نوروز 96

تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی

توانمند سازی دانش آموزان و آموزش مهارت‌های زندگی مهم‌ترین هدف آموزش ابتدایی است و به ازای حضور هر دانش آموز با نگاه ویژه در مدارس عادی، 3 نفر از تعداد کلاس کم می‌شود.



به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، محمد دیمه ور با بیان این که تعلیم و تربیت در اسلام واژه مقدسی است، اظهارکرد: معلمینی که برای تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه تلاش می کنند، نقش بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ عشق و ایثار در نظام تعلیم و تربیت ایفا می کنند که این خود رضای پروردگار و اجر اخروی را به دنبال دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ارائه برنامه‌های انجام شده ایران در خصوص آموزش فراگیر مقطع دبستان پرداخت و تصریح کرد: از سال 2000 که برنامه جهانی آموزش برای همه تصویب شد، پوشش تحصیلی برای تمام کودکان به خصوص دختران، کودکان در شرایط ویژه مناطق مرزی و محروم، دانش‌آموزان ویژه به طور رایگان و با کیفیت به طور جدی اجرا شد.

وی افزود: نرخ ماندگاری که از شاخص‌های کیفی آموزش است از سال شروع برنامه آموزش برای همه از 88 درصد به 95 درصد افزایش پیدا کرده است و این موضوع از شاخص‌های امید بخش است.

دیمه‌ور موضوع حمایت از دانش‌آموزان استثنایی را مورد اشاره قرار داد و افزود: دانش‌آموزان نیازمند نگاه ویژه در مدارس خاص و استثنایی از 71 هزار و 856 نفر به 71 هزار و 430 نفر کاهش پیدا کرده است.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به تشریح طرح آموزش تلفیقی پرداخت و اضافه کرد: در این طرح، دانش‌آموزان استثنایی در کنار دانش‌آموزان عادی مشغول به تحصیل شده‌اند؛ این طرح به طور آزمایشی در چند استان کشور برگزار شد و امسال وارد مرحله جدیدی از توسعه آموزش فراگیر تلفیقی شده‌ایم.

وی با بیان این که آموزش و پرورش تلفیقی با کمک آموزش و پرورش استثنایی برنامه‌هایی برای توانمندسازی معلمان تصویب کرده است یاد آور شد: در یکی از این برنامه‌ها به ازای هر دانش‌آموز با نگاه ویژه در مدارس عادی، 3 نفر از سقف افراد کلاس کم می‌شوند.

منبع :