نوروز 96

شکر را از رژیم خود کم کنید، راحت‌تر لباس بخرید!

مجبور به ترک اعتیادتان به شکر نیستید فقط کمی مصرف شکرتان را پایین بیاورید و با کم کردن کالری مصرفی، وزن کم کنید،



به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، شاید صحبت در مورد انواع شیرینی‌ها، لذت بخش و شیرین باشد اما باید بدانید هرچه میزان شکر را کم کنید اشتیاقتان به مصرف این ماده کمتر شده و احساس بهتری خواهید داشت. هرچند بحث بر سر اینکه مصرف بیش از حد شکر سمی است یا نه؟ هنوز هم ادامه دارد اما موضوع مهم این است که قطعاً مصرف بیش از حد شکر برای بدن مضر و باعث تجمع چربی در قسمت‌های خاصی از بدن شما شده و خرید لباس را سخت تر می‌کند.

چهار موضوع مهم در مورد انواع شکر وجود دارد که نباید آن‌ها را فراموش کنیم:

1. دارای کالری بالا و بدون ارزش غذایی هستند.

2. مصرف زیاد آن‌ها خرابی دندان‌ها را به همراه دارد.

3. با زیاده روی در مصرف آن‌ها از مواد مغذی کمتری استفاده می‌کنید. (باعث بی اشتهایی کاذب می‌شوند.)

4. هرچه شکر بیشتر مصرف کنید بیشتر به آن علاقمند می‌شوید. (مزه‌اش خوب و خوشایند است هرچه بیشتر می‌خورید بیشتر می‌خواهید.)

فواید کم کردن شکر

مجبور به ترک اعتیادتان به شکر نیستید فقط کمی مصرف شکرتان را پایین بیاورید و با کم کردن کالری مصرفی، وزن کم کنید، دندان‌ها و لثه‌های سالم تری داشته باشید، از میزان چاقی خود بکاهید، خطر دیابتی شدن را از خود دور کنید و از همه مهم تر با داشتن سایزی مناسب از خوش پوش بودن لذت ببرید. و دامنه انتخاب لباس خود را افزایش دهید.

چه چیزهایی را می‌توانیم حذف کنیم؟

1- آبمیوه: نوشابه‌ها دارای حدود دو قاشق چایخوری شکر هستند و آبمیوه‌ها هم به این میزان نزدیک هستند.

2- آبنبات: آبنبات های سفت و خشک دارای شکر خالص و بدون مواد مغذی هستند.

3- غلات صبحانه: گیاهان گندمی بسته بندی شده که برای صبحانه مصرف می‌شوند در بعضی موارد در یک کاسه از این مواد، به اندازه یک قالب شکلات شکر وجود دارد. غلاتی را انتخاب کنید که حداقل دو گرم فیبر و کمتر از هشت گرم (دو قاشق چایخوری) شکر داشته باشند. (از اضافه کردن شکر به آن‌ها بپرهیزید.)

4- از نوشیدنی‌های پر از شکر بپرهیزید. (شربت‌های شیرین، اضافه کردن شکر به چای و قهوه)

اگر شما بتوانید به نصف میزان شکر مصرفی برسید در طول یک سال بهتر و بهتر خواهید شد و می‌توانید با وزن اضافه خود خداحافظی کنید و سایزهای پایین تری را برای خود بردارید.

چه طور تحمل کنید؟

محدودیت‌های خودتان را بدانید. مصرف شکر شما نباید بیش از ده درصد کالری مصرفی روزانه شما باشد. مثلاً اگر برای فعالیت روزانه 2000 کالری در روز نیاز دارید حداکثر شکر مصرفی شما باید 200 کالری باشد.

به سمت مصرف شیرینی‌ها و مواد غذایی طبیعی بروید. (میوه‌های تاز ه و خشک)

مواد غذایی خانگی (چیپس میوه، شیرینی‌های سنتی با آرد جو، انتخاب شیرینی‌ها با اندازه کوچک)

آداب خوردن را رعایت کنید. (برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید، بعضی از مواد مثل کچاپ، سس سالاد و کنسروها می‌توانند بیش از آنچه شما فکر می‌کنید شکر داشته باشند.)

شکل‌های مختلف شکر

وقتی ما به کم کردن شکر فکر می‌کنیم باید به شکل‌های مختلف آن فکر کنیم. مراقب این شیرینی‌ها باشید و در استفاده از آن‌ها تعادل را رعایت کنید. 

اگر شما یک شیرینی خور حرفه ای هستید و یا جزو آن دسته از افرادی هستید که روزی یک لیوان بزرگ، قهوه را با دو قاشق چایخوری شکر می‌خورد، آن را به نصف کاهش دهید با این کار جزئی هم وزن کمتری خواهید داشت هم دندان‌های سالم تری، هم به خوردن مواد مغذی عادت خواهید کرد و در کل به معنی سلامت کلی بدن شماست. با این روش‌ها می‌توانید مقدار زیادی از وزن خود را کم کنید. لباس‌های زیباتری بپوشید و با کم شدن وزن و بالا رفتن تحمل پاها از انواع کفش بیشتری و با تنوع بیشتر استفاده کنید و در قرارهای کاری و مهمانی‌ها با لباس‌هایی که برای اندام متناسب شما دوخته شده‌اند با اعتماد به نفس بیشتری حاضر شوید.

منبع :

نواسخ از عربي 2
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دروس عمومی دوم دبیرستان)
دبیر : فرزاد قنبری