دسته‌بندی درس‌ها

به درس‌هایی که برای یادگیری آن نیاز به حل مسئله است درس‌های مفهومی می‌گوییم. مانند ریاضی، فیزیک، قسمت‌هایی از شیمی و... .



1- درس‌های متنی:

به درس‌هایی که برای یادگیری آن نیاز به حل مسئله نیست، درس‌های متنی می‌گوییم. مانند دین و زندگی، ادبیات، قسمت‌هایی از شیمی و... . برای درس‌های حفظی از واحدهای یک‌ساعته استفاده می‌کنیم. 45 یا 50 دقیقه مطالعه 10 یا 15 دقیقه استراحت می‌کنیم. زمان تست‌زنی این درس‌‌ها دو روز بعد از مطالعه است. تعداد تست انتخابی برای هر مرحله، 25 عدد است که پس از بررسی آن می‌توانیم چند مرحله‌ی دیگر 25تستی انجام دهیم.

2- درس‌های مفهومی:

به درس‌هایی که برای یادگیری آن نیاز به حل مسئله است درس‌های مفهومی می‌گوییم. مانند ریاضی، فیزیک، قسمت‌هایی از شیمی و... . برای درس‌های مفهومی از واحدهای دوساعته استفاده می‌کنیم. 90 یا 100 دقیقه مطالعه و 20 یا 30 دقیقه استراحت می‌کنیم. زمان تست‌زنی این درس‌ها بلافاصله پس از مطالعه، به عبارت بهتر حین مطالعه است. تعداد تست انتخابی برای هر مرحله، حداقل 10 و حداکثر 20 عدد است که می‌توانیم پس از بررسی چند مرحله‌ی دیگر تست بزنیم. تعداد تست‌های انتخابی باید به گونه‌ای باشد که زمان مورد نیاز برای بررسی دقیق آن را داشته باشیم؛ به طوری که جنبه‌ی آموزشی تست هم یکی از ملاک‌های ما باشد.

  • نکته‌ی دیگری که باید در برنامه‌ریزی رعایت کنید تعداد درس‌های مورد مطالعه در روز است. بهتر است حداقل 3 و حداکثر 5 درس در روز مطالعه شود. اشتباه دیگران را تجربه نکنید؛ تعدادی از دانش‌آموزان هر روز یک درس را می‌خوانند که این روش به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ زیرا مرور با فاصله‌ی زمانی زیادی انجام می‌شود و فقط در همان روز بر مطالب مسلط هستند. بعضی دیگر از دانش‌آموزان در طول یک روز اکثر کتاب‌های خود را در بازه‌های کوتاه‌مدت مطالعه می‌کنند که این روش نیز به دلیل تنوع زیاد مطالب درسی، دسته‌بندی مناسبی در حافظه ایجاد نمی‌کند.

  • همه‌ی دانش‌آموزان به‌خصوص دانش‌آموزان سال چهارم دبیرستان باید درس‌هایی را که در کلاس آموزش می‌بینید، همان روز یاد بگیرند؛ زیرا یادگیری در همان روز بسیار آسان‌تر از روزهای دیگر است. در همین خصوص در برنامه‌ریزی برای حضور مؤثر در کلاس، یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از کلاس باید درس کلاس را مطالعه کنید.

  • ظرفیت و توانایی دانش‌آموزان با یکدیگر متفاوت است؛ پس هیچ گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید و تنها خود را با خود مقایسه کنید و با خود رقابت کنید تا هر روز بهتر از دیروز عمل کنید.

  • میزان خواب شبانه‌روز شما باید بین 6 تا 8 ساعت باشد؛ هم‌چنین خواب شب به هیچ عنوان کم‌تر از 5 ساعت نباشد.

  • خواب 20 تا 30 دقیقه‌ی ظهر را فراموش نکنید. این استراحت انرژی تحلیل‌‌رفته‌ی شما را جبران می‌کند. باید مراقب این باشید که اگر بیش‌تر از 30 دقیقه در ظهر بخوابید نه‌تنها انرژی به دست نمی‌آورید بلکه کسل و خسته خواهید شد.

  • در طول روز بهتر است شروع و اتمام مطالعه‌ی خود را با درس‌های حفظی انجام دهید؛ زیرا در شروع با یک درس حفظی، ذهن را آماده‌ی دریافت مطالب مفهومی کرده‌اید. در پایان روز به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم به حفظ لغات و نکات فراموش‌شدنی بپردازند، زیرا بعد از خوابیدن، ذهن این توانایی را دارد که مطالب را دسته‌بندی کند.

  • عمیق درس بخوانید. به عنوان مثال 20 درصد پاسخ‌گویی از 30 درصد بودجه‌ی مطالعه‌شده بهتر از 30 درصد پاسخ‌گویی از 80 درصد بودجه‌ی مطالعه‌شده است؛ زیرا دانش‌آموزانی که 80 درصد مطلب را خوانده‌اند مطالعه‌ای سطحی داشته‌اند و در صورت مطالعه‌ی مجدد به‌سختی می‌توانند درصد خود را افزایش دهند. آن‌ها تصور می‌کنند قبلاً مطالعه‌ی مناسبی داشته‌اند. دلیل دیگر این است که مطالعه‌ی مجدد اغلب خسته‌کننده است.

  •  قورباغه را قورت بده؛ یعنی سخت‌ترین و بزرگ‌ترین کارهای خود را ابتدای روز برنامه‌ریزی کنید. اول این‌که انرژی بیش‌تری دارید؛ دوم این‌که پس از پشت سر گذاشتن سخت‌ترین و بزرگ‌ترین کارها انگیزه‌ی بیش‌تری برای به پایان رساندن برنامه خواهید داشت.

  •  استراحت 5 دقیقه‌ای: در طول روز هنگام مطالعه گاهی به دلیل خستگی چشم‌ها از کیفیت مطالعه کاسته می‌شود. راهکار ما در خصوص این مشکل استراحت 5 دقیقه‌ای است. در استراحت 5 دقیقه‌ای دانش‌آموز رو به سقف اتاق می‌خوابد و کف دست‌هایش را روی چشم‌های خود قرار می‌دهد؛ طوری که فشاری به چشم‌ها وارد نشود؛ هم‌چنین هیچ نوری به آن‌ها نرسد. در این فاصله‌ی 5 دقیقه‌ای به دلایل، انگیزه‌ها، تصویر آینده و... بیندیشید و نفس عمیق بکشید. این کار باعث افزایش انگیزه و روحیه‌ی شما و حتی رفع خستگی و هم‌چنین تنظیم ضربان قلب و بهبود خون‌رسانی و... می‌شود.