خلاصه‌نویسی کنکوری

برای هر مورد دست‌کم دو نمونه به عنوان مثال ثبت می‌شود. ضمناً چون اغلب قواعد، گاهی به وسیله‌ی موارد استثنایی و تبصره‌ها نقض می‌شود، نکات خلاف قاعده نیز باید یاداشت و آموخته شوند.



خلاصه‌نویسی درس‌های محاسباتی و قاعده‌‌دار

الف- درس‌های شاخه‌ی ریاضیات (آمار، ریاضیات جدید، جبر و احتمال، ریاضیات گسسته، حسابان، ریاضیات، حساب دیفرانسیل، هندسه و هندسه‌ی تحلیلی،...) فیزیک، شیمی، منطق، گرامر انگلیسی، قواعد عربی، دستور زبان فارسی، آیین نگارش، اقتصاد، آرایه‌های ادبی، عروض و قافیه در این گروه جای می‌گیرند.

ب- خلاصه‌ی این درس‌ها از طریق یادداشت فرمول‌ها و قواعد، رسم نمودارهای لازم و طبقه‌بندی دقیق اجزای هر مبحث تهیه می‌شود.

برای هر مورد دست‌کم دو نمونه به عنوان مثال ثبت می‌شود. ضمناً چون اغلب قواعد، گاهی به وسیله‌ی موارد استثنایی و تبصره‌ها نقض می‌شود، نکات خلاف قاعده نیز باید یاداشت و آموخته شوند. درواقع اهمیت استثناها از قواعد خیلی بیش‌تر است و عموماً سؤالات مهم و اساسی در امتحانات و کنکور دانشگاه‌ها از بین این نکته‌هاست.

خلاصه‌نویسی درس‌های تشریحی و گسترده (حفظ‌کردنی)

الف- درس‌هایی از قبیل دین و زندگی، معارف، تاریخ، تاریخ‌شناسی، جغرافیا (در همه‌ی گرایش‌ها) تاریخ ادبیات، جامعه‌شناسی، مطالعات اجتماعی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی گیاهی و جانوری، زمین‌شناسی، ادبیات (بخش‌های مربوط به قالب‌ها و شیوه‌های نویسندگی)، زبان‌شناسی و شیمی (بخش‌های تعریفی و تشریحی) جزء این گروه هستند .

ب- باید کل هر فصل یا گفتار را با دقت بخوانید و مطالب اساسی و مهم را به شکلی برجسته مشخص سازید (به وسیله‌ی ماژیک‌های فسفری). سپس نکات مشخص‌شده را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید. درواقع اگر بتوانید هر ده صفحه مطلب را تقریباً در یک صفحه خلاصه کنید به هدف خود رسیده‌اید.

ج- بهترین زمان برای مطالعه، یادگیری و خلاصه‌برداری درس‌های این گروه، شب از ساعت ۹ تا ۱۲ است؛ زیرا ذهن و مغز شما در این ساعات، آمادگی حفظ و تجزیه و تحلیل درس‌های حفظی را دارد و حتی در خواب هم این مطالب، به طور ناخودآگاه، مرور می‌شوند. هرگز مطالعه‌ی این درس‌ها را به صبح زود یا عصر موکول نکنید؛ چون انرژی مغز تلف می‌شود و بازدهی مناسب ندارد.

د- در روزهای تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح هم می‌توانید به این درس‌ها بپردازید. بعد از مطالعه‌ی مباحث این گروه استراحت و خواب به اندازه‌ی مناسب ضروری است.