خودکفایی در تامین برق ایستگاه مترو با بازیافت انرژی حرکتی قطار

مسئولان حوزه حمل‌ونقل لندن از سامانه جدید تولید برق از سیستم ترمز متروهای زیرزمینی رونمایی کردند.



به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، مترو لندن یکی از قدیمی‌ترین و پرظرفیت‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل زیر زمینی جهان است، به طوری‌که طبق محاسبات انجام شده سالانه حدود 1.2 میلیارد مسافر در این شبکه ریلی 402 کیلومتری جا‌به‌جا می‌شوند.

طبق اعلام مسئولان مترو لندن، بزرگترین مشکل این شبکه، مصرف انرژی غیر اقتصادی برق است به طوری که میزان اتلاف انرژی در قطارها کاملا مشهود است.

مسئولان مترو لندن برای کاهش هزینه‌ تامین انرژی به صورت آزمایشی و در طول پنج هفته از سیستم بازیابی انرژی ترمز با پنج درصد صرفه‌جویی استفاده کردند.

در این سیستم از فناوری مبدل انرژی برای جذب انرژی ناشی از ترمز گرفتن مترو برای تولید الکتریسیته استفاده می‌شود.

سیستم بازیابی انرژی ترمز در خودروهای هیبریدی امروزی نیز برای افزایش مسافت طی شده استفاده می‌شود، اما با توجه به وزن بالای متروهای زیرزمینی، تولید الکتریسیته با این روش کاملا اقتصادی است.

مسئولان مترو لندن پس از آزمایش یک هفته‌ای سیستم جدید بازیابی انرژی ترمز، اظهارکردند: در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این سیستم قادر است تا انرژی مورد نیاز یکی از ایستگاه‌های مترو را برای دو روز در هفته تامین کند.

در واقع به کمک سیستم جدید بازیابی انرژی ترمز، اینرسی حرکتی قطار که در ترمزهای اصطکاکی به گرما تبدیل می‌شود را می‌توان به حدود یک مگاوات برق در روز یا معادل برق مصرفی 104 خانه در سال تبدیل کرد.

نکته قابل توجه دیگر در مورد فناوری جدید تولید کمتر گرما به نسبت ترمزهای معمولی است، چرا که با تولید گرمای ناشی از ترمزهای پیوسته مترو دمای تونل‌ها و ایستگاه‌ها افزایش یافته و نیاز به کارکرد دائمی سیستم‌های تهویه مطبوع ضروری است.



منبع :