نوروز 96

دوران طلایی برای کاهش چربی شکم

نیمی از مردم دنیا به علت چربی جمع شده در نواحی مختلف بدن آزرده خاطر هستند اما می‌توانند در دوران نوجوانی و جوانی به پیشگیری از تجمع چربی اقدام کنند.





دکتر رضا راست منش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فعالیت‌های کم، کالری زیاد سبب چاقی و تجمع چربی در زیر شکم، پهلو و ران می‌شود و از طرفی با افزایش سن این چربی‌ها به سختی آب می‌شوند. 

وی افزود: برخی از افراد بر این تصور هستند که با حذف صبحانه از برنامه غذایی خود وزنشان کاهش می‌یابد اما با توجه به پژوهش‌های نشان داده شده صبحانه یک وعده غذایی بسیار مناسب است که میزان کالری‌های دریافتی روزانه در بدن کاهش می‌یابد. 

این متخصص تغذیه با اشاره به آزرده خاطر بودن نصف مردم دنیا به دلیل مشکلات چربی‌های شکمی اظهار کرد: اکثر مردم برای رفع چربی‌های شکمی رژیم غذایی سخت، ورزش و جراحی انجام می‌دهند اما بهترین روش برای رفع چربی‌های شکم پیشگیری از آن در دوران نوجوانی و جوانی است.

وی با تأکید بر عوامل چاقی ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد فکر می‌کنند با انجام رژیم‌های غذایی سخت و ورزش‌های سخت می‌توانند از تجمع چربی در نواحی مختلف بدن جلوگیری کنند.

دکتر راست منش در مورد علت افزایش وزن به واسطه بی‌خوابی گفت: فردی که به میزان مناسبی استراحت نکند بدنش کورتیزول زیادی را ترشح می‌کند که در پاسخ این ترشح انسولین در بدن برای مقابله با ترشح کروتیزول افزایش می‌یابد. بنابراین با توجه به اینکه انسولین ذاتا هورمونی است که سبب ساخت چربی می‌شود پس به صورت ناآگاهانه باعث افزایش وزن خود می‌شوید. 

وی با اشاره به نکته بسیار رایج پیشگیری بهتر از درمان خاطرنشان کرد: هر فردی با توجه به تراز انرژی و فعالیت بدنی خود می‌تواند یک برنامه غذایی مناسبی داشته باشد البته عوامل موجود هم باید تا حد امکان کاهش داده شود تا با این اعمال از چربی‌های ذخیره شده در بدن جلوگیری شود. 

منبع :

حرکت نوسانی از فیزیک چهارم تجربی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم تجربی)
دبیر : حمیدرضا بروشکی