چرا کت و کول تان درد می‌کند؟

توجه به داشتن تغذیه مناسب و رعایت اصول انجام فعالیت‌های درست و نشستن صحیح از راهکارهای مقابله با ریسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر است.

چرا کت و کول تان درد می‌کند؟

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید همه ما کما بیش با دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر درگیر باشیم، به طور یکه در طول شبانه‌روز عاجزانه به دنبال یک درمان اساسی و راهکار صحیح می‌گردیم تا شاید کمی از دردهایمان کاسته شود و یا ممکن است هنگام شب و خواب به دلیل دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر با مشکل بی‌خوابی مواجه شویم.

برخی از افراد برای تسکین دردهای خود به سراغ راهکارهای گوناگون می‌روند، در صورتی که ممکن است دردهای آنها درمان نشود و دچار عارضه‌های دیگر شوند.

کارشناسان معتقدند، بی‌توجهی به اصول درست فعالیت‌های روزمره می‌تواند بر بروز دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر موثر باشد.

زندگی ماشینی دردها را افزون می‌کند

محمدرضا معتمد متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه بیشترین مراجعه کنندگان در جوامع مختلف بشری به مراکز درمانی مرتبط با عارضه‌های گردن درد و گمردرد است، اظهار کرد: عارضه‌های درد گردن و کمر با افزایش سن بیشتر می‌شود و عواملی شامل دود، آلودگی‌های شهری، زندگی شهری و افزایش وزن با این عارضه‌ها رابطه مستقیم دارد. هرچه این معضلات بیشتر شود و شهروندان با زندگی ماشینی بیشتر درگیر باشند، دامنه این بیماری‌ها و شیوع آن نیز بیشتر می‌شود.

درست نشستن همانا و دیسک همانا

این متخصص مغز و اعصاب گفت: رفتارهای نامناسب نشستن و رفتارهای نامناسب هنگام کار و فعالیت روزمره، نداشتن تحرک و فعالیت‌های ورزشی، تغذیه نامناسب و افزایش وزن از عواملی‌اند که بر بروز بیماری‌های ناحیه ستون فقرات، گردن و کمر موثر هستند.

چرخش سر و گردن را جدی بگیرید

اما گاهی اوقات برخی از ما به دلیل رفتارهای نامناسب و غافل از اینکه چه سرنوشتی در انتظار ما است، اقدام به انجام حرکاتی مانند چرخش سر و گردن به جلو و طرفین در بین کارهای روزمره با دفعات زیاد می‌کنیم و دچار عراضه‌هایی مانند دیسک گردن و کمردردهای شدید می‌شویم.

معتمد با اشاره به اینکه تنها یک لحظه غفلت عاملی برای بروز بیماری‌هایی از جمله دیسک‌ها و دردهای شدید گردن و کمر می‌شود، تصریح کرد: برخی از افراد به دلیل عادت همیشگی خود و رفتارهای نادرست به صورت مکرر اقدام به چرخش سر و گردن به ناحیه جلو یا طرفین در حین کارهای روزمره می‌کنند. عدم رعایت فعالیت‌های ورزشی باعث تشدید این عارضه‌ها می‌شود و ضعف عضلات ناحیه گردن و سر باعث چرخش ستون فقرات، گردن و کمر می‌شود. همچنین باعث تحریک مایع درونی ستون فقرات، گردن و کمر می‌شود و با افزایش سن این دردها تشدید می‌یابد.

فاکتورهای ژنتیکی و دیسک‌های عضلانی چه رابطه‌ای دارند؟

این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: فاکتورهای ژنتیکی در بروز دیسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر موثر است و در حقیقت برخی از افراد آمادگی بیشتری برای بروز این دردها دارند.

دیسک‌های گردن و کمر چه ناحیه‌هایی از بدن را تهدید میِ‌کند؟

معتمد اشاره کرد: دیسک‌ها و دردهای شدید گردن و کمر ناحیه گردن و کمر به ویژه مهره‌های گردن، مهره‌های تحتاتی کمر و مهره‌ةای چهارم، پنجم و معمولا مهره‌های خاکی را بیشتر درگیر می‌:ند.

وی ادامه داد: افزایش سن باعث تغییراتی در بافت غضروفی، مایع درون بافت گوش، بافت کارتیا دیاژدیف تفکیک می‌شود و بر رشته‌های عصبی فشار وارد می‌کند و باعث آزاد شدن دردهای گردن و کمر می‌شود.

چرا دیسک و دردهای شدید گردن و کمر به وجود می‌آید؟

این متخصص مغز و اعصاب گفت: دیسک و دردهای شدید گردن و کمر به این علت است که بافت نرمی که میان مهره‌های گردن و کمر قرار دارد، تحت تاثیر فعالیت‌های منظم غیر اصولی و شدید در ناحیه گردن و کمر قرار می‌گیرد و باعث آسیب و تخریب این ناحیه‌ها می‌شود و بر سلول‌های عصبی آن ناحیه فشار وارد و باعث بروز دردهای گردن و کمر می‌شود.

چگونه با ریسک‌ها و دردهای شدید گردن و کمر مقابله کنیم؟

معتمد بیان کرد: انجام فعالیت‌های منظم ورزشی، کاهش وزن، تقویت عضلات ناحیه‌های گردن و کمر، الگوی صحیح نشستن، الگوی صحیح راه رفتن، افرادی که مشاغل خاصی دارند و مجبورند فعالیت‌های بدنی خاصی را انجام دهند، باید براساس یک الگوی صحیح فعالیت‌های مرتبط با کار خود را انجام دهند.

از اصول جابجایی درست وسایل تا دسیک‌های عضلانی

خم شدن به جلو حتی برای برداشتن وزنه‌ها و بارهای سبک باعث آسیب دیدن مهره‌های گردن و کمر خواهد شد، به این افراد توصیه می‌شود از سرویس‌های بهداشتی فرنگی استفاده کنند و باید تا آنجایی که می‌توانند از نشستن نادرست و فعالیت‌های نامناسب پرهیز کنند.

درصد بنشینید تا دیسک نگیرید

این متخصص مغز و اعصاب اظهار کرد: با الگوی درست نشستن می‌توانیم با بروز دیسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر مقابله کنیم. الگوهای صحیح نشستن شامل این است که هنگامی که فرد می‌نشیند باید پاها را روی زمین قرار دهد و زانوهایش کمی به طرف جلو خم شود، ستون فقرات، پشت و کمر باید در یک راستا قرار بگیرد و از انحراف به طرفین و خم شدن به جلو پرهیز شود.

وی افزود: در هنگام فعالیت‌هایی مانند رانندگی به طور حتم فرد باید از پشت گردن استفاده کند و کمربند ایمنی خود را ببندد. در غیر این صورت بی‌توجهی به این موارد باعث بروز دیسک‌های ناگهانی گردن و کمر می‌شود، زیرا هنگام رانندگی بر مهره‌های گردن و کمر فشار وارد می‌شود.

تغذیه و داشتن بدنی سالم را جدی بگیرید

اکبری در پایان گفت: داشتن تغذیه مناسب، مصرف مواد کلسیم‌دار و موادی که در استحکام ستون فقرات، ستون مهره‌های گردن و کمر موثر باشد، کلسیم و مواغد معدنی به مقدار کافی، پرهیز از مواد غذایی که باعث افزایش وزن می‌شود مانند غذاهای چرب، آماده و فست‌فود راهکارهای مناسبی برای مقابله با ریسک‌ها و دردهای شدید ستون فقرات، گردن و کمر است.


گفتنی است، تنها با رعایت چند نکته میِ‌توان در داشتن بدنی سالم کوشا باشیم و رعایت اصول تغذیه مناسب، اصول درست نشستن، اصول انجام درست فعالیت‌ها و سلامتی بدن از بروز ریسک‌ها و دردهای شدید ناگهانی ستون فقرات، گردن و کمر جلوگیری کنیم.

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب