جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

گزارشی از جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران را در زیر مشاهده بفرمائید..

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران در 24شهریور 94 در ساختمان بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی تشکیل شد. 

در ابتدای این جشن، محمد معافی یکی از مشاوران کانون در مورد خصوصیات مشترک دانش آموزان موفق نکاتی را بیان کردند. این ویژگی‌ها در زیر آمده است:

شما دانش‌آموزان، 2 شاخص تحصیلی دارید ساعت مطالعه و معدل و میزان تلاش و زحمت شما از معدل شما خیلی با ارزش تر است. دانش‌آموزان موفق زحمت کشیدن و درس خواندن را فضیلت می‌دانند. سامان دولتی یکی از دانش‌آموزان کانونی ، پس از امتحان‌های نهایی سوم دبیرستان سرطان گرفت ولی با سرطان مبارزه کرد و دست از تلاش و درس خواندن هم برنداشت و در کنکور 94 رتبه 525 منطقه 1 را کسب کرد.

دانش آموزان موفق از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می کنند و هم‌چنین اهل عمل هستند. برای یاد گرفتن باید تمرین کرد. برخی می گویند الان تست کار نمی‌کنم هر وقت یاد گرفتم تمرین می کنم در صورتی که تمرین خودش یادگیری است.

ویژگی بعدی این دانش‌آموزان برنامه داشتن و برنامه پذیری است و ویژگی بعدی خودارزیابی است. دانش آموزان موفق با سوالات استاندارد از خودشان آزمون می گیرند. دانش آموزان موفق از ایرادهای آزمون ها نکات جدید یاد می گیرند. هدف آزمون های کانون یادگیری است و بهترین زمان یادگیری نیز زمان آزمون است. دانش آموزان موفق غایب نمی شوند و ناامید نمی شوند و حتی اگر افزایش تراز چشمگیری نداشتند به تلاش و آزمون دادن ادامه می‌دهند تا نتیجه بگیرند.

دانش آموزان موفق تحلیل گر هستند مثلا با خودشان می‌گویند با این روش عربی را بهتر یاد گرفتم آیا می‌توانم این روش را برای درس دیگری به کار ببرم؟ برای این که وقت کم نیاورم چه کار کنم؟

تست های سراسری برای دانش آموزان موفق مهم هستند و کتاب هایشان حجم مناسبی دارند. دانش آموزان موفق غلط و اشتباه می زنند ولی از آن ها یاد می گیرند و یادگیری آن ها کامل می شود و بهترین جزوه آن ها کتاب خودآموزی آن هاست. قدرت نه گفتن دارند و به تلویزیون و موبایل و اینترنت نه می گویند هنگامی که به مهمانی دعوت می شود نه می گویند و درس می خوانند. رتبه های برتر خصوصا رتبه های یک شخصیت های استوارتری دارند. در گذشته عوامل زیادی تمرکز دانش‌آموزان را به هم نمی‌زد ولی امروزه دانش آموزان باید به موارد زیادی نه بگویند.

......................................

در ادامه گروه موسیقی ناشنوایان دستان گویا به اجرای موسیقی پرداختند:

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

و اما ماجرای گروه دستان گویا از زبان مسئول آن: من گفتار درمانی خوانده ام و هنگامی که در بهزیستی کار می کردم ابتدا باید صدای افراد را ضبط می کردم تا بعد از هر ماه روند بهبود آن ها را پیگیری کنم در طی این دوران یکی از افراد ناشنوا بیان کرد که آن ها از لذت موسیقی و صدا بی بهره هستند و به این فکر افتادم که کاری برای آن ها انجام دهم. این گروه را در سال 67 ایجاد کردم و تا کنون این گروه 1500 سرود را در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است و این کار کم نظیر از کشور ما آغاز شده است و کاملا یک کار توانبخشی است و در هیچ جای دنیا ناشنوایان به این زیبایی قادر نیستند به صورت همزمان و فقط با چشم کار را انجام دهند. این ناشنوایان توانسته اند به همه بگویند: "من هم می توانم."

......................................

بخشی از صحبت‌های کاظم قلم‌چی در این جلسه در زیر آمده است:

بهترین دانش‌آموزان در کانون کسانی هستند که از تابستان شروع می‌کنند و درآزمون ها همواره حضور دارند و این جشن برای دانش‌آموزانی است که در تابستان پیشرفت تحصیلی‌ داشته‌اند. هر چند این جلسه یک جشن است، اما بد نیست در آستانه سال تحصیلی جدید مطالبی را در مورد خوب خواندن و روش‌های تفکر یاد بگیرید.

مقاله اخیر من تحت عنوان "کیفیت مطالعه" که در جلسه برترهای 20شهریور نیز به آن پرداختیم در سایت وجود دارد و مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم. کیفیت مطالعه چیست و خوب خواندن یعنی چه؟ شما باید زیاد درس بخوانید ولی خوب هم بخوانید. کسانی که خوب می خوانند 2 ویژگی دارند اولین ویژگی این است که گیج نیستند و دومین ویژگی داشتن تعادل است. کسانی که ذهن واضح و شفاف[1] دارند می توانند روش خودشان را توضیح دهند و این دانش آشکار است. کسانی که نمی توانند توضیح دهند پیشرفت می کنند ولی جهش نمی‌کنند و این افراد دانش ضمنی دارند ولی دانش آشکار ندارند. اولیا اگر بتوانند توضیح دهند که برای فرزندشان چه کار می‌کنند یعنی دانش آشکار دارند و نه تنها در موفقیت فرزندشان تاثیر بیشتری دارند این موفقیت تداوم دار می‌شود.

محمد استاد محمدی رتبه 1 کنکور ریاضی 91 می گفت تابستان که تمام شد می دانستم هر درسی را چگونه بخوانم و این یعنی او فراشناخت داشت.

 هر دانش آموزی روش مطالعه خاص خودش را دارد و باید خودش را بشناسد و روش یادگیری خاص خودش را کشف کند. بهترین خودتان باشید. بهترین مشاور شما پدر و مادر شما هستند. اولیا بهترین پزشک دانش آموزان نیستند ولی بهترین مشاور آن‌ها هستند.

تعادل شاخص‌های مختلفی دارد از جمله تعادل مطالعه‌ی تستی، تشریحی، تعادل در کلاس رفتن و مطالعه‌ی شخصی، تعادل در مطالعه‌ی پیش و پایه. بهترین نمره ها نتیجه‌ی بهترین اولیا هستند. وقتی کارنامه فرزندتان را می بینید از نقطه قوت او بررسی را آغاز کنید. مهمترین کاری که اولیا می توانند برای دانش‌آموزان انجام دهند گفتگوکردن است.

......................................

در ادامه ایشان در قالب کارگاه آموزشی سعی کردند روش تفکر از طریق گفتگو را به دانش‌آموزان و اولیا یاد دهند. گفتگوی این دانش‌آموزان در زیر آمده است:

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

سایان مهدوی با میانگین تراز 6000: دانش‌آموز هفتم به هشتم هستم. درس علوم نقطه قوت من است و روش من در این درس به این صورت است که بعد از مدرسه تکالیفم را می نویسم و درس های ان روز معلم را می خوانم و کار بعدی پیش خوانی کردن جلسه بعد است (کتاب درسی را روخوانی می کنم). وقتی تکلیف‌هایم را تمرین می‌کنم درس معلم را هم بهتر متوجه می‌شوم.

کاظم قلم‌چی: به این روش بازیابی اطلاعات می‌گویند.

......................................

علیرضا عربی: امسال کانونی هستم و نقطه قوت پایدار من درس زیست است.

در این درس چگونه مطالعه کرده اید؟

سال دوم رشته‌ی ریاضی بودم و همان زمان متوجه شدم باید روشی برای مطالعه‌ی این درس پیدا کنم. مشاورها به کتاب درسی تاکید می‌کردند من هم ابتدا کتاب درسی را مطالعه کردم ولی خیلی رشد نکردم سپس تصمیم گرفتم بعد از مطالعه کتاب درسی چند تست بزنم و این کار خیلی کمک کرد. موقع خواندن هم متوجه می شدم کدام قسمت‌های کتاب مهم تر است. چند تست من را برای مطالعه مشتاق‌تر می‌کند. به مرور با دیدن این‌که برخی از نکات ترکیبی است برای آن جزوه تهیه کردم و چون جزوه من کامل نبود وقتی سوال تالیفی می‌زدم جزوه خودم را کامل کردم.

......................................

امیرحسین پورسمیعی: نقطه قوت من درس شیمی است. اگر فصل مدرسه باشد، قبل از تست، تمرین‌های کتاب را کار می‌کنم اگر تابستان باشد ابتداسوالات آزمون‌ غیرحضوری را نگاه می کنم و آن را حل نمی کنم بعد درس را می خوانم و نکته برداری و بعد مطالب را بدون نگاه کردن به خاطر می‌آورم و می نویسم. به مرور متوجه شدم این روش برای من مناسب‌تر است. همان روز تست نمی‌زنم و فردای روز مطالعه تست می‌زنم. ترازم از 4500به 6000 افزایش پیدا کرده است و قبلا این درس را2 و 3 از 10 می‌زدم ولی الان به 5 پیشرفت کرده است.

کاظم قلم‌چی: این کار یعنی بازیابی و همواره تاکید داریم بازیابی برتر از بازخوانی است. این‌که اول سوال حل کنید بعد مطالعه کنید. در ضمن هر کسی روش خودش را دارد هر کسی باید روش خودش را پیدا کند و بهترین خودش باشد زحمت و تلاش از تفکر ارزش بیشتری دارد.

امیرهوشمند چترودی رتبه 2 رشته انسانی کنکور 91 بیان می کرد که بسیار درس می خواند و می گفت حتی در تاکسی هم زمان را از دست نمی‌داد. از او پرسیدم آیا دیگران تو را سرزنش نمی کردند می گفت بله سرزنش می کردند ولی من کار خودم را می کردم و این سخت کوشی را از پدرم یاد گرفتم.

......................................

علیرضا طهماسبی: در دینی و زبان پیشرفت داشتم. قبلا زبان را مطالعه می کردم ولی متوجه نمی شدم ولی الان اول لغات جدید زبان را یک اسکن می کنم و معنی آن را حدس می زنم و کلیدواژه ها را پیدا می‌کنم و از یک کلیدواژه معنی کل را متوجه می‌شوم و در این درس تا الان درصدم زیر 70 نبوده و در درس دینی از 10 به 70 رسیدم.

کاظم قلم چی: می توانید این روش خود در عمومی‌ها را به اختصاصی نیز تعمیم دهید.

......................................

سید حامد موسوی: هفتم و هشتم کانونی بودم در درس زبان پیشرفت کرده ام و در این درس از روش پس ختام استفاده می‌کنم. در این روش هر حرف مخفف یک کلمه است: پ نشانه‌ی پيش‌خواني (Survery)، س نشانه‌ی سؤال‌‌سازي (Question)، خ نشانه‌ی خواندن (Read) و ت نشانه‌ی تعريف و بازگويي (Recite) و م نشانه‌ی مرور (Review). آقای واقفی دبیر مدرسه ما این روش را به ما یاد داد. اول درس می خوانم بعد تمرین حل می‌کنم چون درس خواندن اولیه به تمرین و تکلیف من کمک می کند. تراز کل من در اولین آزمون 5100 بود و به 5900 رسیده است.

شرکت در آزمون‌ها چه کمکی به شما کرد؟

 هر آزمون بیشتر تشویق شدم و بیشتر تلاش کردم.

......................................

امیرحسین سعدی: روزی 8 ساعت درس می‌خوانم و نقطه قوت من اقتصاد است. روی کلید واژه تاکید می کنم و به نظرم کلید وا‌ژه‌ها نقش اساسی دارند و خودم هم جزوه درست می‌کنم. تیترها را با خودکار قرمز می نویسم و مانند دبیری که برای دانش آموزش توضیح می دهد، توضیح می دهم.

کاظم قلم‌چی: یکی از نشانه های یادگرفتن درس دادن به دیگران است.

 در خلاصه‌هایم کلیدواژه را می‌نویسم و از واژه کل پاراگراف را متوجه می شوم. فردای روز آزمون و تا سه روز افت می کنم و اعتماد به نفس‌ام را از دست می دهم و این نقطه ضعف من است.

کاظم قلم‌چی: اتفاقا این نقطه قوت شماست چون خودتان را کشف کرده اید و خودتان را می‌شناسید و این تا حدی طبیعی است و اکثر دانش‌آموزان این‌طوری هستند و در هفته دوم دوباره تلاش خیلی بیشتری می‌کنند.

......................................

با این روش شما متوجه شدید که چگونه می‌توان در گفتگو و با استدلال روش های موفق مطالعه را کشف کرد و والدین باید بدانند چگونه با دانش آموزان گفتگو کنند.


جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

مدیران منطقه‌ی تهران جنوب- برگزارکنندگان جشن پیشرفت تحصیلی 

از راست به چپ: سید بهادر جبلی- اشکان عقیلی (مجری برنامه)- ساسان دولتی- هادی صحیحی- محمدسجاد درزینی- آرش فتحعلی

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان هفتم- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان هشتم- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان نهم- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب 

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان دوم تجربی- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب 

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان دوم ریاضی- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان سوم تجربی- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان سوم ریاضی- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب 

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

کل دانش‌‌آموزان رشته‌ی انسانی- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب 

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان چهارم ریاضی- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب 

جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب- پسران

دانش‌‌آموزان چهارم تجربی- جشن پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کانونی تهران جنوب 

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

[1] Crystal clear

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب