این خوراکی‌ها خواب شیرین را به سراغ چشمانتان می‌آورند

خوراکی‌ها هم می‌توانند به دلیل ترکیبات خاص خود باعث بی‌خوابی و یا ایجاد حالت خواب آلودگی در افراد شوند و باید در انتخاب آنها برای وعده شام احتیاط کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان کارشناسان هشدار می‌دهند یکی از دلایل اصلی بی‌خوابی و بدخوابی در افراد رژیم غذایی آنها است.

گفتنی است، براساس تحقیقات صورت گرفته، خوردن برخی غذاها می‌تواند سبب خواب راحت و برخی دیگر سبب بی‌خوابی در افراد شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، غذاهایی مانند برنج می‌تواند به خواب راحت کمک کند اما خوردن مواد غذایی چون پیتزا و بیسکویت در ساعات آخر شب می‌تواند منجر به بی‌خوابی در افراد شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند برخی موادغذایی باعث افزایش سطح ماده شیمیایی سروتونین و برخی دیگر باعث کاهش سطح آن می‌شود.

براین اساس کارشناسان توصیه می‌کنند افراد شبها از خوردن موادغذایی حاوی نمک بالا و نیز چربی اجتناب کنند و در عوض موادغذایی سرشار از ملاتونین مانند گیلاس و انگور را مصرف کنند که باعث آرامش عضلات می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از موادغذایی حاوی کربوهیدرات‌های سالم مانند برنج قهوه‌ای و غلات سبوس‌دار در رژیم غذایی خود شب‌ها استفاده کنند، همچنین مصرف عسل قبل از خواب به تنظیم هورمون‌های استرس مانند کوریتزول و آدرنالین کمک می‌کند و مانع از دیدن کابوس و خواب‌های آشفته در افراد می‌شود.

موز یکی از میوه‌های بسیار مفید برای رفع مشکل بی‌خوابی است زیرا حاوی منیزیم و پتاسیم است که باعث آرام سازی عضلات می‌شود و سبب انتقال احساس خستگی و خواب آلودگی به مغز و بروز خواب می‌شود.

کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند افراد از مصرف فست فودها در وعده غذایی شام خودداری کنند زیرا باعث سوزش معده می‌شود، غذاهای حاوی نمک و نیز نوشیدنی‌های حاوی کافئین چون قهوه و یا نوشابه‌های گازدار نیز می‌توانند سبب هوشیار شدن مغز و بی‌خوابی شوند.

یکی دیگر از نوشیدنی‌های خواب آور، چای بابونه است که حاوی فلاونوئید است که نوعی حالت آرام بخشی، رفع اضطراب و احساس خواب آلودگی را در افراد به وجود می‌آورد. 

انگور نیز به دلیل دارا بودن پتاسیم و منیزیم غنی از ملاتونین است و می‌توان مصرف یک خوشه کوچک از انگور تازه قبل از خواب را به عنوان یک ماده درمان بی‌خوابی مورد استفاده قرار داد.

منبع :