هدف از آزمون‌های پرلز (مهارت خواندن) چیست؟

در این آزمون‌ها دانش‌آموز متن را خوانده و به سؤالات درک مطلب آن پاسخ می‌دهد و از متنی که خوانده است نتیجه‌گیری می‌کند.

همان طور که می‌دانید خواندن و نوشتن یکی از ضروریت‌ها برای دنیای امروز است. سواد خواندن نیز یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی است که دانش‌آموزان در طول یادگیری‌های خود در مقطع دبستان کشف می‌کنند. از آن‌جا که مقطع دبستان دوره‌ی رشد نویسندگی و پیشرفت خواندن است کانون فرهنگی آموزش برای تحقق و پیشرفت در این زمینه در برنامه‌ی خود برای مقاطع سوم و چهارم دبستان آزمونی به نام پرلز یا همان مهارت خواندن قرار داده است. این آزمون‌ها فهم، استفاده و تفکر روی متون نوشتاری به منظور دسترسی به اهداف گسترش دانش را هموارتر می‌کند.

در این آزمون‌ها دانش‌آموز متن را خوانده و به سؤالات درک مطلب آن پاسخ می‌دهد و از متنی که خوانده است نتیجه‌گیری می‌کند. برای این‌که دانش‌آموز بتواند در این آزمون‌ها نتیجه‌ی مطلوبی را کسب کند، شما اولیای گرامی نیز باید وارد عمل شوید. سعی کنید یک کتابخانه‌ی کوچک در منزل داشته باشید و فرزندتان را به کتاب‌خوانی تشویق کنید و از او بخواهید کتاب‌ها را به سلیقه‌ی خودش تهیه کند. زمانی که مشغول کتاب خواندن است به او گوش فرا دهید؛ سپس از او بخواهید آن‌چه را از خواندن یک کتاب درک کرده است به زبان خودش بیان کند. انجام این موارد به مرور باعث خواهد شد تا دانش‌آموز توانایی درک و فهم و استنتاج مطالب خوانده‌شده را پیدا کند.

کیهان، زادگاه الفبای هستی از شیمی 1 دهم
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دهم )
دبیر : فرزاد نجفی کرمی