شش راه برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در دوندگان

دویدن یکی از بهترین ورزش‌ها برای سوزاندن کالری است و نیاز به امکانات زیادی ندارد. با این حال دوندگان در صورت رعایت نکردن نکات خاص در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند.

شش راه برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در دوندگان

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، دوندگان مبتدی عمدتا دچار آسیب‌دیدگی‌ می‌شوند و بعضی از آسیب‌دیدگی‌ها شدید هستند و بعضی از آنها نیز ساده. راه‌هایی برای کاهش احتمال آسیب‌دیدگی‌ وجود دارد.

1. حد دویدن خود را بشناسید

یک دونده باید از بیش از حد دویدن خودداری کند. عضلات و مفاصل نیاز دارند تا با تغییرات در دویدن هماهنگ شوند. کم کم و به تدریج به هدف خود نزدیک شوید. ریکاوری و استراحت نیز بسیار مهم است. در هر هفته‌ بیشتر از 10 درصد به تمرین خود اضافه نکنید. دو یا سه درصد افزایش تمرین در هر هفته‌ می‌تواند مناسب باشد.

2. برنامه روزانه دویدن داشته باشید

بعد از هر بار دویدن میزان آن را بنویسید. اگر احساس ناراحتی هم می کردید آن را یادداشت کنید. بنا‌بر‌این می فهمید که هر مشکلی بعد از چه مقدار دویدن برای شما به وجود می‌آید.

3. با درد به دویدن ادامه ندهید

بسیاری از آسیب‌دیدگی‌ها در طول زمان وخیم‌تر می‌شوند. ممکن است ابتدا آسیب‌دیدگی‌ تنها یک درد کم باشد، اما اگر با همان درد به فعالیت خود ادامه دهید درد افزایش می یابد. می توانید در ورزش خود تنوع ایجاد کنید تا کمتر احساس ناراحتی کنید. اگر آسیب‌دیدگی‌ شدیدتر است به پزشک مراجعه کنید.

4. با ورزش‌های قدرتی تعادل را برقرار کنید

بدن نیاز به عضلات قوی برای حفاظت از استخوان‌ها و مفاصل دارد. در برنامه دویدن تمرینات قدرتی انجام دهید. حرکاتی همچون اسکات، لانژ، وزنه زدن و پلانک می‌تواند مناسب باشد.

5. حرکات کششی انجام دهید

دوندگان معمولا در بعضی از نواحی پا احساس انقباض می‌کنند. انجام حرکات کششی در این نواحی می‌تواند کمک کند که دامنه حرکت بیشتری داشته باشید.

6. با کفش‌های مناسب بدوید

کفش‌ بسیار مهم است. لژ کفش‌ها می‌تواند بر ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌ها تاثیر بگذارد. پای بعضی از دوندگان پیچ می خورد، این پیچ خوردگی ممکن است باعث آسیب‌دیدگی‌ شود. بعضی از کفش‌ها برای دونده‌هایی که به این مشکل دچار می‌شوند مناسب هستند.

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب