نوروز 96

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

گزارش افتتاح دبستان رهپویان دانش در روستای کل‌تپه را در زیر بخوانید.



مدرسه رهپویان دانش  به همت بابک ندرخانی و مسعود تاج فرد (موسسه فرهنگی رهپویان دانش و اندیشه) در روستای کل‌تپه از توابع مهاباد (استان آذربایجام غربی) در زمینی به مساحت 400 مترمربع و با 120 مترمربع زیربنا شامل 5 اتاق (2 کلاس و یک آزمایشگاه و یک اتاق دبیران و یک دفتر) احداث شد و در 18 مهرماه 1394 افتتاح شد. نام این روستا به معنای "تپه‌ای با شیب‌های ملایم است" چرا که کل یعنی کند و متضاد تیزی است.

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

این دو خیّر، هم‌چنین مدرسه‌ای در روستای سوئیناس در همین استان (مهاباد) در زمینی به مساحت 800 مترمربع با زیربنای 146 مترمربع با 6 اتاق (3 کلاس) به همراه 200 مترمربع فضای ورزشی احداث کرده‌اند. هزینه‌ی احداث این مدرسه، 200 میلیون تومان بوده است که سازه‌ی آن متشکل است از بنای LSF  آلومینیوم فوق سبک که روی سازه با مواد مناسب ‌پوشانده شده است.

گزارش افتتاح این مدرسه در زیر ارائه شده است:

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

این مراسم پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی و خیرمقدم شورای روستای کل‌تپه آغاز شد. ایشان ضمن خیرمقدم به حضار، با اشاره به مشارکت اهالی روستا در این امر، هماهنگ با خیّرین و مسئولان استان، از تمام کسانی که در ساخت این مدرسه نقش داشتند، قدردانی و تشکر کردند.

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

در ادامه، دکتر قادری (مدیر آموزش و پرورش مهاباد) با اشاره به سخن رهبر انقلاب اسلامی تحت مضمون " کار مدرسه سازی نوعی جهاد است " سخنرانی خود را آغاز کردند و تاکید داشتند این مدرسه یادگاری است از خیّرین ارجمند و این بزرگواری و بخشش در ذهن دانش آموزان باقی خواهد ماند.

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

کاظم قلم‌چی (واقف و متولی بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی) قبل از سخنرانی، ابتدا از دانش آموزان مدرسه خواستند عکسی در مقابل مدرسه‌ای که برایشان ساخته شده است بیندازند.

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد دانش‌آموزان مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد با حضور مسئولان و بانی و سازندگاناین مدرسه


و اما صحبت‌های کاظم قلم‌چیدر زیر آمده است:

در ادامه ایشان از تمام کسانی که در ساخت این مدرسه مشارکت داشتند و هم‌چنین کسانی که از استان‌های دیگر (از جمله استان های تهران، مازندران، لرستان، مرکزی، آذربایجان) به این مراسم آمده بودند و به ویژه خیّرین بزرگواری که این مدرسه را ساخته اند (مسعود تاج‌فرد و بابک ندرخانی) تشکر و قدردانی کردند و با دعوت سازندگان این مدرسه به جایگاه، داستان ساخته شدن این مدرسه را چنین بیان کردند:

مسعود تاج فرد نفر اول کامپیوتر کشور در کنکور 1382 و بابک ندرخانی نیز رتبه 1 کارشناسی ارشد مکانیک علم و صنعت هستند. مسعود تاج فرد رتبه‌ی 7 کنکور ریاضی 1382 را کسب کردند و معمولا رتبه‌های برتر، رشته‌ی برق را انتخاب می‌کنند ولی ایشان رشته‌ی کامپیوتر شریف را انتخاب کردند و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی MBA از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدند. امسال در جشن تجلیل از نخبگان کنکور 1394، ایشان اشاره کردند که تقریبا همه‌ی همکلاسی‌هایشان از ایران رفته‌اند و در موسسات معتبر IT در Silicon Valley مشغول به تحصیل هستند ولی ایشان در ایران مانده‌اند و با افتخار کار می‌کنند و کارآفرینی می‌کنند و از علمشان در کشور خودشان بهره می‌گیرند و موثر هستند و علاوه بر این‌ها ایشان در سن جوانی، خیّر مدرسه‌ساز هستند. این‌که دانشمندان بیایند و مدرسه بسازند یک پدیده استثنایی است و این پدیده را باید ارج نهاد.

بابک ندرخانی ابتدا اعلام آمادگی جهت مشارکت در ساخت مدرسه‌ای با بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی ‌کردند و پیشنهادات زیادی به آن‌ها مطرح شد

به بابک ندرخانی و مسعود تاج فرد 10 ها پیشنهاد مطرح شد تا این‌که قرار شد ما در مهاباد مدرسه ای بسازیم و ایشان نیز تقبل کردند 2 مدرسه علاوه بر مدارسی که بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی در مهاباد احداث می‌کند، بسازند و ظرف مدت بسیار کوتاهی (4یا 5 ماه) مدرسه‌ی روستای کل‌تپه و سوئیناس توسط این دو خیّر ساخته شد. ایشان در مسیر این امر خیر، از چیزی فروگذار نکردند و حتی هزینه‌ی اولیه را دوبرابر کردند. 

کاظم قلم‌چی هم‌چنین خطاب به حضار، تاکید کردند که شما نیز همین که گاه با تحمل شرایط دشوار، در این امور و مراسم شرکت می کنید ارزشمند است و خود نشانه‌ای از تلاش شما برای کار کردن و موثر بودن است.

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

سازمان ملل متحد، اخیرا شاخصی را برای ارزیابی کشورها مطرح کرده است که به فارسی به تاب آوری و مقاومت[1] ترجمه شده است و این فاکتور به این اشاره دارد که مردم یک کشور تا چه حد برای خروج از شرایط دشوار زندگی خود تلاش می‌کنند و به موفقیت می‌رسند. در جشن نفرات برتر کنکور 1394 هنرستان با کسانی گفتگو کردیم که هم کار کرده بودند هم درس خوانده بودند و هم موفق به کسب رتبه‌ی تک‌رقمی شده بودند و این افراد از جمله‌ی کسانی هستند که تلاس می‌کنند و در سختی با علم و تحصیل شرایط زندگی خودشان را بهبود می‌بخشند. در شرایط سخت زندگی می کنند ولی می خواهند رشد کنند.

 هم‌چنین در مراسم اهدای کتاب دانشگاهی بهدانشجویان رشته‌های فنی دانشگاه های برتر تهران که خود روزی دانش آموز بورسیه ی کانون بوده اند نیز با کسانی گفتگو کردیم که هم کار کرده بودند هم درس خوانده بودند و هم موفق به کسب رتبه‌ی برتر در کنکور شده بودند و در دانشگاه نیز جزو برترین‌های دانشگاه خودشان بودند.

یکی از این دانش آموزان مطرح می‌کرد که ماهیگیری می‌کرده و در کنار آن درس خوانده است و دیگری در مراسم اهدای کتاب دانشجویی بیان می‌کرد از آن‌جائی‌که عشایر بوده است در سیاه‌چادر درس می‌خوانده است.


و اما صحبت‌های بابک ندرخانی:

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

من به نمایندگی از مجموعه رهپویان در این‌جا حضور دارم.

من از دوره راهنمایی به بعد به شدت به آموزش علاقه داشتم و در دوران تحصیل تا کارشناسی ارشد درآمدم از تدریس بود. پس از کسب شاگرد اولی در دانشگاه و کار در شرکت ایران خودرو، بالاخره یک روز تصمیم گرفتم کاملا وارد حوزه آموزش شوم. از آن‌جائی که افراد باید الگویی داشته باشند الگو حرفه ای و اجتماعی ما نیز کاظم قلم چی بود و من همیشه این آرزو را داشتم که یک روز بتوانم کارهایی که ایشان انجام می دهند را انجام دهم. خانواده‌ی من فرهنگی بودند مادرم با من کنکور داد و کارشناسی ارشد گرفت و معلم است. در ابتدای این طرح قرار بود 100 میلیون تومان هزینه کنیم که این مبلغ به 120 میلیون تومان نیز رسید و 200 میلیون تومان نیز صرف مدرسه‌ی سوئیناس در همین استان شد.

آقای قلم‌چی معتقدند در کار خیر آسان ترین کار پول دادن است و من این را حس کردم چرا که روند زیادی تا انتخاب این محل داشتیم به عنوان مثال ما در ابتدا تصمیم داشتیم در مشارکت با بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی مدرسه ای احداث کنیم و پس از آن اولین جایی که جهت احداث مدرسه رفتیم اصفهان بود که نشد و تصمیم بعدی طبق پیشنهاد آقای قلم چی بر این بود که مدارس نیمه کاره را تمام کنیم و زمانی که آقای قلم‌چی تصمیم گرفتند در این شهر 2 مدرسه احداث کنند ساخت مدرسه‌ای دیگر را به ما پیشنهاد کردند و ابتدا قرار بود در روستای دیگری مدرسه بسازیم که پس از بازدید ما از آن روستا، یکی از اهالی آن روستا خودش تصمیم گرفت مدرسه‌ای بسازد و دوباره ما به دنبال مکانی دیگر جهت ساخت بودیم که در نهایت این مدرسه در این مکان احداث شد.

ما در نهایت افتخار می کنیم که در حوزه‌ی آموزش درآمد داریم و در حوزه‌ی آموزش هم هزینه می کنیم و از آقای قلم چی و تمام کسانی که در ساخت این مدرسه گامی برداشته‌اند و ما را یاری رساندند تشکر و قدردانی می‌کنیم.

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

تقدیر از بابک ندرخانی، بانی و سازنده‌ی مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

تقدیر از مسعود تاج‌فرد، بانی و سازنده‌ی مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

خیرین مدرسه‌ساز به همراه بانی و سازندگان مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد 

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

اهالی محل که در احداث مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد مشارکت داشته‌اند.

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

مسئولان آموزش و پرورش و معلمان در مراسم افتتاح مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد 

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد


همکاران بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی و نمایندگی های استان‌های مختلف در مراسم افتتاح مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد 


افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

آئین افتتاح مدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد 

افتتاح مدرسه رهپویان دانش در روستای کل‌تپه مهاباد

مسئولان ساختمدرسه‌ی “دانش و اندیشه” در روستای کل‌تپه‌ی مهاباد به همراه بانی و سازندگان این مدرسه   


امیدواریم این دانش‌آموزان دانشمندان آینده‌ی کشور ما باشند و در همین روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ و با هر امکانی که دارند درس بخوانند و آینده‌ی کشور ما را بسازند.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

[1] resilience

معادلات مثلثاتی از حسابان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم ریاضی)
دبیر : ایمان نخستین