نوروز 96

توی سرتان چکش می‌کوبند؟

فکر می‌کنید بی‌دلیل و بی‌هیچ بهانه‌ای سراغ‌تان می‌آید و با هیچ راهی هم دست از سرتان برنمی‌دارد.



به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بيشتر كساني كه براي سردرد به مطب پزشكان مراجعه مي‌كنند، بيماران مبتلا به ميگرن هستند و بسياري از اين افراد وقتي حمله درد را تجربه مي‌كنند اصلا نمي‌توانند كاري انجام دهند و حتي فعاليت‌هاي عادي روزانه‌شان مختل مي‌شود. سردرد‌هاي ميگرني آرام‌آرام شروع مي‌شود و پس از گذشت حدود نيم‌ساعت شدت مي‌گيرد. 

شيوه‌اي كه افراد اين دردها را تجربه مي‌كنند يكسان نيست و حتي در يك فرد مي‌تواند هر بار با شكل تازه‌اي خودش را نشان دهد. گاهي دردها يكطرفه هستند و گاهي هم فرد در حمله ميگرن درد را در دوطرف سرش احساس مي‌كند اما چيزي كه اغلب ميگرني‌ها از آن شكايت مي‌كنند، احساس نبض زدن شديد در قسمتي از سر است. سردردهاي ميگرني ضربان‌دار هستند و فرد در سرش احساس نبض مي‌كند. 

حال‌تان خراب‌تر هم مي‌شود

آزار دردهاي ميگرني به همين‌جا محدود نمي‌شود. وقتي درد شدت مي‌گيرد، تهوع و استفراغ هم سراغ ميگرني‌ها مي‌‌آید و حتي نور طبيعي كه از پنجره به اتاق مي‌تابد هم مي‌تواند حال‌شان را بدتر كند. در بسياري موارد ترس از نور و نورگريزي يكي از نشانه‌هاي بروز اين دردهاست و پرهيز از سر و صدا و پناه بردن به جاهاي تاريك و ساكت هم اتفاق ديگري است كه ميگرني‌ها آن را زياد تجربه مي‌كنند. آنها بايد كمتر در معرض نور آفتاب يا هر منبع نوري شديدي قرار بگيرند حتي فلش عكاسي هم مي‌تواند  باعث بروز دردهای  ميگرني باشد.

بخوابيد؛ همين!

يكي از مهم‌ترين و موثر‌ترين درمان‌ها براي افرادي كه دچار درد ميگرني مي‌شوند خواب است. اين افراد مي‌توانند يك مسكن مصرف كنند و بخوابند تا دردشان برطرف شود و پس از چند ساعت پناه بردن به اتاقي ساكت و تاريك، با بيدار شدن از خواب حال بهتري هم داشته باشند. 

واقعيت اين است كه براي ميگرن درمان قطعي وجود ندارد و بيشتر درمان‌ها كنترل‌كننده است. اما آنچه بيشتر از درمان‌هاي دارويي مي‌تواند به بهبود اين افراد كمك كند، عمل‌كردن به توصيه‌هاي غير دارويي است. الگوي خوابي كه اين افراد رعايت مي‌كنند در كاهش يا افزايش دردهاي‌شان موثر است. درست است كه ميگرن با كم‌خوابي تشديد مي‌شود اما خواب زياد هم مي‌تواند درد ميگرني‌ها را بيشتر كند. 

روان‌تان را آرام كنيد

اگر شما هم مبتلا به ميگرن باشيد هر فشار رواني كوچكي هم مي‌تواند به دليلي براي آغاز دردهاي‌تان تبديل شود. به همين دليل براي كنترل اين سردردها، كاهش استرس‌ها و تنش‌ها براي ميگرني‌ها ضروري است. اگر احساس مي‌كنيد به محض مواجه شدن با شرايطي خاص دردتان شروع مي‌شود، براي كم كردن تنش‌هاي محيطي كه در آن قرار مي‌گيريد، كاري كنيد و اگر هم كاري از دست‌تان برنمي‌آيد، سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد از آن اجتناب كنيد. 

كورتون دواي شما نيست

دردهاي ميگرني آنقدر كلافه‌كننده هستند كه مبتلايان‌شان هميشه مثل يك داروخانه سيار، يك عالمه قرص رنگارنگ در كيف‌شان دارند و گاهي ادعا مي‌كنند قرص‌ها نمي‌توانند حال‌شان را بهتر كنند و چاره‌اي جز تزريق آمپول‌هاي مسكن و ضدالتهاب براي‌شان باقي نمي‌ماند. اما براي كنترل درد، اين افراد مي‌توانند از مسكن‌هاي ضعيف مثل استامينوفن كمك بگيرند و اگر تاثير مطلوب را مشاهده نكردند، سراغ گزينه‌هاي قوي‌تر بروند. 

ایبوپروفن مسكني است كه خاصيت ضدالتهابي دارد و ميگرني‌ها مي‌توانند با استفاده از آن دردشان را كمتر كنند. اما برخلاف تصور بسياري از بيماران داروهاي كورتوني مثل آمپول دگزامتازون براي اين افراد توصيه نمي‌شود. تنها اگر فردي در طول سه ماه، بيشتر از 15 روز در هر ماه احساس درد كرد و به عبارت ديگر به سردرد مزمن دچار شد، ممكن است برايش داروهاي كورتون‌دار تجويز شود و هیچ پزشکی به همه میگرنی‌ها مصرف چنین داروهایی را توصیه نمی‌کند.

نكند معتاد شده باشيد

مشكلي كه بسياري از اين افراد با آن دست و پنجه نرم مي‌كنند، از سوء‌مصرف داروها ناشي مي‌شود. درحالي كه بيماري كه از سردرد مزمن رنج مي‌برد تصور مي‌كند با مصرف مسكن بيشتر مي‌تواند حالش را بهتر كند  اما وارد سيكل معيوب مي‌شود و با مصرف بيش از اندازه مسكن باعث مي‌شود كه تاثير دارو كمتر شود و دچار عوارض ناشي از سوء‌مصرف آن شود. 

شايد اگر يك ميگرني باشيد، حتي با وجود اين توصيه‌ها وقتي با دردهاي كلافه كننده روبه‌رو مي‌شويد باز هم دست به دامان هر دارويي شويد و حتي بيشتر از يك دارو را در روز مصرف كنيد اما اگر از اين قرص خوردن‌هاي بي‌اثر خسته شده‌ايد به توصيه ما توجه كنيد و در قدم اول سعي كنيد با توصيه‌هاي غيردارويي گفته شده حال‌تان را بهتر كنيد و تا جايي كه مي‌توانيد مصرف دارو را به عنوان آخرين راه امتحان كنيد. اگر این توصیه‌ها را جدی بگیرید، می‌توانید تا اندازه زیادی دردهای میگرنی‌تان را کمتر کنید. اما از آنجا که همه عوامل ایجاد کننده سردرد میگرنی در کنترل شما نیستند،  ممکن است باز هم گاهی دچار این دردهای نبض‌دار شوید.

آداب غذا خوردن ميگرني‌ها

گرسنگي سردرد ميگرني‌ها را آغاز يا تشديد مي‌كند اما اگر هر روز آداب ساده‌ای را برای غذا خوردن رعایت کنید، خیلی زود از شر سردردهایی که هر هفته کلافه‌تان می‌کنند راحت می‌شوید. پس اگر نمي‌خواهيد اين دليل بي‌آنكه انتظار داشته باشيد سرتان را به درد بياورد، توصيه‌هاي ما را جدي بگيريد. 

1. وقت شناس باشيد

براي پيشگيري از چنين دردهايي بايد وعده‌هاي غذايي منظمي داشته باشيد و نگذاريد زمان غذا خوردن‌تان دير یا زود شود. اگر دردهاي نبض‌دار ميگرني كلافه‌تان كرده، به جاي اينكه مدام دارو بخورید، يك هفته درست سر ساعت صبحانه، ناهار و شام بخوريد و تاثيرش را روي بهبود‌تان ببينيد. مطمئن باشيد اين روش به ظاهر ساده نمي‌تواند بي‌اثر و بي‌نتيجه باشد. کافی است چند روز آن را امتحان کنید تا اثر بلند مدتش را روی سلامت‌تان مشاهده کنید.

2. تعداد وعده‌ها را بيشتر كنيد

اگر روش گفته شده نتيجه دلخواه‌تان را نداد، تعداد وعده‌هاي غذايي‌تان را هم بيشتر كنيد. نيازي نيست كالري بيشتري دريافت كنيد بلكه كافي است همان حجم غذاي هميشگي را در وعده‌هاي بيشتري ميل كنيد و تعداد وعده‌هاي‌تان را حتي به پنج وعده در روز برسانيد. حذف كردن هر يك از وعده‌هاي غذايي براي ميگرني‌ها مي‌تواند آغازي براي درد كشيدن‌هاي‌شان باشد. پس وعده‌های غذایی‌تان را خرد کنید تا حال‌تان بهتر شود.

3. هميشه نان در كيف‌تان باشد

گذشته از رعايت همه نكته‌ها، بد نيست اين افراد هميشه در كيف‌شان يك تكه نان يا بيسكويت داشته باشند تا به‌خاطر گرسنگي دچار اين دردهاي آزار‌دهنده نشوند. گاهي يك خوراكي شيرين مي‌تواند درد آنها را آرام كند. اما برخي از ميگرني‌ها به مصرف كافئين حساس هستند به همين دليل بهتر است شكلات‌هايي كه در كيف‌شان مي‌گذارند، كاكائويي و كافئين‌دار نباشند؛ چراکه برخی از افرادبا مصرف کافئین وارد فاز جدیدی از سردرد می‌شوند.

ميگرني‌ها! از این خوراکی‌ها فاصله بگیرید

گاهي سردرد نبض‌دار شما به‌خاطر اشتباهات تغذيه‌اي‌تان ايجاد مي‌شود. برخي مواد غذايي به ميگرني‌ها نمي‌سازد و مي‌تواند سر شما را براي درد گرفتن تحريك كند.  محققان می‌گویند اگر از خوراکی‌هایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم فاصله بگیرید تا اندازه زیادی می‌توانید از بروز سردردهای شدیدی که زندگی‌تان را مختل  می‌کنند جلوگیری کنید. پس به جای درمان، این بار پیشگیری کنید. 

نوشابه رژيمي

شايد براي‌تان عجيب باشد اما گاهي با خوردن يك نوشابه رژيمي هم ممكن است سردردهاي‌تان آغاز شود. آسپارتام كه به عنوان قند جانشين در بعضي از نوشابه‌هاي رژيمي يا شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي به كار مي‌رود، مي‌تواند درد سر را در شمايي كه از ميگرن رنج مي‌بريد، آغاز كند. 

سس‌ها

ادويه‌ها هم گاهي مي‌توانند دردهاي ميگرني را آغاز كنند و واکنشی که بدن برخی افراد به آنها نشان می‌دهد، گاهی با بروز سردردهای نبض‌دار و آزار دهنده میگرنی همراه می‌شود. اگر به اين بيماري دچار باشيد ممكن است با مصرف سس‌هايي كه از ادويه‌هاي مختلف پر شده‌اند دور جديدي از دردها را تجربه كنيد و براي آرام كردن سردردي كه به‌خاطر يك اشتباه ساده تغذيه‌ای ايجاد شده، مجبور شويد داروهاي مختلف را امتحان كنيد يا چند ساعت و حتي چند روزي از جمع، صدا و نور فاصله بگيريد.  البته برای پیشگیری از این دردها، لازم است بدن خود را بشناسید و بدانید که چه اتفاقی اغلب جرقه ایجاد درد را در سر شما می‌زند.

پنير مانده 

در پنيرهاي كهنه و شكلات مقدار زيادي تيرامين موجود است كه مي‌تواند محرك ميگرن باشد. پس ميگرني‌ها بايد از مصرف اين خوراكي‌ها خودداري كنند. براي مثال برخي افراد مبتلا به اين سردردها ممكن است با مصرف پنير تبريزي دچار حمله ميگرن شوند. 

كنسرو

افزودني‌هاي موجود در كنسرو‌ها هم مي‌تواند درد را به سرتان بيندازد. هيستامين موجود در كنسروها و البته افزودني‌هاي موجود در سوسيس، كالباس و تمام غذاهاي بسته‌بندي شده ممكن است حال شما را بدتر كند. پس اگر با تجربه به شما ثابت شده كه اين خوراكي‌ها دردتان را آغاز مي‌كنند، سراغ‌شان نرويد. 

قهوه و نسكافه

به شما گفته‌اند قهوه و نسكافه دواي سردرد است؟ به توصيه‌شان عمل نكنيد. اگر مصرف كافئين‌تان را يكدفعه بيشتر كنيد، دردهاي ميگرني امان‌تان را مي‌برند؛ البته در صورتي كه به مصرف نوشيدني‌هاي كافئين‌دار وابسته شده باشيد، با قطع يكباره آنها هم مي‌توانيد بهانه لازم براي شروع سردرد را ايجاد كنيد. 

منبع :