سناریو کنکور

تمام فعالیت‌های آموزشی شما در سال کنکور در 7 مرحله‌ی اصلی خلاصه می‌شود.



برخی از دانش‌آموزان با وجود تلاش فراوان و زحمت زیاد نتیجه نمی‌گیرند و متأسفانه تعدادی کمی دلیل عدم نتیجه‌گیری خود را می‌یابند و آن را برطرف می‌کنند. تلاش برای پیدا کردن این دلیل و ریشه‌یابی این مشکل اقتضا می‌کند تمام فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان را در طی سال کنکور بررسی کنیم. به عبارت دیگر «سناریو کنکور» را مرور کنیم.

تمام فعالیت‌های آموزشی شما در سال کنکور در 7 مرحله‌ی اصلی خلاصه می‌شود:

  • کلاس درس

  • برنامه‌ریزی

  • مطالعه

  • تست زدن

  • استراحت

  • آزمون دادن

  • بررسی آزمون

اگر شما از آن دسته دانش‌آموزانی هستید که نتیجه نمی‌گیرند باید علت عدم نتیجه‌گیری خود را در هر یک از مراحل بالا جست‌وجو کنید و علت را بیابید و آن را برطرف کنید. البته اگر جزء دانش‌آموزان موفق هستید باز هم دلیل موفقیت و نتیجه‌گیری شما در مراحل بالا خلاصه می‌شود. آن‌ها را بیابید و تقویتشان کنید.

باید برای هر مرحله، استراتژی و شیوه‌ی خاصی داشته باشید. در این مقاله می‌کوشم فعالیت‌های ایده‌آل در هر مرحله را برای شما دانش‌آموزان عزیز بازگو کنم.

سکانس اول: کلاس درس

این مرحله به سه قسمت تقسیم می‌شود:

  • قبل از کلاس

  • در کلاس

  • بعد از کلاس

هر قسمت  فعالیت‌های مخصوص به خود را دارد. به توجه به تعدد روش‌های موجود سعی کنید روش مناسب با خود را پیدا کنید و آن را ادامه دهید.

قبل از کلاس: بهترین فعالیت قبل از کلاس، پیش‌خوانی است. سعي كنيد حتماً قبل از كلاس نگاهي سطحي و سريع به مطالبي كه احتمالاً دبير قرار است درس بدهد بيندازيد. اين كار باعث مي‌شود سر كلاس درس را خيلي بهتر بفهميد.

در کلاس: از مطالبي كه دبير در كلاس تدريس مي‌كند، یادداشت‌برداري كنيد. حتماً در كلاس خيلي خوب گوش كنيد و سعي كنيد جاي مناسبي بنشينيد. سؤالات خود را از دبير بپرسيد. گوش كردن سر كلاس خيلي مهم است و اگر در كلاس ياد بگيريد، گام خيلي مهمي برداشته‌ايد.

بعد از کلاس: وقتي به خانه رسيديد و بعد از استراحت، درس هر روز را همان روز بخوانيد. جزوه‌ی معلم را به صورت روزنامه‌وار مرور کنید و به مثال‌ها و تمرین‌ها نگاهی بیندازید. قرار نیست تمام تست‌های مربوط به مبحث تدریس‌شده را بزنید. تعدادي تمرين و تست آموزشي برای جا افتادن مطلب حل كنيد.

سکانس دوم: برنامه‌ریزی

برنامه‌ی راهبردی راه کلی و مسیر اصلی را در اختیار شما می‌گذارد. همه‌ی فعالیت‌های شما باید بر اساس برنامه‌ی راهبردی باشد. برنامه‌ی راهبردی، شاهراه اصلی به سوی موفقیت است. اما همان طور که گفته شد برنامه‌ی راهبردی، برنامه‌ای کلی است. دانش‌آموزان باید شخصی‌سازی برنامه را یاد بگیرند و برای هر روز خود بین دو آزمون برنامه‌ی شخصی داشته باشند.

برنامه‌ی هر کس مختص به خود اوست. پس باید برنامه‌ی ایده‌آل خود را پیدا کنید. برای پیدا کردن برنامه‌ی مناسب خود باید دفتر برنامه‌ریزی را پر کنید. یک برنامه‌ی ایده‌آل برنامه‌ای است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • متعادل باشد.

  • بر اساس اهمیت مباحث در کنکور باشد.

  • انعطاف‌پذیر باشد.

  • متناسب با توان مطالعاتی دانش‌آموز باشد.

  • فاصله‌ی بین برنامه‌ریزی و انجام دادن آن زیاد نباشد.

  • و...

با پر کردن دفتر برنامه‌ریزی به تمام این ویژگی‌های برنامه‌ی ایده‌آل خواهید رسید.

سکانس سوم: مطالعه

داشتن روش و استراتژی مناسب برای مطالعه، مهم‌ترین قسمت کار یک دانش‌آموز است. بسیاری از دانش‌آموزان از این‌که برخلاف تلاش فراوان و داشتن ساعت مطالعه‌ی بالا درس را به‌خوبی درک نمی‌کنند، گلایه می‌کنند.

کیفیت مطالعه بسیار مهم‌تر از کمیت آن است و شایسته‌ی توجه بیش‌تری است که متأسفانه دانش‌آموزان و مشاوران خیلی کم به این موضوع اهمیت می‌دهند.

پس برای پیدا کردن شیوه‌ی مطالعه‌ی مناسب خود به قسمت «کلکسیون روش‌های مطالعه» سایت کانون مراجعه کنید.

سکانس چهارم: تست زدن

چندی پیش مقاله‌ای به عنوان «تست‌زنی در سه مرحله» در سایت قرار دادیم. توصیه می‌کنم حتماً این مقاله را بخوانید تا از بهترین شیوه‌ی تست‌زنی استفاده کنید.

سکانس پنجم: استراحت

استراحت باید استراحت «ذهنی و چشمی» باشد. هنگام استراحت به هیچ وجه نباید تلویزیون نگاه کنید یا با موبایلتان کار کنید. بهتر است دراز کشیده و به چیزی فکر کنید که با آن آرامش می‌یابید. جالب است بدانید هنگامی که در حال تماشا کردن تلویزیون هستید، مغز شما بیش‌تر از هنگامی که به یک مسئله‌ی سخت ریاضی فکر می‌کنید، فعالیت دارد و انرژی مصرف می‌کند. پس مغز خود را با دیدن تلویزیون یا کار کردن با موبایل خسته نکنید.

بهتر است پس از هر 30 دقیقه مطالعه، 5 دقیقه استراحت صحیح داشته باشید. با توجه به تجربه‌ای که دارم ممکن است این شیوه برای بعضی از دانش‌آموزان مفید نباشد و بیش‌تر تمرکزشان را به هم بزند. می‌توانید به جای روش بالا پس از هر 2 ساعت مطالعه، 20 الی 30 دقیقه استراحت کنید.

سکانس ششم: آزمون دادن

هنر آزمون دادن برای موفقیت دانش‌آموز بسیار لازم است. اگر شما در همه‌ی مراحل قبل، عملکرد خوبی داشته باشید ولی نتوانید از آن‌ها در آزمون استفاده کنید و هنر آزمون دادن را نداشته باشید، موفق نخواهد شد.

هنر آزمون دادن همان مدیریت زمان، استفاده از تکنیک‌های مفید (ضربدر و منها، زمان‌های نقصانی)، مدیریت استرس و یادآوری مطالب است.

با تمرین کردن در آزمون‌های کانون می‌توانید به‌راحتی این مهارت‌ها را کسب کنید.

سکانس هفتم: بررسی آزمون

دو نوع آزمون داریم:

  • آزمون صرفاً سنجشی

  • آزمون آموزشی و برنامه‌ای

همان طور که می‌دانید آزمون‌های کانون آزمون‌هایی برنامه‌ای و آموزشی هستند. این به این معنی است که شما حتی هنگام آزمون دادن در حال یاد گرفتن هستید. اکنون که سر آزمون هم در حال یادگیری هستید، پس قطعاً باید پس از آزمون هم در حال یاد گرفتن باشید. اگر بررسی آزمون نداشته باشید، جنبه‌ی آموزشی آزمون را نادیده گرفته‌اید و آزمون برای شما فایده‌ای نخواهد داشت. پس باید آزمون را بررسی کنید. این کار را به وسیله‌ی پر کردن کتاب خودآموزی انجام دهید.

در پایان سعی کنید در هر قسمت نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهید. اگر مشکلی دارید آن را برطرف کنید و اگر در مرحله‌ای خوب عمل می‌کنید به آن ادامه دهید و تقویتش کنید.