با تغذیه سالم با بیماری‌های قلبی و روماتیسمی مبارزه کنید

اگر روماتیسم دارید و در عین حال به بیماری قلبی نیز مبتلا هستید نوع تغذیه بر این دو بیماری تاثیر بسزایی دارد.



به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر بنظر شما بیماری قلبی یک بیماری مردانه است، وقت آنست که تجدید نظر کنید، بخصوص اگر به روماتیسم مبتلا هستید. شیوع بیماری قلبی در زنان یائسه 2 تا 3 برابر نسبت به زنان جوان بیشتر است. در زنان مبتلا به بیماری های التهابی مثل روماتیسم، خطر ابتلا حتی بیشتر نیز است.

دانستن پاسخ این سوال که امشب شام چه بخورم؟ و یا نهار، صبحانه و میان وعده می تواند خطر بیماری قلبی و روماتیسمی را در شما تحت تاثیر قرار دهد. با ما همراه شوید و پیشنهادات ما را دنبال کنید تا بهترین انتخاب غذایی را داشته باشید.

تغذیه و مبارزه با التهاب

در زنان مبتلا به روماتیسم فرایند التهابی که باعث بروز درد، گرما و تورم در مفاصل می شود ممکن است منجر به تصلب شرایین و گرفتگی عروق و ایجاد لخته شود که نهایتا ممکن است منجر به حملات قلبی و سکته گردد.

تحقیقات نشان داده است که غذاهای خاص ممکن است باعث التهاب شده و در مقابل برخی غذاها نیز بر ضد التهاب در بدن عمل می کنند. غذاهایی که ممکن است منجر به التهاب شوند آن دسته از مواد غذایی هستند که سرشار از اسیدهای چرب امگا-6 می باشند؛ مثل ذرت، گل آفتابگردان، گلرنگ، سویا و روغن پنبه دانه. این مواد غذایی در بسیاری از اسنک ها، غذاهای سرخ شده، مارگارین و همچنین در گوشت و زرده تخم مرغ وجود دارند. در حالیکه محققان می دانند این مواد غذایی برای قلب مضرند، هنوز مشخص نشده این نوع غذاها چه تاثیری بر روماتیسم، اگر داشته باشد، دارند.

در مقابل اسیدهای چرب امگا-۳ ممکن است التهاب را کاهش دهند. ماهی های چرب آبهای سرد مثل سالمون، قزل آلا، ماهی خالمخالی، ماهی تن، ساردین و شاه ماهی سرشار از امگا-۳ هستند. امگا-۳ باعث کاهش درد مفاصل، کوتاه شدن مدت زمان خشکی مفاصل به هنگام صبح شده و حتی در برخی از مبتلایان به روماتیسم سبب می شود مقدار دوز داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی کمتر و یا متوقف شود. برای مصرف هرچه بیشتر امگا-۳ سعی کنید هر هفته در حدود ۲ وعده ۸۵ گرمی سالمون یا دیگر ماهی های روغنی را به فهرست غذاهای خود اضافه کنید.

یکی دیگر از غذاهایی که بر ضد التهاب عمل می کند و ممکن است از شنیدن نام آن متعجب شوید، فیبرها هستند. محققان دریافته اند که فیبرها سلامت قلب را تامین کرده و بنظر می رسد التهاب را کاهش می دهند. مطالعات نشان داده است که فیبر باعث کاهش پروتئین سی-ری اکتیو یا C-reactive (CRP) می شود که نشانگر التهاب در خون است. بالا بودن CRP در خون با بیماری های روماتیسمی و قلبی رابطه مستقیم دارد. سعی کنید مصرف میوه جات، سبزیجات و دیگر مواد غذایی سرشار از فیبر را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
 
تغذیه جهت کاهش یا افزایش وزن
کم کردن وزن در صورت لزوم یا نگه داشتن وزن در حد ایه آل برای شما دو فایده دارد: خطربیماری های قلبی را کاهش داده و نیز فشاری که بدن بر مفاصل دردناک وارد می کند را کاهش می دهد. اگر اضافه وزن دارید، از دست دادن وزن به کاهش التهاب نیز کمک می کند، زیرا سلول های چربی مواد التهابی تولید می کنند.

دستور غذایی برای داشتن وزنی ایده آل ساده است، اگرچه همیشه آسان نیست: برای شروع باید بدانید روزانه چند کالری انرژی نیاز دارید و به این ترتیب بیشتر از مقداری که می توانید بسوزانید، نخورید. اگر می خواهید وزن اضافه را از دست بدهید، قطعا باید کمتر از آنچه که می سوزانید بخورید. عادت کنید مقدار کالری مواد غذایی را چک کنید. برچسب های موجود روی بسته بندی مواد غذایی، بسیاری از کتاب های آشپزی، وب سایت ها و حتی برنامه های کاربردی گوشی های همراه، مقدار کالری مواد غذایی رایج و متداول را در اختیارتان قرار می دهد. می توانید یک دفتر یادداشت روزانه غذایی برای خودتان درست کرده و هر زمان که خواستید به آن مراجعه کنید.

اما بطور کلی از اسنک ها و غذاهای آماده چرب پرهیز کنید. نان کامل و سبوسدار، میوه و سبزیجات که حاوی مقدار زیادی فیبر هستند بسیار برایتان مفید است. این مواد غذایی دارای عناصر غذایی مغذی و کم کالری هستند و به شما احساس پر بودن شکم و سیری می دهند. و به شما کمک می کنند وزنتان را کنترل کرده و سلامت کل بدنتان تامین شود.

تغذیه جهت کنترل کلسترول

قبل از یائسگی، کلسترول خوب یا HDL در زنان به لطف هورمون استروژن افزایش می یابد. همچنین بنظر می رسد استروژن سطوح کلسترول بد یا LDL را کنترل می کند. بعد از یائسگی و درواقع زمانی که منافع استروژن از بین می رود، بسیار مهم و حیاتی است که جهت

منبع :