سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 10 مهر 94

در ابتدای جلسه دانش آموزانی که در تابستان رشد تراز داشتند علت رشد ترازشان را بیان کردند.

سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر 10 مهر 94


در ابتدای جلسه دانش آموزانی که در تابستان رشد تراز داشتند علت رشد ترازشان را بیان کردند. در گفتگوی بین کاظم قلم‌چی با این دانش‌آموزان هدف این است که "روش گفتگو و کشف روش‌های موفق و تحلیل روش‌های موفق" به صورت عملی آموزش داده شود.

رها مستوفی راد: من توانستم ترازم را از 5800 به 6300 برسانم. من در مدرسه ی روشنگران درس می خوانم و برنامه ی مدرسه ما با آزمون ها مطابقت ندارد ولی من آزمون ها را شرکت می کردم و سر جلسه هم آرامش داشتم چون خیلی تلاس نکرده بودم که استرس داشته باشم. با خودم می گفتم هر چقدر هم بلد نباشم تعدادی سوال را می توانم جواب دهم.

تحلیل صحبت های ایشان توسط کاظم قلم چی: قسمت درست این صحبت این است که ایشان در هر صورت آزمون را شرکت می کردند باید به این توجه کنید که با معلومات 12 سال خود قرار است کنکور بدهید و غیبت در حتی یک آزمون خصلت برنامه‌ای آن را به سنجشی تقلیل می‌دهد و هیچ آزمونی را حتی اگر تمام مباحث آن را نخوانده بودید غایب نشوید. زمانی که برنامه مدرسه ی شما با برنامه راهبردی هماهنگ نیست باید بتوانید آن ها را با هم تلفیق کنید.

در حسابان 7 از 10 بودم به 9 از 10 رساندم.

نکته ی مثبت این جمله ی دانش آموز این است که در هدف گذاری به جای درصد و تراز به چند تا از ده تا توجه داشتند.

هندسه 6 از 10 بودم و به 10 از 10 رساندم. شیمی را هم از 5 به 7 از 10 رساندم.

تحلیل کاظم قلم چی: ایشان وضوح و شفافیت دارند و هدف گذاری آن ها نیز براساس هدف گذاری چند تا از ده تا است.

در عمومی ها تعداد زیادی غلط داشتم و برایم دردآور بود که تراز عمومی هایم 4000 باشد در حالی‌که تراز اختصاصی هایم بالای 7000 است. پشتیبانم (خانم رحمانیان که دانشجوی دانشگاه شریف هستند.) برایم مشخص کرده بود چند تا بزنم و اولش سخت بود که کم بزنم ولی پذیرفتم و با خودم گفتم 3 تا درست بزنم بهتر از این است که 5 تا بزنم و 2 تا غلط باشد. پشتیبانم در برگه های هدف گذاری، برایم هدف گذاری کرد. در کارنامه ام هم قسمتی داشت که در آن نوشته شده بود اگر اشتباه پاسخ نمی‌دادید تراز شما فلان عدد می‌شد و این موضوع و صحبت‌های پشتیبانم سبب شد بپذیرم که هدف‌گذاری 3 تا را بپذیرم.

چون پشتیبانم دانشگاه شریف درس می خواند و واقعا علاقه داشتم خودم هم در آن دانشگاه درس بخوانم با خودم گفتم حتما او تجربه ی بیشتری از من دارد و به صحبت‌هایش گوش دادم و توانستم از 4000 به 5000 در دروس عمومی ام برسم.

تحلیل کاظم قلم چی: زینب پیمانی رتبه 1 سال 84 در رشته ی تجربی می کفت من نصیحت پذیر هستم در بیمارستان هم حتی اگر خدمه ی بیمارستان هم به من توصیه‌ای کند به آن توجه می کنم. ایشان هم مدیریت پشتیبان را پذیرفته و به صحبت های پشتیبانش توجه کرده است و هم روحیه ی قدرشناسی داشته است. هم چنین پشتیبانشان با او گفتگو کرده اند و هدف گذاری کرده اند و عملکرد پشتیبان ایشان آبی ارزیابی می شود. هم چنین ایشان از دیدن تراز پایین عمومی خود در ابتدا خودش را نباخته و توانسته آن را افزایش دهد. قدرت نه گفتن نیز داشته اند. قدرت نه گفتن به هوش هیجانی ارتباط دارد که کمی به آن می‌پردازیم:

هوش هیجانی

آقای گلمن اولین کسی است که هوش هیجانی را تئوریزه کرده است هوش هیجانی 4 فاکتور دارد:

خودآگاهی

مدیریت بر خود (قدرت نه گفتن)

آگاهی احتماعی

مدیریت رابطه (رتبه های برتر غالبا هم رابطه ی خوبی با اولیایشان و هم با دوستانشان دارند.)

مهمترین عنصر هوش هیجانی مدیریت بر خود و قدرت نه گفتن است. این که در برابر سوالی که نباید اشتباه بزنید نه بگویید و در برابر اولویت های بالاتر از اولویت های پایین تر بگذرند.

..........................................................

شهرزاد حسین زاده: من از تراز 5900 به 6100 رسیدم. مدل من این‌گونه است که بیشتر تستی کار می‌کنم. دقتم در مطالعه تشریحی کم است ولی وقتی تست می زنم حتی اگر آن تست را اشتباه بزنم از آن یاد می گیرم. و به تمرین تستی خیلی اهمیت می دهم. زیست را یک بار قبلا خوانده بودم و وقتی زمان داشتم خلاصه نویسی می کردم.

تحلیل کاظم قلم چی: تاکید من بر این است که از تشریحی شروع کنید. یک مدل در آموزش وجود دارد که تلاش می کنند دانش آموزان بدون اشتباه درس یاد بگیرند ولی در مدل دیگری افراد از اشتباهات یاد می گیرند. این خوب است که شما از اشتباه خودتان یاد می گرفته اید. ژاپنی ها معتقدند بهتر است که دانش آموزان از اشتباه یاد بگیرند ولی آمریکایی ها برعکس معتقدند روش آموزش باید طوری باشد که دانش آموز خطا نکند.

قبل از آزمون، خودنگاری آغازی و بعد از آزمون خودنگاری پایانی را بنویسید. دفتر برنامه ریزی را استفاده کنید و مهمتر از همه طبق برنامه راهبردی پیش بیایید. از کتاب های آبی که منبع اصلی شماست استفاده کنید. از مجموعه ی آموزه هایی که ما می گوییم سعی کنید تعداد بیشتری را اجرا کنید.

این کار شما همان بازیابی است که اول تست می زنید بعد مطالعه می کنید.

..........................................................

مهرنوش لک: از روی کارنامه رنگی دیدم که میانگین ترازم در دو آزمون اول 7400 بوده و در آزمون آخر به 7800 رسید. 7400 که شدم خیلی ناراحت شدم و دیدم برناهم مدرسه ما (فرزانگان 4) خیلی با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون مغایرت دارد و خودم برنامه راهبردی را شخصی سازی کردم و برنامه ها را تلفیق کردم و رشد کردم.

نکاتی که رتبه های برتر گفته بودند را هم اوایل تابستان خواندم و موثر بود.

برای مطالعه در هفته دوم هم برنامه‌ی متفاوتی داشتم.

تحلیل کاظم قلم چی: برای این که ببینند آیا خدمات موسسات آموزشی مفید بوده است یا نه با "روش ارزیابی ارزش افزوده" آن‌ها را بررسی می کنند. این که ببینید دانش آموز شما چه ترازی داشته است و به چند رسیده است. ما در کارنامه ای که به دانش آموزان در انتهای تابستان دادیم ملاک را میانگین دو آزمون اول گرفتیم. حال چرا دو آزمون؟ در یک آزمون ممکن است نتیجه به صورت تصادفی کسب شده باشد به همین دلیل میانگین دو آزمون اول را با میانگین آزمون های بعدی مقایسه می کنیم.

رتبه های زیر 10 همه برنامه 2 هفته ای بین آزمون هایشان از هم متفاوت است و حتی برای 2 روز آخر هم برنامه ی مشخصی دارند.

برای حل این چالش که برنامه ی مدرسه با برنامه ی آزمون هماهنگ نباشد باید تلفیق کرد و یک برنامه ی شخصی در نظر گرفت.

..........................................................

یادگیری دانش آموزان از صحبت های بالا:

من هم این مشکل را داشتم که وضعیت عمومی هایم از اختصاصی هایم بدتر بود، امروز تصمیم گرفتم به این راضی باشم که در عمومی هایم، 3 از 10 بزنم در صورتی که اختصاصی هایم را 7 تا از ده تا می زنم و به نظرم مفید خواهد بود.

تصمیم گرفتم برنامه‌ی مدرسه را با برنامه‌ی راهبردی تلفیق کنم و بین روزها برنامه را تقسیم کنم و زیست را نمی توانستم خوب بزنم اما ستاره قربانی پشتیبانم به من کمک کرد و رشد کردم. ساعت مطالعه زیستم خیلی کم بود به من گفت 3 از 10 را حفظ کنم بعد اگر توانستم بیشتر کنم در آزمون های آخر به 8 از 10 رساندم.

تحلیل کاظم قلم چی: ایشان برای خودشان یک مدل پیدا کرده اند

یاد گرفتم خودم را با خودم مقایسه کنم. شاید در مدرسه نفر اول بودم ولی این که به این توجه می کردم که در آزمون های کانون و در جامعه ی آماری بالا چه ترازی کسب کرده ام به من کمک می کرد که رشد کنم.

فیزیک و هندسه که هماهنگ با مدرسه بود تراز خوبی داشتم ولی در دروس دیگرمدرسه ما هماهنگ نبود و من با تلفیق توانستم رشد کنم.

مساله ی مهم دانش آموزان در این جلسه این بود که مدارس برخی  از دانش‌آموزان برنامه‌ای ناهماهنگ با برنامه‌ی راهبردی کانون داشت و راهکار آن تلفیق و شخصی‌سازی برنامه‌ی است و آیا شما می توانید تلفیق کنید؟

تراز عمومی های من بالا و اختصاصی هایم کمتر بود در طول آزمون به اختصاصی که می رسیدم به این فکر می کردم که باید تلاش کنم که اختصاصی‌هایم را هم بهتر کنم. الان از روش هدف گذاری توانستم تراز اختصاصی‌هایم را هم افزایش بدهم.

اسم این روش گرته برداری مفهومی است! یعنی ایشان مفهوم را گرفتند و در اختصاصی هم به کار ببرند. مدلی که برای عمومی داشتند و تراز بالایی که در عمومی داشتند را برای اختصاصی هم توانستند به کار ببرند.

پدر رها مستوفی‌راد: برداشت همه ما این بود و ما در گفتگو به این روش ها رسیدیم، بخصوص در بحث تلفیق. توانست به مرور بهتر شود.

واژه ی برتر صحبت این پدر این است که گفتند به مرور بهبود یافت و دانش آموزان باید صبور باشند و انتظار جرقه ای نداشته باشند.

..........................................................

از شما می خواهم با پشتیبان و معلم و دوستان خود گفتگو کنید به صورت داوطلبانه از مادر یا دوست خود بخواهید در صورت نیاز به شما تلنگر بزنند و روش های خودتان را جایی بنویسید. کمرنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است.

.......................................................... 

 موضوع این جلسه تعادل است.

اولین جمله در بحث تعادل ها به این اشاره دارد که "تعادل هر شخص مخصوص خود اوست."قسمت دوم مقاله ی "کیفیت مطالعه" را امروز ادامه می دهیم.

برای نوشتن دفتر برنامه ریزی حداکثر روزانه 1 دقیقه زمان کافی است.

کیفیت مطالعه 2 فاکتور دارد عنصر اول وضوح و شفافیت و عنصر دوم در کیفیت مطالعه، رعایت تعادل هاست . البته تعادل های هر دانش آموزی مربوط به شرایط خود او و نیازهای خود اوست . مثلا دانش آموزی که در مطالعه ی مفهومی و تشریحی درس ها افراط کرده است نیاز دارد که بیشتر تمرین و تست حل کند و از سوی دیگر دانش آموز ی که در تمرین تست افراط کرده و کم تر به مطالعه ی تشریحی ومفهومی پرداخت است نیاز دارد که بیشتر به سراغ کتاب درسی برود و مطالعه ی مفهومی و تشریحی خود را افزایش دهد . گاهی اوقات دانش آموزان موفق در توضیح روش هایشان نکات کاملا متضاد ومخالف یک دیگر را بیان می کنند و این موضوع به جز سلیقه هایی که هر کدام از آن ها دارند به شرایط و نیازهای هر کدام بستگی دارد . بنابراین در رعایت تعادل ها ابتدا شرایط خودتان و نیازهای خودتان را بررسی کنید و درنظر بگیرید که در کدام سر طیف باید کم کاری و کم توجهی خود را جبران کنید و اگر تشخیص می دهید که افراط و تفریط نداشته اید و متعادل کار کرده اید در آن زمینه به خودتان اطمینان کنید وکار را به همان روش درستی که دارید ادامه دهید .

نمره های خوب شما نتیجه ی روش های خوب شماست و از اولیا هم می خواهیم هنگام دیدن کارنامه دانش آموزشان اول نمره خوب او را ببینند.

آن چه امروزه کشف شده است بازیابی است. این که اول امتحان بدهید بعد مطالعه کنید.

تعادل ها ی مطالعه کدام ها هستند ؟

ارتباط کیفیت مطالعه و تعادل ها

تعادل های مطالعه زیر مجموعه ای از تعادل های زندگی آموزشی شماست که فقط روی سبک مطالعه ی شما متمرکز می شود . اما شما در زندگی آموزشی تان کارهای متعددی در مدرسه و خانه و جامعه انجام می دهید که بخشی از سبک زندگی شما را تشکیل می دهد . مثلا تعادل در درس خواندن و ورزش و هنر و فعالیت های مذهبی و اجتماعی وزندگی در فضای مجازی و واقعی و تفریح و استراحت . برخی از اولیا ترجیح می دهند که فرزندشان کم تر درس بخواندو فشار کم تری از لحاظ مطالعه روی او باشد اما شادتر باشد و برخی هم ترجیح می دهند که با سخت کوشی و تلاش به هدف های مهم تری دست پیدا کنند .برخی ورزش و هنر را به درس و مطالعه ترجیح می دهند و به هر حال هر فرد و خانواده ای متناسب با اهداف زندگی خود به نوعی تعادل های زندگی اش را تنظیم می کند. کانون برای کسانی است که به علم و آموزش اهمیت می دهند. مثلا ما برای دوران نوروز دانش آموزان برنامه داریم.نمی توان از دانش آموزی که هدف نهایی او این است که قهرمان ورزشی بشود انتظار داشت که همان قدردرس بخواند که دانش آموزی که هدف او دانشمند شدن و رسیدن به مدارج بالای علمی است . تعادل های این افراد متناسب با شرایط خانوادگی و اهدافشان متفاوت است . اما در این جا می خواهیم درباره ی کیفیت مطالعه و تعادل های آموزشی تمرکز کنیم.

به برخی تعادل های مطالعه ی دانش آموزان اشاره می کنم . مجموعه ی تعادل های مطالعه ی شما سبک مطالعه ی شما را متناسب با اهداف آموزشی تان مشخص می کند .

همین امروز روی یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان که تلفیق برنامه ی مدرسه و برنامه راهبردی بود تمرکز کردیم. نباید در رویارویی با چالش ها ناتوان شد بلکه باید راه کاری مناسب برای آن پیدا کرد.

تعادل مطالعه ی تشریحی و مفهومی و حل تمرین و مساله و تست

تعادل در تمرین های تشریحی و تمرین تست های چهار گزنیه ای

تعادل مطالعه ی درس های عمومی و اختصاصی

تعادل مطالعه ی درس های چهارم ( پیش دانشگاهی ) و پایه ( برای داوطلبان کنکور)

تعادل شرکت در کلاس و مطالعه ی فردی دانش آموز

این خیلی مهم است که در هنگام تدریس دبیر در تمام زنگ ها (چه عمومی و چه اختصاصی) حتما حرف همان دبیر را گوش دهید و تمرکز کامل داشته باشید. دانش آموز ضعیف از معلم قوی هم یاد نمی گیرد ولی دانش آموز قوی از معلم ضعیف هم یاد می گرد.

تعادل در مطالعه ی هر درس در مقایسه با بقیه ی درس ها ( افراط و تفریط نداشتن در مطالعه ی درس های مختلف)

چگونه می توان تعادل و عدم تعادل را تشخیص داد؟

صفحه ی ۱۸۲ دفتر برنامه ریزی مهم ترین کمک را در این زمینه به دانش آموزان می کنند شما با بررسی صفحه ی ۱۸۲ متوجه می شوید که آیا در یک دوره ی یکی دو ماهه آیا روی یک درس یا برخی درس ها افراط داشته اید آیا برخی درس ها را کنار گذاشته اید یا کم کاری کرده اید . صفحه ی ۱۸۲ به شما کمک می کند تا از افقی بالاتر به کار خود نگاه کنید و چیزهایی را که در رفتار روزمره تان متوجه نمی شوید دریابید .

صفحه ی 182 ابزاری است که سبب می شود شما ناظر بیرونی بشوید و بتوانید خودتان را ارزیابی کنید. در ارزیابی خود یک سری ویژگی هاست که هم شما در مورد خودتان می دانید هم دیگران، سری یعدی ویژگی هایی است که فقط خودتان فکر می کنید آن ها را دارید و سری دیگر ویژگی هایی که دیگران فکر می کنند شما دارای آن ها هستید. یک سری ویژگی ها وجود دارد که نه شما در مورد خودتان فکر می کنید و دیگران و این ویژگی ها در بحران ها بروز می کنند. از خودتان جدا شوید و خودتان را ببینید.

هم چنین صفحه ی ۱۸۲ سبب می شود شما میزان اثر بخشی روش های مطالعه تان را هم تشخیص دهید .معمولا درس هایی که در آن ها نمره های خوب کسب نکرده اید درس هایی هستند که در آن ها کم کاری داشته ایداما اگر درسی را زیاد مطالعه کرده اید اما به نتیجه ی مطلوب نرسیده اید معلوم می شود که روش هایتان درست و موثر نبوده است و باید به تصحیح روش ها بپردازید .

چگونه می توان در درس هایی که کم تر موفق هستید کیفیت مطالعه را بهبود بخشید ؟

اگر در مطالعه ی درسی کم کاری نکرده اید و تعادل داشته اید برای بهبود کیفیت مطالعه دو روش وجود دارد :

نخست این که روش های مناسب خودتان در درس های موفق را برای آن درس های دیگرهم اجراکنید . این کار به ویژه برای درس هایی از برخی جنبه ها شباهت دارند موثرتر است .

دوم این که به سراغ کلکسیون روش ها بروید . در سایت کانون قسمتی با عنوان کلکسیون روش ها وجود دارد که در آن قسمت، دانش آموزان برتر روش های خود را برای درس های مختلف توضیح داده اند . هم چنین می توانید با دوستان و هم کلاسی هایتان گفت وگو کنید و در باره ی روش هایشان توضیح بخواهید یا این که از معلمان و پشتیبانتان راهنمایی بخواهید .

بهترین خودتان باشید.

 البته همان طور که پیش تر توضیح دادم ممکن است با روش های متفاوت ومتضاد مواجه شوید .خودتان باید تشخیص دهید کدام روش با شرایط و نیازهای شما سازگارتر است . آن روش ها را تجربه کنید و اگر برایتان سودمند و موثر بود ادامه دهید .

معین فلاحت گر رتبه 1 کنکور ریاضی بیان می کرد از هم کلاسی خودش که از لحاظ وضعیت درسی هم از او ضعیف تر بود، روش مطالعه ی درس دینی را یاد گرفته بود.

در این جلسه در باره ی کیفیت مطالعه و روش های بهبود آن توضیح دادم اما در پایان باید تاکید کنم که زحمت کشی و تلاش و سخت کوشی در کشف روش های مطالعه نیز به شدت تاثیر گذار است . علاوه بر این که زحمت و تلاش مهم تر از کیفیت مطالعه است در کشف روش های مطالعه هم کمیت و ساعات مطالعه ی شما تاثیر گذار است زیرا دانش آموزی که زیاد مطالعه می کند تجربه های بیشتری دارد و بیشتر از دیگران در معرض تجربه های موفق و روش های موفق قرار می گیرد .اگر کسی در هفته فقط 5 ساعت درس می خواند احتمال کشف روشهای موفقش کم است ولی کسی که در هفته 40 ساعت درس بخواند موقعیت کشف روش ها و کسب نتیجه ی بیشتر برای او به واسطه ی تجربه های بیشتر و روش های موفق، بیشتر است.

زیاد بخوانید و خوب بخوانید.

..........................................................

امروز تصمیم داشتیم مائده آشفته رتبه 1 منطقه 3 ریاضی 94 در جلسه حضور داشته باشند و به طور خاص در مورد منابع مطالعاتی شان صحبت کنند. مقاله ی ایشان در این زمینه در سایت کانون قرار دارد.

برنامه ی راهبردی کتاب (برای رشته ی تجربی و ریاضی ) تهیه شده است و در این جلسه بین دانش آموزان توزیع شد.

..........................................................

برداشت افراد از جلسه:

  • کانون یک فرصت برای ایجاد انگیزه است و نباید این فرصت را از دست دهیم.

  • نمره های خوب نتیجه ی روش های خوب است.

  • در این جلسات اعتماد به نفس واقعی خوبی به ما داده می شود.

  • تعادل هر کسی مخصوص خود اوست.

  • روش های دیگران را گوش کنیم ولی روش خودمان را پیدا کنیم.

  • هیجانات خودمان را کنترل کنیم.

  • خواندن و مطالعه یک امر مستمر است و به طور مستمر باید به روش های مطالعه فکر کرد.

  • برنامه راهبردی را شخصی سازی کنیم

  • نه گفتن به تست های شک دار چون تراز را پایین می آورد.

  • روی چند تا از ده تا هدف گذاری کنیم.

  • تلاش و صبر و روحیه برای رسیدن به موفقیت.

  • بازیابی بهتر از بازخوانی است.

  • از هر کسی یاد بگیریم.

  • دیدن هر سوال در آزمون دلیل بر حل کردن آن نیست.

  • بهتر است نصیحت پذیر باشیم.

  • موفقیت یعنی راه درست را انتخاب کنیم و با پشتکار پیش برویم.

در این جلسه، ادریس فتحی مشاور ارشد دانش آموزان نابینا حضور داشتند، یکی از کارهایی که ایشان در سال های قبل انجام داده بود این است که یک دانش آموز نابینای مطلق که ترک تحصیل کرده بود را تشویق به تحصیل کردند و او توانست رتبه‌ی سه رقمی کسب کند.

ادریس فتحی: این دانش‌آموز نابینای مطلق بود و بعد از 8 سال ترک تحصیل (در طول این 8 سال، همه منابع فرق کرده بود و او هیچ منبعی هم نداشت) با مشاوراتی که به او دادیم و منابع صوتی که در اختیارش قرار دادیم، به تحصیل برگشت و یک سال به او مشاوره دادیم و رتبه او سه رقمی شد. موفقیت جد و جهد می خواهد و ما می توانیم از همه یاد بگیریم.

با آرزوی آن که بهترین خودتان باشید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه
پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب
الکتریسیته ساکن از فیزیک و آزمایشگاه 3 یازدهم
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( يازدهم تجربي)
دبیر : حسین ناصحی