کاهش وزن؛از حقه‌های روانشناسی تا رنگ‌های کور کننده اشتها

بیشتر انسان‌ها افزایش یا کاهش وزن را تجربه کرده اند؛داشتن وزن ایده آل و مناسب یکی از اهدافی است که بسیاری به دنبال رسیدن به آن هستند که البته گاهی موفق و گاهی ناکام می‌مانند.



به گزارش گروه علمی ایرنا از هلث،بسیاری از ما می دانیم که رژیم غذایی متعادل و متناسب در کنار ورزش جزو مهمترین راههای کاهش وزن محسوب می شوند اما شاید خیلی از ما تا به حال، درباره سایر عوامل تاثیرگذار بر کاهش وزن چیزی نشنیده باشیم.

چند نکته مهم و دانستی مفید در مورد روش های موثر در کاهش وزن را می توان چنین برشمرد: 

**دستگاه های خنک کننده هوا 

دستگاه های خنک کننده هوا می توانند بر مصرف انرژی بدن تأثیر بگذارند؛ زمانی که برای مثال دمای اتاق 22 درجه سانتی گراد است، بدن انرژی کمتری مصرف می کند. اما اگر در زمستان دمای اتاق 18 درجه و در تابستان 28 درجه سانتی گراد باشد، بدن خود برای تنظیم دما با محیط بیرون دست به کار شده و از همین رو انرژی بیشتری را می سوزاند.

**مراقب بسته بندی های پلاستیکی باشید

تحقیقات نشان داده است ترکیب شیمیایی 'بیسفنول ای' (BPA) که غالبا در بسته بندی های پلاستیکی، شیشه های پلاستیکی شیر نوزادان و فویل های پلاستیکی به کار برده می شود، موجب تغییر هورمونی در بدن شده، سمی و سرطان زاست. میزان بالای بیسفنول ای در بدن همچنین منجر به اضافه وزن می شود. 

**آب میوه چاق می کند

با این که آب میوه های طبیعی دارای میزان بالایی از ویتامین هستند اما همزمان کالری بالایی هم دارند. نیم لیتر آب میوه طبیعی نزدیک به 500 کالری دارد که می توان آن را به عنوان یک وعده غذایی دانست. 

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که نمی توان آب میوه طبیعی را جایگزینی برای میوه دانست، زیرا فیبرهای غذایی که در میوه وجود دارند، در آب میوه وجود ندارند.

**خواب ناکافی موجب افزایش وزن می شود

دانشگاه کلمبیا در تحقیقی 27 زن و مرد را که به طور معمول میان 7 تا 9 ساعت در شبانه روز می خوابیدند، مورد بررسی قرار داد. از این افراد خواسته شد تا میزان خواب روزانه شان را به چهار ساعت برسانند.

نتیجه نشان داد که شرکت کنندگان پس از پایین آمدن میزان خواب روزانه، در روز 300 کالری بیشتر از حد معمول گذشته مصرف کردند.

**استرس چاقی آور است

زمانی که یک فرد دچار استرس شدیدی باشد، بدن شروع به ترشح آدرنالین می کند که این امر موجب افزایش ضربان قلب و بالا رفتن میزان فشار خون می شود در این هنگام برای ایجاد تعادل در ترشح آدرنالین، هورمون کورتیزول در بدن آزاد می شود. کورتیزول تحریک کننده اشتهاست.

**برخی در رژیم غذایی خود از صرف شام چشم پوشی می کنند

این روش بدین معنا است که از ساعت 4 بعد از ظهر به بعد فقط نوشیدن آب و چایی که شیرین نشده باشد، مجاز است.

نکته مهم در این رژیم این است که قانون 14 ساعت ممنوعیت صرف غذا اجرا شود، زیرا بدن به هنگام خواب شبانه باید فرصت استراحت داشته باشد و مجبور به هضم غذا نباشد.

**برای کسانی که مایل به کاهش وزن هستند، ورزش یک 'باید' به حساب می آید

اما اگر وقتی برای ورزش روزانه موجود نیست، می توان در کارهای عادی روزمره هم با اندکی تغییر روش، ماهیچه ها را به تحرک واداشت.

یکی از این کارها صرف نظر کردن از آسانسور و بالا رفتن از پله هاست. 20 دقیقه بالا رفتن از پله در روز موجب سوزاندن 100 کالری می شود.

**رژیم غذایی سرشار از پروتئین پایه اصلی بسیاری از رژیم های کاهش وزن است

پاستا، سیب زمینی و شیرینی جات از خوردنی های ممنوعه هستند.

باید دانست که پروتئین ها نه تنها در ساخت عضله نقش مهمی دارند بلکه می توانند به اندازه غذاهای حاوی کربوهیدرات به بدن انرژی برسانند با این تفاوت که به نسبت کربوهیدرات، مدت طولانی تری انسان را سیر نگه می دارند.

**بسیاری از انسان ها گرسنگی را با تشنگی اشتباه می گیرند

برای همین نوشیدن آب کافی در روز از اهمیت بالایی برخوردار است.اضافه کردن چند قطره آب لیموی تازه به آب هر چند باعث سوزاندن چربی نمی شود، اما به بدن ویتامین C می رساند و موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.

**رنگ های کورکننده اشتها

اگر فکر می کنید چنین چیزی وجود ندارد ، باید بگوییم اشتباه می کنید. 

تحقیقات علمی نشان می دهند، رنگ های گرم مثل زرد، نارنجی و قرمز موجب تحریک اشتها می شوند و رنگ های سرد

منبع :