روز جهانی عصای سفید/ نامه سوگل سودبر، رتبه 8 کنکور 92(کم بینا)

روز بیست و سوم مهرماه برابر با پانزدهم اکتبر، به عنوان روز بزرگداشت نابینایان و قانون عصای سفید، نامگذاری شده است.



روز جهانی عصای سفید گرامی باد


روز بيست و سوم مهرماه برابر با پانزدهم اكتبر، به عنوان روز بزرگداشت نابينايان و قانون عصاي سفيد، نامگذاري شده است.
كاربرد عصا به عنوان وسيله‌ي كمكي در آمد و شد نابينايان، از قرن‌ها پيش متداول بوده است؛ ولي استفاده از عصاي سفيد به شكل امروزي و به عنوان نمادي براي شناخت نابينايان، به بعد از جنگ جهاني اول برمي‌گردد.

بنیاد علمی آموزشی قلم چی(وقف عام) نیز در راستای گسترش عدالت آموزشی از سال 1386 تا کنون دانش آموزان نابینا و کم بینا را در سراسر کشور تحت پوشش حمایت های آموزشی خود قرار داده است. با این توضیح که کلیه منابع و کتاب های مورد نیاز این افراد در مقطع دبیرستان و کنکور به صورت فایل های صوتی تولید شده و توسط نمایندگی های بنیاد در اختیار ایشان قرار می گیرد. در تمام این سال ها این دانش آموزان با کسب نتایج درخشان در کنکور در واژه نامه باورها به محدودیت معنایی تازه بخشیدند. کسانی که با نیروی اراده و پشتکار به همگان ثابت کردند که عصای سفیدشان نماد غم نیست؛ نمادی از تلاش مضاعف، تفکری روشن و اراده ای آهنین است. این ها محدودیت را سببی دانستند تا هزاران قابلیت دیگر در عرصه ی وجودشان به درخشش درآید.

لازم به ذکر است کلیه ی خدمات ارائه شده در بنیاد قلم چی، برای تمام دانش آموزان نابینا و کم بینا رایگان است.

هانیه خوئی



نیم نگاهی بر حقوق دانشجویان نابینا و کم بینا...

نویسنده : سوگل سودبر، رتبه ی 8 کنکور 92، دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی(کم بینا)


آنگاه که بحث از جامعه انسانی به میان می آید، پهنه وسیعی از تنوع بشری متصور می گردد و به اقتضای این  گوناگونی، شاخصه ها و ویژگی های بی شمار جسمانی و روانی جلوه گری می کند. روشن است که با توجه به این تنوع عظیم انسانی نمی توان به وضع قاعده ای ثابت برای همه افراد درجهت نیل به کمال انسانی پرداخت، زیرا به تناسب هر یک از این ویژگی ها، نیاز به اندیشیدن تدابیر متفاوت وجود دارد. امروزه جامعه دانشجویی به عنوان بخشی تاثیر گذار و پررنگ از جامعه انسانی، در اذهان عمومی خودنمایی می کند و بدیهی است که دانشجویان نیز از این قاعده ی تنوع انسانی مستثنی نمی باشند.

در اینجا موضوع به آن دسته از دانشجویانی منحصر می گردد که به محدودیت های جسمانیشان رنگ محرومیت نبخشیدند؛ مقصود، محرومیت از تحصیل در دانشگاه است که اگرچه شرط کافی برای ایجاد معرفت حیات نیست اما حداقل در جامعه ی جهانی امروز شرط لازم به شمار می آید. برای آنکه بتوان بطور ملموس تر و محصورتر به بسط و شرح مسائل اینگونه افراد پرداخت، بررسی شرایط، نیازها وکمبودهای دانشجویان نابینا وکم بینا، هدف گذاری می شود.

باید در نظر داشت که در کشور ما ورود افراد نابینا و کم بینا به دانشگاه، به معنای سپری کردن فرآیند پیچیده ی کنکور است؛ کنکوری که خود دغدغه ای پررنگ برای جامعه ی دانش آموزی به شمار می آید و وجود چنین محدودیت های جسمانی نیز به طور قابل توجهی بر دشواری هایش می افزاید.

با توجه به گذران دوره ی پر چالش دانش آموزی، افراد نابینا و کم بینا، انتظار وجود شرایط مساعدتری در حوزه ی تحصیلی در کنار قشر فرهیخته ی دانشگاهی را دارند؛ اگرچه امکانات موجود در نظام دانشگاهی ایران با این تصور به طور کامل همپوشانی ندارد.

یک دانشجوی نابینا یا کم بینا هنگام ورود به دانشگاه نیازمند فضایی مناسب سازی شده با شرایط خود می باشد. در برخی از دانشگاه های معتبر جهان، هر دانشکده مجهز به سیستم راهنمای گویا برای جهت یابی فرد نابینا می باشد. اگرچه بکارگیری برخی سیستم ها وقت وهزینه ای را مصروف می دارد، اما برخی دیگر بدون صرف هزینه و زمان چشم گیر قابل رفع می باشد. من باب مثال چنانچه شماره ی کلاس ها به خط بریل درکنار دستگیره ی در نوشته شود، اقدامی موثر در زمینه ی گسترش رفاه این افراد صورت گرفته است.

از ابتکارها ونوآوری های مطرح در سطح بین المللی، شناخت رنگ زرد مایل به پرتقالی به عنوان رنگ جهانی کم بینایان می باشد. تجربه و تحقیقات پزشکی بیانگر آن است که تمیز و تشخیص این رنگ برای این دسته از افراد سهل تراز سایر رنگهاست وبکارگیری آن رنگ به صورت نوارهایی در پله های ساختمان موجب سهولت در امر رفت وآمد آنان می باشد.

از دیگر دغدغه های دانشجویان مذکور، مسئله آمد و شد آنان به دانشگاه است. در برخی از کشورها از جمله کشور کانادا، مشکل فوق با در اختیار قرار دادن سرویس های ویژه و رایگان مرتفع شده است.

همچنین روشن است که دانشجویان ساکن خوابگاه نیز نیازمند امکاناتی ویژه جهت داشتن سکونتی بی دغدغه می باشند. مقتضی است که خوابگاه این دانشجویان در طبقه ی همکف واقع شده و تعداد ساکنین اتاق هم محدود باشد. 

لازم به ذکر است از آنجایی که تاکنون دانشجویان نابینا وکم بینا موفق به راهیابی به مقاطع عالی تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری شده اند، نیازهای تحصیلی ایشان بیش از پیش متجلی می گردد که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

  • برای مطالعه ی کتب و پایان نامه های موجود در کتابخانه، فایل های صوتی بیشتری نیاز است که با کیفیت معقول ضبط شده باشند. پیشنهاد می شود ضبط این فایل ها به صورت موازی با چاپ کتب و مقالات صورت پذیرد که تغییرات و ویرایش های لازم در فایل های  صوتی به روز شده باشند.

  • دانشجویان کم بینا قادر به استفاده از دستگاه درشت نمای الکترونیکی تحت عنوان(بهدید) می باشند که این دستگاه در بسیاری از کتابخانه های کشورهای اروپایی موجود است. اگر فضایی در کتابخانه به قرار گرفتن این دستگاه(که شامل یک مانیتور و یک ذره بین الکترونیکی برای بزرگ نمایی حروف و میسر نمودن مطالعه است) اختصاص یابد، فرآیند خواندن برای کم بینایان تسهیل می گردد.

  • از آنجایی که خط رسمی و بین المللی افراد نابینا، خط بریل می باشد، ضروی است، اهتمام ویژه ای برای چاپ کتب، مقالات و پایان نامه ها به این خط جهانی صورت پذیرد. به عنوان مثال چاپ روزنامه ی ایران سپید به خط بریل، عملکردی سازنده در جهت ارتقای سطح مطالعاتی این افراد بوده است.

  • از آن جایی که برای این دسته افراد برگزاری امتحانات بدون حضور منشی، میسر نیست، وضع مقررات برای پیش بینی وقت مضاعف در جلسه ی امتحان یا کنکور بسیار ضروریست؛ چرا که روند خواندن سوالات توسط منشی و مکتوب نمودن جواب ها نیازمند زمانی بیش از دانشجویان دیگر است.

امید است که با اندیشیدن تدابیری نوین، شرایطی فراهم آید که در عین حفظ استقلال وکرامت ذاتی افراد نابینا وکم بینا، گامی مثبت در راستای تسهیل فرآیند تحصیل در دانشگاه و تحقق برابری فرصت های  آموزشی برای ایشان برداشته شود.


روز جهانی عصای سفید/ نامه سوگل سودبر، رتبه 8 کنکور 92(کم بینا)



روز جهانی عصای سفید/ نامه سوگل سودبر، رتبه 8 کنکور 92(کم بینا)


روز جهانی عصای سفید/ نامه سوگل سودبر، رتبه 8 کنکور 92(کم بینا)