنید از همان ابتدای تحصیل کار کنید و وارد فضای کار شوید. مطبی که خیلی مهم است این است که مهارت های اجتماعی را در دوران دانشجویی فرابگیرید نگذارید که بعد از تحصیل تازه وارد کار شوید و نگویید الان فقط درس بخوانیم. من خودم دو روز پس از روز قبولی کنکور در کانون مشغول به کار شدم و همزمان کار و تحصیل می کردم و بسیار تاثیرگذار بود. هم چنین لزومی ندارد که کاری که در دوران دانشجویی انجام می دهید لزوما کاملا مرتبط با رشته ی شما باشد. شما در کار مهارت های رفتاری، مدیریت فردی و هوش هیجانی را یاد می گیرید. این که چگونه با زیردست و بالادست خود رفتار و کار کنید. هم چنین، کار، شما را فردی چندبعدی می کند و می توانید کسب تجربه کنید. من هم در سال های اول تجربه کسب کردم و بعد کارآفرینی کردم.

بعد از ایده پردازی پشتکار خیلی مهم است و به نظرم پشتکار از نوآوری مهم تر است. یعنی اگر تلاشی نکنید آن نتیجه ی دلخواه را نخواهید گرفت.

ما در زمینه ی تولید DVDضمیمه ی کتاب و آزمون های تشریحی فعالیت داریم و کانون تنها مجموعه ای در دنیاست که آزمون برگزار می کند و با اختلاف چند ساعت کارنامه ی کشوری تولید می کند و نه تنها کانون برای آزمون های تستی بیش از 20 سال است که کارنامه را همان روز پس از چند ساعت ارائه می دهد ما نیز با برگزاری آزمون های تشریحی که 2 سال است که آغاز شده است کارنامه را بعد از چند ساعت از آزمون ارائه می دهیم. با طرح آزمون های تشریحی، برای 1500 نفر دانشجو، به صورت دورکاری و در زمینه ی تصحیح این آزمون ها کارآفرینی شد.

......................................................

ارائه‌ی گزارش هانیه خویی مسئول قسمت نابینایان کانون در زمینه‌ی حمایت رایگان از دانش آموزان نابینا، کم بینا توسط بنیاد، با دعوت او از دانش‌جویان کم‌بینا و نابینا و ادریس فتحی (مشاور دانش‌آموزان کم‌بینا و نابینا) به روی سن آغاز شد. گزارش ایشان را در زیر بخوانید:

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

کم بینایان و نابینایان برای استفاده از خدمات 2 روش دارند فایل های صوتی و کتاب های بریل یا ترکیبی از آن دو. تمامی کتاب های آبی و کتاب های سابق سبز کانون و حتی کتاب نوروز را توسط گوینده های متخصص ضبط می کنیم و حتی آزمون های 2هفته ای را ضبط و برنامه راهبردی را هم ضبط می کنیم و به صورت رایگان در اختیار نابینایان و کم بینایان کانونی قرار می دهیم. در این بخش برای این دانش آموزان غیر از خدمات صوتی مشاوره های ویژه ی تلفنی هم داریم و برای آن ها از پشتیبان نابینا استفاده می شود که به صورت مستقیم از تهران 4 نفر هستیم که تماس می گیریم. حوزه آزمون نابینا در تمام شهرها داریم و آزمون ها را برگزار می کنیم.

647 نفر از دانش‌آموزان نابینا و کم بینا در سال تحصیلی94 بورسیه شده‌اند، که 149 نفر دانش آموز سال چهارم هستند که  38 نفر رتبه ی زیر 5000 و 17 نفر رتبه ی زیر 1000 را کسب کرده‌اند و 5 رتبه ی دو رقمی هنرستانی داشتیم (ما دانش‌آموزان نابینا و کم بینا را همواره تشویق می کنیم که در رشته های انسانی و هنرستان مشغول به تحصیل شوند).

692 نفر از دانش‌آموزان نابینا و کم بینا در سال تحصیلی 93 بورسیه‌ی کانون بودند که از بین آن‌ها  تعداد دانش آموزان سال چهارم، 175نفر بود که از این بین  46 نفر رتبه ی زیر 5000 و 14 نفر رتبه ی زیر 1000 کسب کردند.

در 29 مهر 93، تعداد بورسیه های نابینا و کم بینای کانون 217 نفر بود که در 29 مهر 94، تعداد بورسیه های نابینا و کم بینا را به 249 نفر افزایش داده‌ایم.

ادریس فتحی در زمینه ی اهدای کتاب به دانش جویان نابینا توسط بنیاد صحبت های زیر را ارائه دادند:

من ادریس فتحی، کارشناس و مشاور دانش آموزان نابینا هستم. من خودم نابینای مطلق هستم و پنجمین سالی است که باکانون همکاری می کنم اگر بخواهم یک بیوگرافی از خودم داشته باشم باید اشاره کنم که 4 سال ترک تحصیل داشتم و از ابتدا نابینا نبودم بلکه بعدا برایم این مشکل پیش آمد. با 4 سال وقفه سال 89 به کنکور رسیدم و سالی که کنکور داشتم خوابگاه بودم و در آن جا با کانون آشنا شدم و فایل های صوتی و تست های کانون را استفاده کردم و مدیریت آموزشی دانشگاه تهران پذیرفته شدم و بعد از 4 سال دوران کارشناسی، در سال 93 موفق شدم کارشناسی ارشد همین رشته مجددا پذیرفته شوم و هم اکنون دانشجوی ارشد هستم. پس از سال 84 که بنیاد قلم چی وقف عام شد سال 86 مجوز فعالیت برای نابینایان را نیز گرفت.

صحبت‌های دانشجویان کم بینا و نابینای حاضر در این مراسم:

مهسا سراج: جزو معدود کسانی هستم که به رشته‌ی تجربی رفته ام و شیمی دانشگاه صنعتی شریف قبول شده ام و امکان دورشته ای با مهندسی شیمی هم دارم از کانون ممنونم و می‌خواهم بگویم که برای موفقیت فقط انگیزه لازم است و هیچ بهانه ای وجود ندارد.

علی فاضلی: از سال اول دبیرستان در آزمون‌های کانون شرکت می کردم و از کانون تشکر می کنم.

امین عرب: رتبه 307 کنکور شدم و در رشته ی روانشناسی دانشگاه تهران تحصیل می‌کنم و از سال دوم دبیرستان کانونی بوده ام یک سال را هم جهشی خواندم از خدمات این بنیاد استفاده می کردم و امیدورام این خدمات همواره ادامه داشته باشد.

محمد پارسا: من در دانشگاه در رشته‌ی روانشناسی مشاوره تحصیل می‌کنم از سوم دبیرستان عضو کانون شدم و از یکی از روستاهای خراسان رضوی هستم می‌خواهم بگویم که این امکانات به آن مناطق هم ارسال می شود یعنی این خدمات فقط برای استان‌ها نیست و به روستا هم ارسال می‌شود.

محمد محمودیان: رشته‌ی علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی درس می‌خوانم و از سوم دبیرستان از خدمات کانون استفاده کردم و از کانون و آقای ادریس فتحی تشکر می‌کنم.

محمد قاسم کفیلی: از اول دبیرستان کانونی بودم و کتاب ها را دریافت می کردم و شرکت در آزمون های کانون برای من مفید بود. من هنوز دانش‌آموز هستم و امیدوارم در کنکور 95 موفق شوم.

......................................................

صحبت های کاظم قلم چی را در این مراسم در زیر بخوانید:

چندی پیش از فدراسیون ورزشی معلولان نامه ای نوشته بودند که درخواست داشتند ورزشکاران معلول، بورسیه شوند (که به زودی با این فدراسیون تفاهم‌نامه‌ای منعقد خواهیم کرد.) و بیان می‌کردند که 15 درصد از مردم معلول هستند در صورتی که حس 15 درصد در جامعه نمایان نیست و این شاید به این دلیل است که این افراد و اولیای آن ها کمتر تمایل به حضور آن‌ها در جامعه دارند در صورتی‌که افتخارات آن ها نسبت به دیگر ورزشکاران نیز گاه بیشتر است. این را بدین سبب گفتم که بدانید این داستان ها می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. برخی از افراد شرایط دشواری دارند ولی پنهان می کنند و مشکلی که ایجاد می شود این است که کسانی که در شرایط دشوار قرار دارند متوجه نمی‌شوند که می توانند از آن فضا بیرون بیایند و برعکس اگر کسی با سختی به موفقیتی دست یافته باشد و آن را بیان کند برای افراد زیادی که در آن شرایط هستند الهام بخش و امیدبخش است. به همین دلیل است که معتقدیم باید بیان کرد.

طرح جدیدی که از امسال آغاز شده است بورسیه دانشجویان برتر دانشگاه تهران به میزان 5 میلیارد تومان برای 5 سال (هر سال یک میلیارد تومان) است.

سازمان ملل متحد، اخیرا شاخصی را برای ارزیابی کشورها مطرح کرده است که به فارسی به تاب آوری و مقاومت ترجمه شده است و این فاکتور به این اشاره دارد که مردم یک کشور تا چه حد برای خروج از شرایط دشوار زندگی خود در مقابل سختی‌ها مقاومت می‌کنند و نمی‌شکنند و تلاش می‌کنند و به موفقیت می‌رسند. در جشن نفرات برتر کنکور 1394 هنرستان با کسانی گفتگو کردیم که هم کار کرده بودند هم درس خوانده بودند و هم موفق به کسب رتبه‌ی تک‌رقمی شده بودند و این افراد از جمله‌ی کسانی هستند که تلاش می‌کنند و در سختی با علم و تحصیل شرایط زندگی خودشان را بهبود می‌بخشند. هم‌چنین در جشن اهدای کتاب دانشجویی به دانشجویان رشته‌های فنی نیز با افرادی مشابه گفتگو کردیم که گزارش آن در سایت قرار دارد. این افراد که در جمع شما نیز وجود دارند در شرایط سخت زندگی می کنند ولی می خواهند رشد کنند و از این شرایط بیرون بیایند. حتی اگر داستان افراد بزرگی از جمله دکتر محمود حسابی را مطالعه کنید می‌بینید آن‌ها هم در شرایط سخت کار کرده اند. اگر با شرایط سخت کار می کنید و درس می خوانید به آن افتخار کنید و آن رابیان کنید تا کسانی که در شرایط شما هستند انگیزه بگیرند.

......................................................

و اما مهمان‌های ویژه که الگوی تاب‌آوری نیز هستند، ریحانه سردار زهی و فاطمه گرجی:

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مهمان‌های ویژه که الگوی تاب‌آوری نیز هستند و کسانی که در دوران دانش‌آموزی خود هم درس خواندندو هم کار کردند.


ریحانه سردار زهی رتبه‌ی 30 کنکور انسانی 94: من از منطقه‌ی دشتیاری هستم شاید قبل ها نام آن را نشنیده باشید از سال اول راهنمایی به کنکورم فکر می کردم و از دبیرستان کنکور برایم مطرح شد ولی جایی برای ثبت نام و آزمون نبود و خودم به صورت خودجوش درس می خواندم ولی بازده نداشت و این امکان وجود نداشت که بتوانم نتیجه ی کارم را ببینم و نمی‌توانستم پیشرفت خودم را ببینم. سخت است که فقط درس بخوانید و با این‌که می‌دانید دارید پیشرفت می‌کنید نتیجه‌ی آن را نبینید، ولی دی ماه سال پیش 10 دی متوجه شدم قلم چی قرار است در شهر ما آزمون رایگان داشته باشد و قبلش نبود خوشحال شدم و نقطه ی امیدی برای من بود. من در 10 آزمون شرکت کردم و ترازم همواره بالای 7000 می‌شد که سر جلسه کنکور کمی استرسم زیاد بود و در نهایت رتبه‌ی 30 منطقه 3 شدم.

من سر در دانشگاه تهران را همیشه دوست داشتم و از اول می گفتم رواشناسی دانشگاه تهران قبول می شوم و و به عشق آن سر در اسکناس‌های 50 تومانی را در 3 یا 4 سالی که برای کنکور درس می‌خواندم جمع می کردم. الان به آرزویم که قبولی در روانشناسی دانشگاه تهران بود، رسیدم و مشغول به تحصیل هستم البته دانشکده ما در پردیس مرکزی نیست و من برای دیدن سردر این دانشگاه باید مسیری را بروم.

......................................................

فاطمه گرجی رتبه‌ی 4 منطقه 3 کنکور انسانی 94: جاده ی زندگی نباید هموار باشد وگرنه خوابمان می برد. من 6 سال گذشته در اثر تصادفی دست راستم را از دست دادم اما با امید به خدا و تلاش و پشتکار از درس جدا نشدم و درس خواندن را با انگیزه ادامه دادم و در کنکور 94 انسانی رتبه‌ی 4 منطقه 3 شدم و الان در رشته‌ی حقوق تحصیل می‌کنم و توانستم والدینم را سرافزاز کنم.

احساس اطرافیان در دانشگاه نسبت به شما چگونه است؟

دوستانی که از قلم‌چی از قبل داشتیم و نام هم را در مجله یا سایت شنیده یا دیده بودیم و در جشن نخبگان با هم آشنا شده بودیم با من برخورد صمیمی داشتند.

شما قبلا دوست نداشتید مطرح کنید. بعد از مطرح کردن این موضوع، زندگی برایتان ساده تر شد یا سخت تر؟

تصمیم نداشتم مطرح کنم ولی وقتی دیدم صحبت های من برای کسانی که در شرایط من هستند ممکن است انگیزه شود و امید پیدا کنند و به آن ها کمک کنم در جشن نخبگان بیان کردم.

بعد از بیان آن، کسانی که تو را می بینند به تو ترحم می کنند یا افتخار؟

 افتخار. بهتر شد و بیشتر پذیرفتم و با آن روبرو شدم به اعتماد به نقس من هم کمک کرد.

......................................................

هم کار کردند و هم درس خواندند و هم در دانشگاه‌های برتر قبول شده‌اند:

مهدی صناعی زاده: رتبه‌ام در کنکور، 262 شد، به دلیل مشکل مالی مجبور به کار در شغل شریف بنایی شدم. تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتیم و سال آخر بورسیه شدم پدرم بی سواد است و 7 فرزند هستیم و من فرزند آخر هستم پدرم بناست و از سوم راهنمایی مستقیما وارد کار شدم.

از کدام شهر هستید؟

 آذری هستیم ولی ساکن اشتهارد.

پدرم بنای ساختمان بود و روزهای پیش‌دانشگاهی هم حتی اردیبهشت و خرداد و روزهای منتهی به کنکور، آخر هفته ها کار می کردم، فروردین که تعطیل بود وکار نبود و من از یک مدرسه‌ی دولتی بودم.

چطور شد چنین رتبه ی خوبی را کسب کردید؟

اول بیشتر به ورزش علاقه داشتم و فکر می کردم سرنوشتم در ورزش است و رشته‌ی کشتی و جودو و فوتبال رفتم حتی در فوتبال تا حد انتخاب تیم ملی هم رفتم ولی نشد خانواده ام در این‌که به علم روی آوردم موثر بودند. در واقع من آخرین تیر ترکش بودم و می خواستم در خانواده پلی برای موفقیت دیگران شوم.

هنگامی که کار می کردید حین کار مطالب درسی را مرور می کردید یا نه؟

 نه فشاری که بنایی به آدم وارد می‌کند جای فکر نمی گذاشت. البته لغات زبان را مرور می کردم. من 6 ماه بیشتر نخواندم ولی موفق شدم که حقوق شهید بهشتی قبول شوم.

ترازت در آزمون‌های کانون چقدر می‌شد؟

 5000 و 6000 بود و آخرین ترازم 6200 بود.

......................................................

محمد عابدینی هستم رتبه 33 کنکور، حقوق دانشگاه تهران درس می‌خوانم. از اول ابتدایی هم کار می‌کردم ولی به صورت جدی از سوم و چهارم شروع به کار کردم. کارم هم به جثه ی من نمی خورد از سال چهارم در بازار آهن (شهر قدس زندگی می کردیم ولی در یافت آباد کار می کردیم) دستگاه نورد کار می کردیم از سوم راهنمایی کارگر گچ کاری شدم و این کار تخصصی من شد در کنارش کار جزئی هم کردم از جمله خالی کردن بار نمک که در سال آخر هم به آن مشغول بودم. این کار را به این دلیل در سال آخر انجام دادم چون زمان کم‌تری نسبت به گچ‌کاری از من می‌گرفت.

کاظم قلم‌چی: هوشنگ مرادی کرمانی هم بار نمک خالی می کرده و پوست دستش کنده می شد و در مطالعه‌ی کتاب اذیت می‌شد چون نمی‌توانست برگه‌ها را به راحتی ورق بزند. آیا مشکلی برای شما ایجاد نشد؟

سال کنکور کلیه‌ام به خاطر کار گچ کاری و ستون فقرات کمرم به خاطر کار نمک دچار مشکل شد چون نه تنها باید یک کامیون بار نمک خالی می‌کردم بلکه روز بعدی هم باید بسته بندی آن را انجام می دادم و کار گچ کاری از 7 صبح تا 7 شب بود که وقتی به منزل می‌رسیدم یک ربع استراحت می‌کردم و تا 12 شب درس می‌خواند. و زمانی که سال چهارم در زمینه‌ی بار نمک کار می‌کردم 10 تا 1 شب کار می کردم برای این‌که ساعت مطالعه‌ام افت نکند، از خوابم می زدم و با این وجود که کار می‌کردم باز هم روزی 12 یا 13 ساعت مطالعه می کردم. دفتر برنامه ریزی به من خیلی کمک می‌کرد که قدر زمان را بدانم و برای این‌که پشتیبان از من راضی باشد و آن را پر کنم درس می خواندم. در کل هم 3 سال بورسیه کانون بودم.

کار کردن و پدرم باعث شد مصمم بار بیایم و قوی و خودساخته شوم.

چطور شد به کانون آمدید؟

2 تا از پسرعموهایم کانونی بودند یکی رشته‌ی انسانی و دیگری تجربی و من هم کانونی شدم.

فکر می کردید این رتبه را کسب کنید؟ فکر می کردم رتبه‌ی زیر 100 بشوم. کار کردن باعث شد ارزش وقت را بدانم.

زمانی که کار می کردید مرور و بازیابی هم می کردید؟

عربی را مرور می‌کردم و در حین کار هر بار یک لغت را مرور می‌کردم یا برخی از مطالب را روی دیوار می چسباندم که ببینم و یاد بگیرم تا سر کنکور اشتباه نکنم.

همکاران مسخره‌ات می‌کردند یا نه؟ همکار خاصی نداشتم من و پدرم و برخی از همکاران پدرم بودند. کنکور در محیطی که من بودم خیلی شناخته شده نیست پدرم وقتی کارنامه‌ی کنکورم را دید فکر می‌کرد کارنامه‌ی مدرسه است و می‌پرسید آیا برای مدرسه‌ی سال بعد قبول شدید؟ آن‌ها از درس خواندنم مسخره‌ام نمی‌کردند ولی وقتی می گفتم زود برویم چون می‌خواستم زمان بیشتری درس بخوانم فکر می‌کردند تنبلی می‌کنم و خسته شده‌ام و مسخره‌ام می کردند.

سال کنکور صدای تلویزیون زیاد بود و من مجبور شدم بالای پشت‌بام چادر بزنم و درس می خواندم و این کار مشکلات زیادی داشت مثلا باد می آمد چادرم را می برد مثلا در خانه 14 ساعت روزانه درس می‌خواندم ولی وقتی چادر زدم شد 10 ساعت شد البته داخل چادر 100 درصد توانم بود ولی در منزل چون خیلی شلوغ بود 80 درصد توانم بود و کاهش ساعت مطالعه‌ام به خاطر مشکلاتی بود که برای چادرم پیش می‌آمد و صبح چادر را باد می برد یا باران می‌زد و کتاب‌هایم خیس می‌شد و از طرفی چون مادرم فلاکس چای و میوه می آورد همسایه ها می گفتند در ترک اعتیاد است و خیلی از این لحاظ اذیت می شدم.

......................................................

سید محمدمهدی میریان:  الان در دانشگاه قضایی تحصیل می‌کنم و از دوران ابتدایی کار می کردم ولی کار اصلی من از دوم راهنمایی شروع شد.

از سوم ابتدایی با دایی ام چوپانی می‌کردم از یکی از روستاهای ساوه هستم و در آن زمان معلمم که اقوام ما بود کمکم می‌کرد و اگر غیبت می کردم و به من بیشتر توجه می کرد. وقتی پنجم ابتدایی رفتم کار کردنم متوقف شد و دوم راهنمایی در یک نانوایی سنگکی که کارگر نیاز داشتند مشغول به کار شدم و کار سختی نبود باید سنگ ها را دم ظهر الک می کردم. سال سوم در یک سوپرمارکت کار کردم و درس هم می خواندم و افت کردم و معدلم 14شد و با مخالفت شدید خانواده مواجه شدم.

چرا کار می‌کردید؟ وضعیت مالی ما خوب نبود.

بعد از اول دبیرستان در پرند 4 ماه کار انبارداری کردم و در کل کارهای زیادی از جمله دست فروشی و کار در رستوران و کفاشی و غیره انجام داده‌ام. از یک زمانی به بعد دیگر نمی خواستم درس بخوانم و می‌خواستم کار کنم ولی پشتیبانم نگذاشت پشتیبانم (آقای دانشی و کلاته) تماس گرفت و گفت بورسیه شو و درس را ادامه بده و وارد کار دیگری (نگهبانی) شدم و از آن‌جائی‌که دانش‌آموزان مدرسه‌ی ما اصلا درس خوان نبودند به مدیر مدرسه گفتم با حضور در مدرسه انگیزه ام کم می شود و غیرحضوری گرفتم. نگهبانی می‌کردم و بیدار می ماندم و درس می خواندم.

آیا تصمیم دارید ادامه دهید؟ بله مسیرم را پیدا کردم.

درآمدت چگونه بود؟ متغیر بود نانوایی 150 هزار تومان، مغاه بیشتر و شرکت که بودم یک میلیون و400 هزار تومان و نگهبانی هم 900 هزار تومان بود که اگر جمعه ها هم می‌رفتم به یک میلیون و دویست هزار تومان هم می‌رسید.

......................................................

کاظم قلم چی: این یک نعمت است که ما می توانیم این قهرمان‌ها و بزرگ مردان و شخصیت های محکم و استوار را از نزدیک بیبینم و از آن‌ها یاد بگیریم.


و اما عکس‌های دانشگاه محور این دانشجویان برتر دانشگاه‌های تهران:

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مراسم بورسیه ی دانشجویی و اهدای کتاب دانشگاهی- دانشجویان دانشگاه تهران 

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مراسم بورسیه ی دانشجویی و اهدای کتاب دانشگاهی- دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران 

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مراسم بورسیه ی دانشجویی و اهدای کتاب دانشگاهی- دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی  

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مراسم بورسیه ی دانشجویی و اهدای کتاب دانشگاهی- دانشجویان دانشگاه الزهرا 

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مراسم بورسیه ی دانشجویی و اهدای کتاب دانشگاهی- دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران 

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مراسم بورسیه ی دانشجویی و اهدای کتاب دانشگاهی- دانشجویان دانشگاه علوم قضایی 

اهدای کتاب دانشگاهی به دانشجویان تجربی وانسانی دانشگاههای برتر

مراسم بورسیه ی دانشجویی و اهدای کتاب دانشگاهی- دانشجویان دانشگاه خوارزمی  


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی