چند توصیه‎ ورزشی برای مبتلایان به صافی کف پا

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ارائه توضیحاتی در خصوص عارضه صافی کف پا در افراد، به ذکر چند توصیه ورزشی در این خصوص پرداخت.

هومن مینونژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: در خصوص صافی کف پا علل مختلفی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به علل مادرزادی، بیماری‌های عضلانی و ضعف‎های عضلانی اشاره کرد. کف پا تا سن شش سالگی وضعیت متغیری دارد و نمی‌توان در مورد صاف بودن یا نبودن آن صحبت کرد. باوجود این، با توجه به وضعیت‌های رشدی انتظار می‌رود قوس کف پا حین چهار تا شش سالگی کاملا شکل بگیرد.

وی افزود: کف پای صاف به دو نوع تقسیم می‎شود؛ کف پای صاف انعطاف‌پذیر (dynamic) و کف پای صاف سخت (static). شخصی که صافی کف پای او از نوع انعطاف‌پذیر است، زمانی که وزنی روی پایش نیست، کف پای او قوس دارد ولی به محض این که فرد وزن را روی پای خود می‌اندازد، قوس کف پا از بین می‎رود. از طرفی فردی که صافی کف پای سخت دارد، چه وزن را روی پایش بیندازد و چه نیندازد، صافی کف پا در او وجود خواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: در مورد کسانی که دارای صافی کف پای انعطاف‌پذیر هستند بیشتر می‎توان از طریق تمرین در جهت اصلاح آن برآمد؛ از طرف دیگر صافی کف پای سخت را کمتر می‎توان از راه برنامه‎های اصلاحی، اصلاح کرد.

وی در خصوص ورزش‎هایی که می‌توان به افرادی که کف پای صاف دارند توصیه کرد، گفت: در این راستا می‎توان ورزش‎های کششی و تقویتی را توصیه کرد. در ورزش‎های تقویتی سعی می‌شود عضلات ریز کف پایی و بعضی عضلات درشت‎تر که منبع آن‌ها خارج از کف پا است را تقویت کرد.

مینونژاد درباره این که چه تمریناتی به خلاصی کف پا کمک می‌کند و این‎که آیا این تمرینات باعث میشوند صافی کف پا در بلندمدت از بین برود؟ عنوان کرد: در وهله اول شخص می‌بایست توسط پزشکان یا فیزیوتراپان معاینه شود که آیا واقعا صافی کف پا دارد یا خیر و اگر دارد از چه نوعی است.

وی ادامه داد: چنانچه صافی کف پای فرد از نوع انعطافپذیر باشد تاحدودی قابلیت اصلاح خواهد داشت که بهترین راه آن نیز تجویز کفی طبی است که بهتر است برای هر فرد با توجه به وضعیت کف پایش، ساخته و طراحی شود.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌که استفاده از کفی طبی مکمل تمرینات ورزشی برای افراد دارای صافی کف پا است، بیان کرد: یکی از تمریناتی که می‌توان به این گونه افراد داد، تمرینات کششی تاندون آشیل میباشد که در آن فرد می‌تواند بنشیند و پا را دراز و زانوان را صاف کند و سپس یک حوله را بین دو دست قرار دهد و یک سر آن را پشت پا قرار دهد و با تمام قدرت بکشد تا تاندون کشیده شود و 10 تا 15 ثانیه این کشش را نگه دارد.

وی با اشاره به نوع دیگری از تمرینات کششی تاندون آشیل برای افرادی که کف پای صاف دارند، افزود: فرد میتواند روبروی یک دیوار بایستد به طوری که فاصله او تا دیوار 30 تا 50 سانتیمتر باشد. سپس تنه را به سمت دیوار خم کند و پایی که می‌خواهد کشش دهد را عقب و پای دیگر را جلو قرار دهد و خودش را تا جایی به دیوار نزدیک کند که در عضلات پشت پایش احساس کشیدگی کند.

مینونژاد با اشاره به تمرینات تقویتی خاطرنشان‌کرد: چنانچه فرد به واسطه‎ی تمرینات تقویتی عضلات پشت پا را تقویت کند، بسیار می‎تواند برای صافی کف پایش مفید باشد. به عنوان مثال فرد روی پا بایستد و روی پنجه خود به آرامی بالا برود و برگردد و این عمل را می‎تواند روزی 15 بار تکرار کند. در مجموع فرد می‌تواند تمرینات کششی را روزی 10 بار و تمرینات تقویتی را روزی 15 بار تکرار کند.

وی به انواع دیگری از تمرینات تقویتی اشاره کرد و گفت: فرد می‌تواند بنشیند و حولهای زیر پایش بیندازد و این حوله را با انگشتان پایش جمع کند. بعد از گذشت مدتی فرد می‌تواند یک وزنهی سبک نیز روی این حوله قرار دهد تا یک مقاومتی در برابر جمع کردن حوله برایش به‎وجود آید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: همچنین فرد می‎تواند روی تخت بنشیند و پاها از روی تخت آویزان باشند، به گونه‎ای که با زمین تماس نداشته باشند و در این حالت دو کناره‎های داخلی پا را به هم بچسباند و پاها را به سمت داخل بچرخاند، به گونه‎ای که کف پاها به یکدیگر بچسبند و این حالت را 15 ثانیه نگه دارد و دوباره به حالت اول برگرداند. از آن جا که این تمرین، تمرین سبکی است فرد می‌تواند آن را تا 25 بار در روز هم تکرار کند. راه رفتن روی چمن یا خاک هم به افراد دارای کف پای صاف نیز توصیه می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: این افراد همچنین می‌توانند با دستمال کاغذی و یا کاغذ، پنج شش گلوله درست کنند و پاشنه پا را به عنوان محور روی زمین قرار دهند و این گلوله‎ها را با انگشتان پا از روی زمین بردارند و بعد پا را به سمت داخل بچرخانند و گلوله‎ها را جای دیگر قرار دهند و به همین ترتیب این حرکت را تکرار کنند.

مینونژاد با بیان این‌که تقویت عضلات چرخاننده داخل پا مهم‌ترین تمرین است، اظهار کرد: حرکت جمع و باز کردن انگشتان نیز می‎تواند به این افراد کمک کنند، به این معنی که انگشتان را خم کنند و چند ثانیه نگه دارند و سپس رها کنند.

وی عنوان کرد: چنانچه علت صافی کف پا ضعف عضلات باشد، تقویت این عضلات به کمک ورزش‌هایی که گفته شد، می‌تواند پس از مدتی باعث شود که قوس کف پا به حالت طبیعی خود بازگردد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که ورزش کردن برای فردی که مبتلا به صافی کف پا است منعی ندارد، تصریح کرد: این افراد باید صافی کف پای خود را اصلاح کنند و توصیه‎ای که به ورزشکاران دارای کف پای صاف می‌کنیم این است که حتما از کفی طبی، درون کفش‎های خود قرار دهند و با آن‎ها ورزش کنند.

وی در پایان با تاکید بر این‌که اگر صافی کف پا اصلاح نشود ممکن است باعث مشکلاتی شود، گفت: همواره یکی از علتهای آسیب زانو، صافی کفپا بوده است. در واقع می‎توان گفت میان صافی کف‎پا و آسیب‎های شدید زانو و حتی پاره شدن رباط ACL یا صلیبی قدامی، رابطه مستقیم وجود دارد. حتی از نظر تئوری، صافی کف پا ممکن است روی قوس کمر نیز تاثیرگذار باشد و باعث کمر درد نیز شود.

منبع :

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

در بین قبولی هایم کدام رشته را انتخاب کنم ؟
تغییر رشته دادن در یک دانشگاه چه ضوابطی دارد؟

باسخ به سوالات شما در زمینه تکمیل ظرفیت ، انتخاب نوع دانشگاه (سراسری ، آزاد ، پردیس ، غیرانتفاعی ) ، انتقالی و مهمان ، رزرو دانشگاه ، کارنامه سبز و ....

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون کد
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب