لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از چه رشتهای چه رتبهای کسب کردهاید؟
مائده آشفته برآبادی هستم رتبه 1 ریاضی منطقه 3 در کنکور 94 از خواف.
از چه سالی به کانون آمدید و چه شد که در آزمونهای کانون ثبتنام کردید؟
از سال دوم به کانون آمدم و خودم تصمیم گرفتم در آزمونها شرکت کنم. فکر میکردم از پایه شروع کنم روش مطالعه را زودتر یاد میگیرم و درسهای دوم و سوم را در همان سالها به صورت قوی کار میکنم و همین کار را هم کردم یعنی در همان سالهای دوم و سوم قوی کار کرده بودم و تست زده بودم و در سال چهارم، از لحاظ پایه فشاری روی من نبود.
آیا شما تکبرنامهای بودید؟ و نظرتان در مورد برنامهی راهبردی آزمونها چیست؟
من تکبرنامهای بودم و فقط با برنامهی راهبردی آزمونهای کانون پیش میآمدم. قبل از اینکه در سال چهارم کانونی شوم برنامهی راهبردی را بررسی کرده بودم میدانستم کدام قسمتها قرار است جبرانی داشته باشند و چه زمانی جمعبندی شوند اگر قرار بود برنامهی دیگری داشته باشم سردرگم میشدم.
از کتابهای کانون کدامها را داشتید و کدام کتاب را از دیگر کتابها برای خودتان موثرتر میدانید؟
زرد عمومی و زرد اختصاصی، فیزیک پایهی 30 سال کنکور، حسابان و جبر و هندسه 2 کتاب آبی و فیزیک پیش 10 سال و ریاضیات و حساب دیفرانسیل 10 سال، کتابهای نوروز و تابستان و جمعبندی را هم داشتم و استفاده میکردم. کتاب خودآموزی و دفتر برنامهریزی را هم داشتم و استفاده میکردم.
بهترین کتابها به نظرم زرد عمومی و اختصاصی و کتاب آبی فیزیک پایهی 30 سال بود.
فیزیک پایهی 30 سال چه کمکی به شما کرد؟
در فیزیک چون مباحث زیاد هستند از روی تعداد سوالهایی که در کنکور مطرح شده بود متوجه میزان اهمیت سوالها شدم و یکی از مزایا این بود که آدرس کنکورها در کنار سوالات بود و به این نکته توجه کردم کدام سوالها در چند سال اخیر بیشتر مطرح شدهاند و از آن مباحث بیشتر کار کردم.
در مورد فیزیک 1 من فکر میکردم فصلهای اول مهم نیستند ولی در این کتاب دیدم در سالهای 92 و 93 از آن سوال آمده است در نتیجه تصمیم گرفتم آن را با جدیت بیشتری بخوانم. این کتاب برای کسب درصد خوب در کنکور، جامع و کافی بود و شامل همهی انواع سوالات با هر نوع سطحی بود.
توصیهی ما این است که دانشآموزان از تابستان استفاده از کتاب زرد عمومی را آغاز کنند؛ شما از چه زمانی از این کتاب استفاده کردید؟
از کتاب زرد عمومی دوبار به صورت منظم و مجموعهای تست زدم، یکبار در تابستان که در سوالات آزمونها از این کتاب سوال مطرح میشد و یک مقطعی هم بعد از عید قبل از دوران جمعبندی. در فاصلهی بین این دو هم گاهی مثلا یک هفته یا دوهفته یکبار یک مجموعه سوال عمومی را کار میکردم.
استفاده از این کتاب در تابستان چه تاثیری برای شما داشت؟
مدل سوالهای عمومی در تابستان خوب دستم آمد سپس در کل سال، هنگام خواندن دروس عمومی، تیپ سوالات و اینکه قرار است سوالات چه مدلی باشند و تعداد تستهای هر بخش را مدنظر قرار دادم. از طرفی اینکه در آزمونهای کانون در تابستان، از این سوالات آمده بود ترغیب میشدم زرد عمومی را کار کنم.
بهترین مزیت این کتاب تستهای کنکور سراسری بود که ارزش کار کردن داشت. من همیشه به کتاب آبی هم به دلیل تستهای کنکور تاکید داشتم و اولویت اولم کتابهای آبی بودند.
چرا روی سوالات کنکور سراسری تاکید بیشتری داشتید؟
چون ما قرار بود در کنکور شرکت کنیم و میخواستم سوالات استاندارد را کار کنم و استانداردترین تستها هم سوالات کنکورهای اخیر بودند. چون طراحان کنکور روش خاصی غالبا دارند و از ایدههای نو کمتر استفاده میکنند با تسلط بر همان سوالات کنکورهای سالهای اخیر تمرکزم بیشتر میشد یکبار که این تستها را کار میکردم دوباره سراغ آنها میرفتم و کامل مسلط که شدم تست تالیفی میزدم. تستهای تالیفی را هم از کتابهای آبی یعنی سوالات آزمونهای سالهای گذشتهی کانون استفاده میکردم.
کتابهای آبی ویژگیهای مختلفی دارند از جمله سوالات شناسنامهدار، درخت دانش، درسنامه و تیپبندی؛ شما از کدام ویژگی بیش از همه بهره بردید؟
درخت دانش نکات ریز و کامل هر فصل را داشت در درخت دانش هر فصل فضایی برای ارزیابی بود که میزان تلسطم را در هر قسمت یک درخت دانش آن فصل مشخص میکردم دقیقا میدانستم وضعیت تسلطم چگونه است و به کدام قسمتها باید بیشتر توجه کنم و در آزمونهای جمعبندی به این صفحه نگاه میکردم و چند تست برای مرور از آن مباحث کار میکردم و درخت دانش برای من خیلی مفید بود.
تیپبندی سوالات هم به من خیلی کمک میکرد.
نظرتان در مورد ضریب توازن در کتابهای آبی چیست؟ این موضوع قبلا هم در کتابهای آبی رعایت میشد اما امسال به صورت مشخصتر در پشت جلد کتابهای آبی نیز به آن اشاره شده است. آیا برای شما رعایت بودجهبندی کنکور و بارم بندی امتحانات در کتابهای آبی ملموس بود؟
بله متوجه آن میشدم. با توجه به حجم مباحث و فصلها متوجه میشدم چقدر هر فصل و مبحث در کنکور اهمیت دارد و به همان نسبت زمان صرف آن میکردم.
کتابهای آبی طوری تنظیم میشوند که حجم استانداردی داشته باشد، نظر شما در مورد حجم این کتابها چیست؟
به نظرم در برخی از کتابهای آبی جا دارد که حجم کتاب را افزایش داد اما در کتابهای فیزیک، جبر و حسابان حجم مطالب کافی و مناسب بود. نه زیاد بود که نتوان تمام تستها را کار کرد و نه کم بود که همهی مطالب پوشش داده شود.
کتاب هندسهی آبی کتابی بود که سوالات آن عالی بود بخصوص چون منبع دیگری داشتم و با آن مقایسه کردم ولی درسنامههایش میتوانست شامل مطالب بیشتری باشد.
از پاسخهای کتابهای آبی هم خیلی راضی بودم روشهایی که در پاسخنامه نوشته شده بود ساده و جالب بودند و توضیح اضافه نداشت و حتی برای سوالات درست هم وقت میکردم روشهای جالب را یاد بگیرم.
آیا تستها را نشاندار میکردید؟ چه حجمی از سوالات یک کتاب را نشاندار میکردید و ملاک شما برای نشاندار کردن چه بود و چه زمانی آنها را مرور میکردید؟
من یکدهم سوالات را نشاندار میکردم و هر وقت آن مبحث در آزمون جامع مرور و جمعبندی میشد آن تستها را مرور میکردم. در دوران جمعبندی هم از آنها استفاده کردم. تکتهها و سوالات با ایدههای نو ولی پرکاربرد، هر سوالی که یک نکتهی جدید داشت و من به آن توجه نکرده بودم یا روش جالبی بود که به ذهن من نرسیده بود را نشاندار میکردم. در واقع، تستهایی را نشاندار میکردم که طیف زیادی از سوالات دیگر را میتوانستم با نکات آنها پاسخ دهم.
آیا دفتر برنامهریزی داشتید و از آن استفاده میکردید؟ چه تاثیری برای شما داشت؟
از سال دوم از آن استفاده کردم کمی در افزایش ساعت مطالعهی من موثر بود ولی بیشتر از آن متوجه شدم برخی از دروس که به آنها بیشتر علاقه داشتم را بیشتر مطالعه میکنم و برعکس به دروس دیگر کم توجهی میکنم در نتیجه هم خود دفتر و هم صفحهی 182 آن سبب تعادل من شد.
آیا کتاب خودآموزی داشتید و از آن استفاده میکردید؟ چه تاثیری برای شما داشت؟
بله اوایل فقط در این کتاب مینوشتم ولی اصلا آن را نمیخواندم اما از دوران نوروز به بعد که حجم مطالب آزمونها فشردهتر شد از آن مرور میکردم.
هم نکات و هم یک تعداد تست در آن نوشته بودم که آنها را مرور سریع میکردم و برایم موثر بود.
آیا از سایت کانون و خدمات آن برای مطالعهی دروس خود استفاده میکردید؟ خلاصه درس، فیلم 3 دقیقهای، کلکسیون روشها، کلاسور ارزیابی
تا حدی استفاده میکردم. از خلاصهدرسها و نمونهسوالات خصوصا در دروس اختصاصی مثلا شیمی و حسابان (هم برای سال سوم و هم سال چهارم) خیلی استفاده میکردم. 1 یا 2 بار هم در کلاسهای اختصاصی آنلاین شرکت کردم.
تعادلها را چگونه رعایت میکردید؟ تعادل تستی- تشریحی، پیش و پایه، تعادل بین مطالعه شخصی و کلاس رفتن
کلاس که نمیرفتم تقریبا خودم بیشتر کار میکردم.
سال سوم و قبل از آن خیلی تشریحی کار میکردم سال چهارم هم اول تشریحی کار میکردم که حداقل فرمولها در ذهنم تثبیت شوند بعد تست میزدم ولی سال چهارم در کل تاکیدم روی تست بود.
حسن اینکه از سال دوم دبیرستان به کانون آمده بودم این بود که پایهی قوی داشتم و در سال چهارم، روزهایی که مدرسه میرفتم بیشتر پیش و آخرهفتهها که سه روز مدرسه نمیرفتیم پایه کار میکردم.
گویا شما بورسیهی کانون بودید. چقدر بورسیه را در عدالت آموزشی موثر میدانید؟
بله من سال آخر بورسیه کانون بودم. به نظر من چون دانشآموزان مستعدی هستند که توانایی مالی ندارند که از مشاوران اطرافشان کمک بگیرند برای اینکه برنامه درسی داشته باشند مفید است و کتابهایی که به دانشآموزان بورسیه داده میشود عالی است و به نظرم میتواند خیلی مفید باشد.
کارنامه های مائده آشفته را اینجا مشاهده کنید
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
