ترفند ساده غذایی برای کم خونی

با یک آزمایش ساده خون می‌توانید از کم‌خونی خود مطلع شوید. اما اینکه از آن به بعد چه تغییراتی را در رژیم غذایی خود اعمال کنیم، باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ترفند ساده غذایی برای کم خونی

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مشکل رایجی که بسیاری از افراد بدون آنکه بدانند و یا به سراغ آن بروند با آن درگیرند و ناچار به آن دچار می‌شوند، ممکن است ماجرا از یک آزمایش ساده خون و یا بروز علائمی همچون خستگی و احساس فرسودگی، بی‌حالی، ریزش مو، بیقراری و ... آغاز شود. اینجاست که نگرانی رخ می‌نماید و تلاش‌ها برای درمان آغاز می‌شود. صحبت از کم شدن گلبول‌های قرمز خون است، مشکلی که از آن به کم‌خونی یاد می‌شود، اما باید توجه داشت که کم‌خونی تنها مربوط به کم بودن می‌شود، گلبول‌های قرمز نیست.

هموگلوبین زیر خط فقر

کریم شمس معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گروه سلول‌های بنیادی و مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی خون بندناف در خصوص کم‌خونی و مشکلات امروز افراد در این باره گفت: کم‌خونی به وضعیتی گفته می‌شود که میزان هموگلوبین فرد زیر دامنه طبیعی کشور باشد. معمولا کم‌خونی به دو حالت با علامت و بی‌‌علامت تقسیم می‌شود. کم‌خونی‌های شدید دارای علائمی همچون خستگی، تپش قلب، عدم تحمل کار، رنگ پریدگی و ... است که اگر فرد بیماری ثانویه هم داشته باشد، تشدید می‌شود.

ناگفته نماند که بیشتر علائم، به صورت علائم تنفسی بروز پیدا می‌کند، چرا که خون مسئول اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن و مغز است و اگر میزان آن از حد معمول کاهش پیدا کند، تنفس فرد مختل می‌شود.

خانم‌ها قربانی ردیف اول

شمس متخصص خون با بیان اینکه خانم‌ها بیشتر قربانی کم‌خونی می‌شوند، گفت: بدلیل اینکه محل ذخیره خون در سلول‌های خونی است و خانم‌ها به دلیل اینکه هرماه مقدار قابل توجهی خون را از دست می‌دهند، بیشتر در معرض کم‌خونی قرار دارند. این مشکل در خانم‌هایی که سوء تغذیه دارند و در رژیم غذایی خود فقر آهن، ویتامین B12 و اسید فولیک را دارند، برای رسیدن به کم‌خونی از سایر هم‌گروهان خود پیشی می‌گیرند. البته آقایانی هم هستند که به دلیل سوء تغذیه به کم‌خونی مبتلا می‌شوند.

خون‌سازهای غذایی

کریم شمس متخصص خون و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص غذاهای مفیدی که برای جبران فقر آهن مفید هستند، افزود: سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال باید از غذاهایی که حاوی آهن هستند بهره برد. مصرف گوشت قرمز، گوشت سفید، اسفناج، سبزیجات برگ‌دار، چغندر، گوجه فرنگی، زرده تخم‌مرغ، حبوبات، عدس، لوبیا، گلابی، طالبی، لیمو شیرین، هویج، کدو تنبل، کلم پچی، پرتقال و سیب زمینی از جمله مواد غذایی مفیدی هستند که افراد کم خون باید به سراغشان بروند.

مشخصه خون سالم

کریم شمس با بیان اینکه خون سالم تعاریف متفاوتی دارد، گفت: خون سالم به خونی گفته می‌شود که آماده اهدا باشد، یعنی باید عاری از ویروس‌هایی نظیر هپاتیت B، هپاتیت C، HIV  باشد.

ناگفته نماند اگر الگوی مصرف غذا صحیح باشد می‌توان از هدررفت و یا به نوعی عدم جذب آهن در بدن جلویگری کرد. توصیه می‌شود حداقل 2 ساعت بعد از غذا چای مصرف شود.

وی با بیان اینکه میزان طبیعی هموگلوبین خون در خانم‌ها و آقایان متفاوت است، گفت: در آزمایش خونی که از فرد گرفته می‌شود، میزان هموگلوبین خانم‌ها حداقل 12 و در آقایان حداقل 13 است که البته این شاخص در کشورهای دیگر متفاوت است. جالب اینجاست که باورهایی در بین مردم وجود دارد که معتقدند پسته و یا انار خون‌ساز است. این مطلب منشاء علمی ندارد، اگرچه نمی‌توان از مقوی بودن این مواد چشم‌پوشی کرد.

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب