نوروز 96

برنامه‌ریزی برای پیشرفت درسی (1)

چگونه می‌توان برای افزایش ساعت مطالعه برنامه‌ریزی کرد؟



چگونه می‌توان برای افزایش ساعت مطالعه برنامه‌ریزی کرد؟

این سؤالی است که پاسخ دادن به آن اندکی تأمل‌برانگیز است. در کشورمان مردم حوصله‌ی اجرای برنامه‌های دقیق را ندارند و اگر هم آن را اجرا کنند عمدتاً به صورت پیگیر و مستمر ادامه پیدا نمی‌کند؛ بنابراین عواملی در این کار دخیل هستند که عبارت‌اند از:

1- خصوصیات فردی

خصوصیات هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اصولاً هیچ قاعده‌ی کلی برای تعیین مقدار زمان مناسب برای مطالعه وجود ندارد؛ چون هدف هر دانش‌آموز برای مطالعه با دیگری فرق می‌کند.

در مسیر افزایش ساعت مطالعه فراموش نکنیم که تفاوت‌های فردی را مد نظر قرار دهیم. ضمناً یادمان باشد که باید در این راه بهترین و بیش‌ترین بهره را ببریم.

اگرچه برای حصول نتیجه‌ی بهتر برای پیشرفت درسی، افزایش تدریجی ساعت مطالعه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما بدترین کار این است که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم که پیامد آن ایجاد زمینه‌ی اضطراب و ناامیدی است که منجر به معکوس شدن نتیجه می‌شود؛ بنابراین بهتر است به جای مقایسه با دیگران به این فکر باشیم که از زمان مطالعه‌ی خود به طور مناسب بهره ببریم.

2- مشخص کردن وضعیت فعلی مطالعه

برای افزایش ساعت مطالعه، اولین قدم مشخص کردن وضعیت فعلی مطالعه است. شما باید تشخیص دهید که در حال حاضر چند ساعت مطالعه‌ی مفید دارید که در این راه می‌توانید از دفتر برنامه‌ریزی بهره ببرید و با استفاده از جدول صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی روند افزایش ساعت مطالعه و تأثیر آن روی افزایش تراز خود را مشاهده کنید.

3- کنترل رفتارهای آموزشی خود

سعی کنید هر بار نتیجه‌ی کار خود را با نتیجه‌ی قبلی خود بررسی کنید. عوامل منفی را که تأثیر معکوس بر کارتان می‌گذارند مشخص کنید و راه‌های کاهش اثرات آن‌ها را پیدا کنید. نکات منفی را بزرگ جلوه ندهید تا موجب کوچک شدن کارهای خوبتان نشود.