کشف نخستین ستاره دوگانه عظیم دارای میدان مغناطیسی

دانشمندان دانشگاه کوئینز در کانادا نخستین سیستم ستار‌ه‌ای دوتایی عظیم به نام Epsilon Lupi را یافته‌اند که هر دو ستاره‌های آن دارای میدان‌های مغناطیسی هستند.

کشف نخستین ستاره دوگانه عظیم دارای میدان مغناطیسی

یک سیستم ستاره‌ای دوتایی، سیستمی است که شامل دو یا تعداد بیشتری ستاره است و این ستاره‌ها حول مرکز جرم معمول‌شان مدارگردی می‌کنند.

طی سال‌های اخیر پروژه «سیستم‌های دوتایی و تعاملات مغناطیسی در گروه‌های مختلف ستارگان» (BinaMIcS) که برای بررسی ویژگی‌های مغناطیسی دوتایی‌های نزدیک تشکیل شد، در تلاش برای یافتن چنین جرم کیهانی بوده است.

دانشمندان حاضر این پروژه با استفاده از تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی چنین سیستم ستاره‌ای را کشف کرده‌اند.

منشا خاصیت مغناطیسی در میان ستارگان عظیم، موضوع مرموزی است و این کشف می‌تواند دیدگاه‌های جدیدی درباره این پرسش ارائه دهد که چرا چنین ستارگانی دارای میدان‌های مغناطیسی هستند.

در ستارگان سردی مانند خورشید، میدان‌های مغناطیسی توسط انتقال گرما در بخش بیرونی ستاره تولید می‌شود؛ اما هیچ انتقال گرمایی در لایه‌های بیرونی این ستاره‌های عظیم وجود ندارد با این حال حدود 10 درصد از چنین ستارگانی دارای میدان‌های مغناطیسی قوی هستند.

تحقیق جدید نشان می‌دهد شدت میدان‌های مغناطیسی هر دو ستاره موجود در سیستم ستاره‌ای جدید به هم شبیه‌ هستند با این حال، محورهای مغناطیسی آن‌ها به گونه‌ای است که قطب جنوب یکی از این ستار‌ه‌ها تقریبا رو به قطب شمال ستاره دیگر است.

دانشمندان هنوز دلیل این امر را نمی‌دانند؛ اما چنین موضوعی احتمالا نشان می‌دهد چگونه این ستارگان با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند.