نوروز 96

معجزه‌ای در عصر همان روز (1)

در فاصله‌ی زمانی دو الی سه ساعت پس از انجام تدریس اولیه‌ی مطالب، درصد فراموشی آموخته‌ها در کم‌ترین میزان خود قرار دارد.



تکنیک آشنای "مطالعه‌ی درس هر روز در عصر همان روز" یک تکنیک مقطعی نیست. باید به تأثیر این تکنیک در گستره‌ی برنامه‌ریزی شخصی و تأثیر آن بر نحوه‌ی اجرای برنامه‌ی راهبردی نگاهی دوباره داشت. با یکی از آموزه‌های ساده ولی مهم کانون روبه‌رو هستیم. موفقیت چیزی جز تکرار مداوم و لجوجانه‌ی همین آموزه‌های ساده‌ی صحیح نیست.

این تکنیک کم‌نظیر، مختص بازه‌ی زمانی عصر همان روز است. همان زمانی که پس از گذراندن یک روز پرکار در مدرسه به خانه بازگشته‌اید؛ زمان استراحت نیم‌روزی و زمان صرف وعده‌ی غذایی مربوط به آن را پشت سر گذاشته‌اید. برنامه‌ی شما از همین لحظه وارد بازه‌ی زمانی بعدازظهر یا همان ستون آشنای "از ناهار تا شام" در صفحات ارزیابی و تصمیم دفتر برنامه‌ریزی می‌شود.

در فاصله‌ی زمانی دو الی سه ساعت پس از انجام تدریس اولیه‌ی مطالب، درصد فراموشی آموخته‌ها در کم‌ترین میزان خود قرار دارد. انجام تکنیک "مطالعه‌ی درس هر روز در همان روز" در فاصله‌ی اندکی پس از دریافت اولیه‌ی مطالب، باعث افزایش بازدهی تثبیت آموخته‌ها می‌شود. در شرایطی که تنها ده الی بیست درصد مطالب فراموش شده‌اند، برای انتقال آموخته ها به حافظه‌ی بلند مدت، یک گام بلند و مطمئن برخواهید داشت.

اجرای این اصل آموزشی سودمند، مقدمه‌ی موفقیت در تمام تکنیک‌های دیگر برای تثبیت آموخته ها است. میزان تثبیت مباحث در زمان حل نمونه‌سؤالات تشریحی و میزان تسلط یافتن بر این مباحث به کمک حل تست‌های استاندارد، ارتباط مستقیمی با نحوه‌ی اجرای تکنیک "مطالعه‌ی درس هر روز در همان روز" دارد.

این سودمندی مداوم، به اجرای مرور‌های پایان بازه‌های مطالعاتی در ساعات انتهایی روز نیز تعمیم می‌یابد. هم‌چنان که در زمان شرکت در جلسه‌ی آزمون‌های برنامه‌ای و پروژه‌ای نیز تأثیر شگفت‌انگیز مرور مطالب در عصر روز تدریس شدن آن‌ها را احساس خواهید کرد. مطالعه‌ی درس هر روز در عصر همان روز اولین و مهم‌ترین بازه‌ی مرور مطالب پس از تدریس شدن آن‌هاست. به ارتباطِ میزان تأثیر مرورها با زمان دریافت اولیه‌ی مطالب توجه کنید. گروه خاصی از مرور‌های درسی شبیه یادداشت‌برداری از یک ایده عمل می‌کنند.

تفاوت یادداشت‌برداری از یک ایده با در ذهن نگه داشتن همان ایده چیست؟

تعادل ( مسائل تعادل )‌ از شیمی چهارم دبیرستان
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( چهارم دبیرستان )
دبیر : فرزاد نجفی کرمی