نقش پیگیری پدر و مادر در رشد تحصیلی دانش آموزان دبستانی

بدون تردید پدر و مادر در پیشرفت تحصیلی فرزندان نقشی تعیین کننده دارند.خصوصاً در سنین پایه، که فرزندان قدرت تشخیص اولویت‌ها را ندارند نقش اولیا از فرزندان پررنگ‌تر است.

نقش پیگیری پدر و مادر در رشد تحصیلی دانش آموزان دبستانی


پیگیری پدر و مادر در رشد تحصیلی فرزندان چگونه تاثیری دارد؟

بدون تردید پدر و مادر در پیشرفت تحصیلی فرزندان نقشی تعیین کننده دارند.خصوصاً در سنین پایه، که فرزندان قدرت تشخیص اولویت‌ها را ندارند نقش اولیا از فرزندان پررنگ‌تر است. چون بچه‌ها در سنی نیستند که اولویت‌های خود را تشخیص بدهند و پدر و مادر در این زمینه قدرت تشخیص بالاتری دارند.

باید با فراهم کردن فضای مناسب، زمینه‌های رشد علمی و آموزشی فرزندان خود را فراهم کنند چون امروزه رمینه‌های فراوانی برای پرکردن زمان بچه‌ها وجود دارد که اگر پدر و مادر غفلت کنند استعداد بچه ها صرف مسائلی می‌شود که اولویت زندگی آن‌ها نیست.


پیگیری پدر و مادر چگونه باشد که بعد از مدتی بچه ها خودآموز شوند نه وابسته؟

پیگیری وضعیت آموزشی فرزندان در مدرسه، چگونگی انجام تکالیف و اجرای توصیه های معلم، جز وظائف معمول اولیاست. اما گاهی اوقات اولیا کنار فرزندان با آن‌ها درس می‌خوانند، کنارشان تکلیف انجام می‌دهند در حالیکه این پیگیری نیست! پدر و مادر نباید پیگیری کردن را به معنای تمرین کردن همراه با فرزند اشتباه بگیرند.بلکه باید مثل یک مربی، نقش هدایت‌کننده داشته باشند.یک مربی هیچ‌وقت بازی نمی‌کند بلکه کنار زمین می ایستد و نظارت می‌کند ،و هر جا که بازیکنان نیاز به هدایت داشته باشند آنها را راهنمایی می‌کند. والدین هم باید دیدگاه نظارتی داشته باشند ، دقت کنند که آیا دانش‌آموز وظایفی که معلم و پشتیبان به او می سپرند درست انجام می‌دهد یا خیر؟ از زمان درست استفاده می‌کند یا خیر؟ و ... و سعی کنند به او کمک کنند تا اولویت‌ها را بشناسد.


چگونه می‌توان یک دانش آموز دبستانی را علاقمند به آزمون نگه داشت ؟

رویکرد والدین در این مورد تعیین کننده است، امروزه به خاطر اهمیت زیادی که به درس داده می‌شود، برخی والدین روی نتیجه فرزندان حساسیت زیادی نشان می‌دهند  و دچار افراط می‌شوند.طوری‌که بحث با برنامه بودن، با برنامه درس‌خواندن و روی یک محور مشخص درس‌خواندن فراموش می‌شود و همه چیز به « کارنامه » دانش آموز بسنده می‌شود.وقتی بیش از حد روی نتیجه دانش آموز تمرکز می‌کنیم و او را مورد بازخواست قرار می‌دهیم موجبات دلزدگی او را فراهم می‌کنیم. در این شرایط گاهی دانش آموزان ترجیح می‌دهند برای حذف کارنامه از آزمون کناره بگیرند!

موضوع دیگر این است که اولیا باید حضور در کانون و نقش موثر آن را در رشد تحصیلی فرزندشان، جزئی از زندگی او بدانند. همانطور که مدرسه باید باشد کانون هم کنار مدرسه باید وجود داشته باشد تا دانش‌آموزموفق شود. خصوصاً در دوره دبستان که دانش آموز به نظارت بیشتری نیاز دارد که اگر کوتاهی شود در آینده موجبات سرزنش والدین از سوی فرزندان را فراهم می‌کند.


مشاور : رضا پشنگ‌پور


پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب