رتبه‌های برتر کنکور تجربی 94 و برنامه‌ی راهبردی آزمون ها

نظر رتبه‌های برتر کنکور 1394 رشته‌ی تجربی در مورد برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های کانون و فاصله‌ی 2 هفته‌ای بین آزمون‌ها چیست؟

رتبه‌های برتر کنکور تجربی 94 و برنامه‌ی راهبردی آزمون ها

رتبه‌های برتر کنکور 1394 رشته‌ی تجربی از چه سالی به کانون آمدند و چه شد که در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردند و دستاورد حضور در کانون برای آن‌ها چه بود؟ نظر این برترها در مورد برنامه‌ی‌ راهبردی آزمون‌های کانون و فاصله‌ی 2 هفته‌ای بین آزمون‌ها چیست؟


سارا همتی رتبه‌ی 1 کشوری تجربی کنکور 94 از تبریز.:

از دوم دبیرستان و شاید مهم‌ترین دلیلش تجربیات کانون در نفرات برتری بود که همه کانونی بودند و مهم‌ترین فایده‌ی کانون یا مهمترین دستاورد آن، برنامه راهبردی بود. این‌که در بازه‌ی زمانی مشخص چه درسی را بخوانم. این‌که من تصمیم بگیرم در 2 هفته چه بخوانم همیشه منطبق بر برنامه راهبردی بود.

آیا برنامه راهبردی را قبل ثبت‌نام بررسی می‌کردید یا اول اعتماد می‌کردید بعد بررسی می‌کردید؟

در سال دوم وقتی ثبت‌نام کردم قبلش بررسی نکرده بودم در طول سال دوم فهمیدم که در سال سوم و پیش هم برنامه‌ی آزمون‌ها در همین حدود خواهد بود و برای همین مطمئن بودم برنامه‌ی درستی است.

دستاورد دیگر آزمون‌های کانون، برنامه‌‌ریزی و شیوه آزمون دادن بود. این‌که پیش را در 26 آزمون امتحان دهیم و کنکور را آزمون 27‌ام کانون تلقی کنیم و کنکور یک تجربه‌ی تکراری به نظر برسد.

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که  فاصله‌ی زمانی 2 هفته‌ای آزمون‌ها تا چه حد سنجیده است؟

از این فاصله زمانی 2 هفته ای همیشه راضی بودم در آزمون‌های جامع که فاصله‌ی آن‌ها 1 هفته بود اولش استرس‌زا بود و فکر می‌کردم حجم مطالب بالاست ولی همین موضوع سبب شد که کیفیت بالاتر برود و حجم بیشتری از مطالب را در زمان کمتری مطالعه کنم و بعد آزمون فهمیدم که حجم مطالب هم متناسب بوده.

به این فکر نیفتادید که در یک برنامه‌ریزی دیگر شرکت کنید؟

برنامه راهبردی دیگر موسسات را هم دیده بودم که غیرمنطقی بود مثلا در مهرماه کل پایه را جمع‌بندی می‌کرد. در آبان و آذر ماه هم باز جمع‌بندی داشت و این‌که کلی درس مانده است باز بخواهیم جمع‌بندی کنیم منطقی نبود و به نظرم برنامه‌ی کانون از همه آن‌ها منطقی‌تر بود.

......................................................

کیانا تدبیر رتبه‌ی 2 کشوری تجربی کنکور 94 از کلاچای و رحیم آباد:

از دوم راهنمایی به کانون آمدم و مهمترین حسن کانون، آزمون‌های آن است و برنامه‌ی راهبردی و نظمی که این برنامه به درس خواندن می‌دهد.

خودتان تصمیم گرفتید در آزمون‌ها شرکت کنید یا خانواده شما را ثبت‌نام کردند؟

 از اول راهنمایی که وارد مدرسه‌ی فرزانگان شدیم دانش‌آموزان از شهرهای مختلف می‌آمدند و در آن‌جا برخی از دانش‌آموزان را دیدم که از سال‌های چهارم و پنجم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند از طریق آن‌ها با کانون آشنا شدم. بعد پدر و مادرم که تحقیقاتی کردند از سال دوم در آزمون‌ها شرکت کردم.

مهمترین دستاورد کانون برای شما چه بود؟

نظم در درس خواندن.

این که خود آدم یک برنامه برای کل سال برنامه‌ریزی کند کار سختی است و برنامه راهبردی یک الگو کلی به دانش‌آموز می‌دهد که می‌تواند در آن 2 هفته بین آزمون‌ها با توجه به شرایط خودش یک برنامه کوتاه‌تری را در نظر بگیرد و با شرایط خودش آن برنامه را تلفیق کند.

به نکته‌ی مهمی اشاره کردید. این‌که برنامه راهبردی یک الگوی کلی به شما می‌دهد که بتوانید با شرایط خودتان این را تطبیق دهید. آیا شما موفق می‌شدید و چطوری برنامه مدرسه را با برنامه‌ی آزمون‌های کانون تلفیق می‌کردید؟

به جز تابستان همیشه مدرسه جلوتر بود و همیشه سعی می‌کردم خودم را به مدرسه برسانم که آزمون‌های کانون یک مرور دوباره‌ای برای من باشد یا یک مقدار از تست‌هایی را که برای تثبیت و تسلط کنار می‌گذاشتم همراه با آزمون‌های کانون می‌زدم. سعی می کردم تست‌ها و آزمون‌های کانون برای تسلط باشد ولی فهم و درک درس‌ها را با مدرسه پیش می‌رفتم. آزمون کانون سبب می شد مطالب در ذهنم تثبیت شوند.

شما از دوم راهنمایی وارد کانون شدید به این فکر نیفتادید که در یک برنامه‌ریزی دیگر شرکت کنید؟

اوایل که اینطوری نبود که به برنامه راهبردی به شکل کلی نگاه کنم بیشتر به برنامه‌ی دو هفته‌ی بعدی نگاه می‌کردم که مباحث چه بود ولی اواخر بیشتر.

در کل چون فاصله‌ی دوهفته‌ای خیلی خوب بود به همین دلیل سعی می‌کردم به همین پایبند باشم و خودم را درگیر کارهای دیگر نکنم.

......................................................

فایزه قایم دوست رتبه‌ی 3 کشوری تجربی کنکور 94 از زاهدان:

از سال اول دبیرستان در آزمون های کانون شرکت کردم و بیشتر با تبلیغات کانون در شهرمان با کانون آشنا شدم و این که دیدم رتبه های برتر از آزمون‌ها استفاده می‌کنند و تصمیم خودم بود و از مادرم خواستم من را ثبت نام کند.

مهم ترین نتیجه ای که از کانون گرفتید چه بود؟

آزمون هایی که در آن‌ها شرکت می کردم برایم 2 فایده داشت اول این‌که خودم را در کل کشور مقایسه می کردم و می فهمیدم باید روز به روز بیشتر تلاش کنم، اگر نبود خودم را با اطرافیانم مقایسه می‌کردم و چون در مقیاس مدرسه‌ی خودمان یا شهرمان رتبه‌ی بهتری داشتم تلاشم عادی می‌شد و حسن دیگر برنامه راهبردی بود و 80 یا 90 درصد در موفقیت من موثر بود و مطالب به شکلی عالی در این برنامه گنجانده شده بود هم‌چنین مطالب در این برنامه به موقع مرور و جمع بندی می شد و گاه متوجه نمی شدم چرا اینطوری شده و بعد که آزمون را می دادم می فهمیدم جای مرور و جمع بندی همان جا بود.

......................................................

معین علا رتبه‌ی 8 کشوری تجربی کنکور 94 از نور مازندران:

 6 سال کانونی هستم و از دوم راهنمایی به کانون آمدم. پسرخاله ام سال 88 عضو کانون بود و رتبه 10 انسانی شد و از آن‌جائی که شهرستان ما کوچک است این اولین حرکتی بود که پسرخاله‌ی من انجام داد و بعد از آن این انگیزه در من ایجاد شد که تک‌رقمی شوم یا دانشگاه خوبی قبول شوم. از همان زمان هم از طریق پسرخاله‌ام با آزمون‌ها آشنا شدم. تشریحی‌های من در ابتدا بهتر از تستی بود و بهترین فایده‌ی کانون برای من از همان اول آزمون‌هایش بود و من کم‌کم توانستم تستی‌ها و زمانم را مدیریت کنم و در تست زدن پیشرفت کنم.

یک فایده‌ دیگر این بود برنامه ای که داشت قابل اجرا بود و مباحث آن کم‌کم و با مدرسه پیش می رفت.

فایده‌ی دیگر آزمون‌ها این بود که مشکل دوره را هم حل کرده بود و مطالب هر از چندگاهی مرور می‌شوند.

 و علاوه بر این کتاب های کانون خیلی خوب هستند. من در اوایل سال خیلی در عمومی‌ها اشکال داشتم کتاب زرد عمومی را از اول مهر تهیه و شروع کردم و به عمومی‌ها توجه کردم و به تعادل مناسب رسیدم.

فایده‌ی دیگر کانون این است که دانش‌آموز با کتاب خودآموز از اشتباهات خودش درس می گیرد و من وقتی یک آزمون را می‌دادم سوال‌هایی را که نزده بودم یا غلط زده بودم یا نکته‌ی جدیدی داشت یا می‌شد با روش جدیدی آن را حل کرد را بررسی می‌کردم و می نوشتم و سری بعد که می‌خواستم آزمون بدهم این سوالاتی که قبلا بلد نبودم را خیلی راحت‌تر از سوالات جدید پاسخ می‌دادم.

......................................................

محمد مهدی خادم بشیری رتبه‌ی 1 منطقه 3 و رتبه 33 کشوری تجربی کنکور 94 از گچساران استان کهکیلویه و بویر احمد:

وقتی چهارم ابتدایی بودیم پدر و مادرم پیگیری کردند و من و برادر دوقلویم (محمدامین) را ثبت نام کردند و تا پیش دانشگاهی در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردم البته به جز تابستان‌ها. تابستان‌ها درس نمی‌خواندم.

دلیل ثبت‌نام ما شاید این بود که بین بچه های شهرهای کوچک رقابت زیادی وجود دارد مثلا رقابت بین من و برادرم و یا رقابت ما و دوستانمان.

 مهم‌ترین آموزه‌ای که استفاده کردم برنامه راهبردی بود چون من از سال دوم دبیرستان به چیزی اعتماد نمی کردم و در درس‌خواندن کاری به کار کسی نداشتم و خودم تصمیم می‌گرفتم چه کار کنم. سال سوم دبیرستان برنامه راهبردی را بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم می تواند آَشفتگی خواندن من را برطرف کند و سال دوم را می خواندم و می‌رفتم آزمون می‌دادم ولی برنامه راهبردی نظم خاصی به من داد. به این صورت که در سال سوم خیلی منظم شدم و برنامه‌‌ی2 هفته‌ی بعد را جلویم می‌گذاشتم و مباحث آن را طوری برنامه‌ریزی می‌کردم که در 2 هفته مطالعه کنم و سپس براساس علاقه ام درس می خواندم.

یعنی شما می‌گویید برنامه طوری بود که در عین حال که نظم می‌داد انعطاف هم داشت. درست است؟

بله نظمی که آزمون می داد انعطاف هم داشت طوری‌که روش خودم را داشته باشم برعکس برخی دیگر از مشاوران که اجبار می‌کنند در چه ساعاتی چه درس‌هایی بخوانند.

......................................................

محمدامین خادم بشیری رتبه‌ی 6 منطقه 3 و رتبه 77 کشوری تجربی کنکور 94 از گچساران استان کهکیلویه و بویر احمد:

از چهارم دبستان به کانون آمدیم یعنی 8 سال کانونی بودیم. برادر دوقلویم به خاطر نداشت ولی علت این که در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردیم این بود که برای مدرسه نمونه می خواستیم در امتحانی شرکت کرده باشیم.

 به نظر من مهم ترین اثر آزمون ها ریتم منظم آزمون ها بود. من را باید مجبور به درس خواندن می کردند و این آزمون ها برای من یک اجبار بود نه این‌که کسی من را مجبور کند بلکه خودم خودم را مجبور می‌کردم و خودم را با خودم مقایسه می کردم و اگر ترازم هر عددی مثلا 6400 می‌شد برای آزمون بعد به خودم می‌گفتم بخوان 6500 شوی و برای خودم جایزه در نظر می گرفتم (استراحت بعد از آزمون‌ها همان جایزه بود.) برای خودم هدف بالایی نمی‌گذاشتم و فقط به خودم می گفتم قرار نیست رتبه اول شهرت بشوی بخوانم که کمی بهتر شوم و اگر بد می شد خودم را تنبیه می کردم و برای خودم هدف کوتاه مدت لحاظ می کردم و جایزه‌ای که در نظر می‌گرفتم همان استراحت کردن برایم خیلی مهم بود. خیلی تلاش کردم و سعی کردم به یک سطح نرمال برسم.

شما که چندین سال در آزمون‌های کانون شرکت کردید هرگز به این فکر نیفتادید که برنامه‌های مختلف دیگر را امتحان کنید؟

نه این‌که بررسی نکرده بودم بررسی کردم و به این نتیجه رسیدم که برنامه‌ی آزمون‌های کانون منطقی‌تر است.

......................................................

مهدی برخوری رتبه 3 منطقه 3 و 60 کشوری کنکور 94 تجربی از جیرفت کرمان:

پنجم دبستان و سوم راهنمایی و از سال دوم دبیرستان تا کنکور را کانونی بودم در کل 5 سال عضو کانون بودم و بهترین بخش کانون، آزمون هایش بود چون علاوه بر خوب بودن سوالاتش برنامه‌ریزی خیلی خوبی هم داشت مثلا من در درس زیست حتی اگر سوالی را درست جواب می‌دادم پاسخ تشریحی را کامل می خواندم و خیالم از برنامه‌ی بلند مدت هم راحت بود.

در برنامه‌ریزی دنبال منطق آزمون‌ها هم بودید و در مورد منطق آزمون‌ها فکر می‌کردید یا فقط برنامه‌‌ی آزمون‌ها را اجرا می‌کردید؟

توجه می‌کردم مثلا تابستان که بودیم برنامه‌ی نیم‌سال اول و دوم را نگاه می‌کردم.  

......................................................

عرفان طاهری فرد رتبه 6 کشوری تجربی کنکور 94 از شیراز:

 از 9 آبان وارد کانون شدم و بالاخره نتیجه ای که در کنکور گرفتم یکی از ثمرات آن است.

مهمترین نکته‌ برنامه راهبردی بود و این‌که از همان اول برای کل سال برنامه‌ریزی دقیق طراحی شده بود یعنی این‌طوری نبود که ماه به ماه فرق کند، از همان اول می‌توانید به آن اعتماد کنید به خودم می‌گفتم اگر من با این برنامه جلو بروم تا این تاریخ مباحث تمام می‌شوند و دوران جمع‌بندی هم دارم.

یعنی اعتماد کامل و ما می دانیم کی تمام می شود و کی جمع بندی داریم.

......................................................

احسان طاهری فرد رتبه‌ی 5 کشوری تجربی کنکور 94 از شیراز:

از 9 آبان به توصیه‌ی دوستانم وارد کانون شدم. هم‌مدرسه‌ای‌هایم به من گفتند اگر آزمون‌های قلم‌چی را شرکت نکنم این آزمون‌ها را از دست می‌دهم و تاکید کردند رقیب های اصلی من که در آینده باید از آن‌ها پیشی بگیرم در آزمون های دیگر نیستند و من هم ثبت‌نام کردم.

در کانون دانش‌آموزان زیادی آزمون می‌دهند آیا تعداد برای شما مهم بود یا محتوا و کیفیت؟

قاعدتا کیفیت چه قوی و چه ضعیف برای همه یکسان است و به نظر من کمیت خیلی مهم بود و انگیزه‌ای که ایجاد می‌شد خیلی مفید بود. اگر در آزمونی رتبه‌‌ی مطلوبم را کسب نمی‌کردم تلاشم را بیشتر می کردم و اگر رتبه‌ام مطلوب بود تلاشم را مضاعف می‌کردم.

......................................................

احمد رحیمیان رتبه 10 منطقه 3 کنکور 94 از شیروان استان خراسان شمالی:

از اواخر مهرماه دوم دبیرستان به کانون آمدم 3 سال عضو کانون بودم و از خیلی چیزها استفاده کردم مثلا از سایت کانون استفاده کردم و برنامه فرصت برابر را نگاه می‌کردم در مورد درس زیست مطالب سایت را مطالعه می‌کردم از انواع کتاب‌های کانون استفاده می کردم از سایت کانون سوال‌ها را می‌گرفتم و دانلود می‌کردم از کتاب‌هایی که استفاده می‌کردم شیمی پایه آبی خیلی برایم مفید بود زبان آبی و دین و زندگی آبی و زیست پیش که خیلی هم به من کمک کرد را استفاده کردم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب