نوروز 96

تقویت حافظه با ورزش‌های ذهنی

یکی از روش‌های تقویت حافظه، روش بسط‌‌دهی می‌باشد.



علی باجلان، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: راهکاریهای مختلف و فراوانی برای تقویت حافظه وجود دارد.

وی گفت: روانشناسان حافظه را به سه دسته تقسیم می‌کنند: حافظه فوری، حافظه کوتاه مدت و حافظه درازمدت. برای مثال هنگام رانندگی وقتی یک ماشین از کنار ما عبور می‌کند، مدل آن در حافظه فوری قرار می‌گیرد و بعد از چند دقیقه نمی‌توانیم بگوییم مدل آن ماشین چی بوده است؟!

باجلان ادامه داد: اگر هنگام ورود اطلاعات در حافظه فوری تکرار و تمرین صورت بگیرد، اطلاعات وارد حافظه کوتاه‌مدت می‌شود. به طور معمول هفت آیتم در حافظه کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد. با تمرین و تکرار پی‌درپی اطلاعاتی که ملکه ذهن می‌شوند از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه درازمدت انتقال می‌یابند. وقتی از تقویت حافظه صحبت می‌شود منظور از تقویت حافظه درازمدت است. افراد در انباشت اطلاعات در حافظه درازمدت متفاوت هستند.

وی ادامه داد: هر چقدر مطالعات فرد بیشتر باشد و از ذهن خود بیشتر کار بکشد صرفاً حافظه قوی‌تری هم خواهد داشت. حل کردن جدول، درگیر کردن ذهن، حل مسائل ریاضی و ... ورزش‌های ذهنی برای بالا بردن توانایی مغز و گنجایش آن است.

هچنین وی افزود: روش‌های بسط‌دهی از جمله روش‌های موثر برای تقویت حافظه هستند. بسط‌دهی یک موضوع و تکرار آن به صورت ریتمیک و یا نشانه‌گذاری‌های معنادار روش‌های مفیدی برای افزایش حافظه می‌باشد. جعبه‌های لایتنر و یا همان فلش‌کارت‌های آموزشی از این روش پیروی می‌کند. با شباهت‌سازی و نشانه‌گذاری بعضی از لغات زبان خارجی می‌توان در حافظه بلندمدت معنای آن‌ها را ذخیره کرد.

منبع :

هورمون‌ ها ، دستگاه درون ریز از زیست شناسی سوم تجربی
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( سوم تجربی)
دبیر : مازیار اعتمادزاده