شیوه‌ی صحیح مطالعه

برای داشتن مطالعه‌ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب، دوباره کتاب را نخوانید و در زمانی کوتاه از روی یادداشت‌های خود مطالب را مرور کنید.

شيوه‌ی صحيح مطالعه، چهار مزيت عمده‌ی زير را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را كاهش مي‌دهد.

2- ميزان يادگيري را افزايش مي‌دهد.

3- مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني‌تر مي‌كند.

4- به‌خاطرسپاري اطلاعات را آسان‌تر مي‌سازد.

براي داشتن مطالعه‌اي فعال و پويا نوشتن نكات مهم در حين خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب، دوباره كتاب را نخوانید و در زماني كوتاه از روي يادداشت‌هاي خود مطالب را مرور كنید. يادداشت‌برداري، بخشي مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت؛ زیرا موفقيت شما را تا حدودي زياد تضمين خواهد كرد و مدت‌زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت‌برداري يك علت مهم فراموشي است.

شش روش مطالعه:

خواندن همراه با نوشتن، خط كشيدن زير نكات مهم، حاشيه‌نويسي، خلاصه‌نويسي، كليدبرداري، خلاقيت و طرح شبكه‌اي مغز

1- خواندن همراه با نوشتن: مطالعه فرايندي فعال و پوياست و براي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شد و حضوري فعال و همه‌جانبه در يادگيري داشت و هم به وقت نياز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روي نوشته‌ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد.

2- خط كشيدن زير نكات مهم: اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست؛ زیرا در اين روش بعضي از افراد به جاي آن‌كه تمركز و توجه روي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم می‌شود. حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملاً درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آن‌كه در كتاب به دنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند.

3- حاشيه‌نويسي: اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي باز هم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتاب درسي نيست ولي مي‌تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندانی برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

4- خلاصه‌نويسي: در اين روش شما مطالب را مي‌خوانيد و آن‌چه را درك كرده‌ايد به صورت خلاصه در دفتري يادداشت مي‌كنيد. اين روش براي مطالعه مناسب است و از روش‌هاي قبلي بهتر است؛ زیرا در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آن‌ها را يادداشت مي‌كنيد اما باز هم بهترين روش براي خواندن نيست.

5- كليدبرداري: كليدبرداري روشي بسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است. در اين روش شما بعد از درك مطالب، به صورت كليدي نكات مهم را يادداشت مي‌كنيد و درواقع كلمه‌ی كليدي كوتاه‌ترين، راحت‌ترين، بهترين و پرمعني‌ترين كلمه‌اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطر آورده مي‌شود.

6- خلاقيت و طرح شبكه‌اي مغز: اين روش بهترين شيوه براي يادگيري خصوصاً فراگيري مطالب درسي است. در اين روش شما مطالب را مي‌خوانيد و بعد از درك حقيقي آن‌ها نكات مهم را به زبان خودتان و به صورت كليدي يادداشت مي‌كنيد و سپس كلمات كليدي را روي طرح شبكه‌اي مغز مي‌نويسید (درواقع نوشته‌هاي خود را به بهترين شكل ممكن سازمان‌دهي مي‌كنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص مي‌كنيد) تا در دفعات بعد به جاي دوباره‌خواني كتاب، فقط به طرح شبكه‌اي مراجعه كرده و با ديدن كلمات كليدي نوشته‌شده روي طرح شبكه‌اي مغز، آن‌ها را خيلي سريع مرور كنيد. اين روش درصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش مي‌دهد و درس خواندن را بسيار آسان کرده و بازده مطالعه را افزايش مي‌دهد.

شرايط مطالعه

به‌كارگيري شرايط مطالعه يعني بهره‌وري بيش‌تر از مطالعه. شرايط مطالعه، مواردي هستند كه با دانستن، به‌كارگيري يا فراهم کردن آن‌ها، مي‌توان مطالعه‌اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و درواقع اين شرايط به شما مي‌آموزد كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار گيريد، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آن‌ها مي‌توانيد با آگاهي بيش‌تري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه‌اي فعال‌تر داشته باشيد:

1- آغاز درست: براي موفقيت در مطالعه بايد درست آغاز كنيد.

2- برنامه‌ريزي: يكي از عوامل اصلي موفقيت، داشتن برنامه‌ی منظم است.

3- نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد.

4- حفظ آرامش: آرامش، ضمير ناخودآگاه را پويا و فعال مي‌كند.

5- استفاده‌ی صحيح از وقت: بنيامين فرانكلين می‌گوید: «آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نكنيد؛ زيرا زندگي از وقت تشكيل شده است.»

6- سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است.

7- تغذيه‌ی مناسب: تغذيه‌ی صحيح نقش مهمي در سلامت فرد دارد.

8- ورزش: ورزش كليد عمر طولاني است.

9- خواب كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي‌كند.

10- درك مطلب: آن‌چه در حافظه‌ی بلندمدت باقي مي‌ماند نشان‌دهنده‌ی درک مطلب است.

چند توصيه‌ی مهم كه بايد فراگيران علم از آن مطلع باشند:

1- حداكثر زماني كه افراد مي‌توانند فكر خود را روي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست؛ يعني بايد سعي شود حدود 30 دقيقه روي يك مطلب تمركز يا مطالعه کرد و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت داشت و سپس مجدداً با همين روال شروع به مطالعه كرد.

2- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه کنید؛ چون پس از صرف غذاي سنگين بيش‌تر جريان خون متوجه دستگاه گوارش مي‌شود تا به هضم و جذب غذا كمك كند؛ بنابراین خونرساني به مغز كاهش مي‌يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته مي‌شود. غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي‌كند. نوشابه‌هاي گازدار نیز این‌گونه‌اند.

                  

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب