سخنان کاظم قلم چی در جلسه نفرات برتر آزمون 6 شهریور 94

چگونه منابع خود را انتخاب کنیم؟




در ابتدای این جلسه فیلمی از جشن نخبگان 94 پخش شد. 

بخشی از صحبت های کاظم قلم چی در این جلسه در زیر آمده است:

در رشته‌ی تجربی که امروزه سخت‌ترین رشته‌ شده است در سهمیه‌ی منطقه 1 کنکور 10 رتبه زیر 10 دارد. منطقه 2 کنکور (مراکز استان ها و شهرهای بزرگ) نیز 10 رتبه زیر 10 دارد، منطقه 3 (شهرهای کوچک و روستا ها ) و ایثارگران هر کدام 10 نفر رتبه زیر 10 دارند که در کل این تعداد 40 نفر هستند. در کنکور 94، از این 40 نفر 38 نفر کانونی بودند. از 10 نفر اول منطقه 1 یک نفر تهرانی بوده است و مهم این است که آشفته نباشید و یک برنامه ای باشید و اولیا نیز برای موفقیت دانش آموزان زمان صرف کنند. پدر پژمان شهبازی رتبه 1 ریاضی 94، بیان می کرد که بخش عمده ی هزینه ی خود را صرف آموزش فرزندم کرده ام.

موضوع جلسه ی امروز: چگونه منابع خود را انتخاب کنیم؟

در آزمون های کانون غیبت نکنید حتی اگر نخواندید. حتی اگر از برنامه عقب مانده بودید هم غیبت نکنید. جلسه ی قبل بیان کردم که اگر شما در آزمونی غایب شوید نتیجه نمی گیرید و خصلت برنامه ای آزمون ها را به سنجشی تقلیل می دهید. هم چنین اگر دفتر برنامه ریزی داشته باشید ولی صفحه ی 182 آن را پر نکنید ارزش این دفتر را به شدت تقلیل داده اید.

اولین گام برنامه ریزی انتخاب کتاب است. اگر زیاد خواندید و نتیجه کم گرفتید یعنی باید روش مطالعه ی خودتان را تصحیح کنید. منبع شما باید درست باشد اولویت اول برای استفاده از کتاب ها این است که در قدم اول کارهای اصلی را انجام دهید و کار اصلی تمرین با تست های شناسنامه دار است و تست سلیقه ای تمرین نکنید.

دلیل این که از اولیا می خواهیم در این جلسات حضور پیدا کنند این است که ناظر این موارد باشند و به فرزندانشان نیز کمک کنند به عنوان مثال به دانش آموزان کمک کنند که انتخاب منابع درستی داشته باشند. پدر پژمان شهبازی تشخیص می دهد که فرزندش را بهترین پیش دبستانی بفرستد و درآمدش را صرف آموزش فرزندش کند. بهترین کشورها جاهایی نیستند که بهترین قسمت آن کشورها فروشگاه های آن ها باشد، بلکه جاهایی هستند که بهترین قسمت های کشورشان مدرسه هایشان باشد و خانواده هم همین طور است خانواده ای که بیشترین هزینه را صرف آموزش فرزندانش می کند نتیجه بهتری می گیرد.

اولویت بندی همه جا لازم است در مورد منابع هم اولویت باید داشته باشید. در انبوه کتاب هایی که در فقسه ی کتابخانه خود قرار داده اید باید آنی را انتخاب کنید که شامل تست های شناسنامه دار است.

مادرفائزه قائم دوست رتبه 3 کشوری کنکور تجربی 94، که مادرش در سالی که دخترش کنکور داشت، فوق تخصص نازایی در تهران می خواند در نمایشگاه کتاب در مشاوره با همکاران کانون کتاب های نسبتا دشوار و دشوار، دشوارتر را برای او تهیه کرد و برای فرزندش مدت ها زمان صرف می کرد. مشکل اصلی کنکور آَشفتگی و سردرگمی است و باید با یک برنامه بودن و منابع مشخص و اصلی نتیجه گرفت.

با سوال های شناسنامه دار و استاندارد تمرین کنید.

سوال های شناسنامه دار سوال هایی هستند که مرجع و هویت آن ها معلوم هستند . سوال های استاندارد ویژگی های متعددی دارند که یکی از مهم ترین آن ها مشخص بودن سطح دشواری و ویژگی تمیزدهندگی و غربالگری سوال هاست .

باید سطح دشواری این سوالات مشخص باشد و فقط در یک حالت می توان سطح دشواری این سوالات را مشخص کرد به این صورت که با یک پیش آزمون در یک جامعه ی آماری معلوم و بالا سطح دشواری سوالات را مشخص کرد و چون این کار، آزمون نیاز دارد، تولید آن آزمون هزینه ساز است.

 برای تمرین تستی در کنکور، اولین نوع سوال های استاندارد سوال های کنکورهای سراسری هستند. سوال های کنکور یک ویژگی دیگر نیز دارند: شما قرار است نهایتا در کنکور سراسری آزمون بدهید پس بهتر است با سوال های اصلی کنکور آشنا شوید تا بتوانید انواع سوال ها را بشناسید و به مطالعه ی خود جهت درستی بدهید. این کار مشابه این است که دانش آموزان هنگام امتحانات مدرسه از دانش آموزان سال های بالاتر نوع سوالات دبیران را می پرسند. در مورد این که به مطالعه ی شما جهت درستی می دهد می توان به این اشاره کرد که ما در کنکور به دانش آموزان توصیه می کنیم در تابستان زرد عمومی کار کنند و این کتاب به آن ها برای مطالعه ی عمومی ها جهت می دهد. پویا همدانیان رتبه 1 زبان امسال نیز در ریاضی هم رتبه 17 کسب کرد و این نشان از تعادل در عمومی و اختصاصی او دارد و او از تابستان با زرد عمومی کار کرده بود.

دومین نوع سوال های استاندارد سوال های آزمون های کانون هستند که به دلیل معلوم بودن سطح دشواری بر اساس آمار شرکت کنندگان ویژگی استاندارد بودن را دارند و در سوال های برگزیده در کتاب ها بر اساس آمار آزمون ها بهترین سوال ها انتخاب شده اند.

توصیه ی مهم: سوال های کانون را در خود کتاب های کانون مطالعه کنید. زیرا در کتاب های کانون مرجع سوال ها ذکر شده و سوال ها بر اساس آمار و اطلاعات موجود از نتایج پاسخ دهندگان گردآوری شده اند .


اولویت ها برای تمرین چیست ؟

ابتدا سوال های کنکورهای سراسری را تمرین کنید . اگر وقتتان کم است سوال های سال های اخیر را در اولویت قرار دهید. روش دیگر این است که از هر تیپ سوال دو سوال را تمرین کنید و بقیه را برای نوبت های بعد بگذارید. ( در کتاب های آبی کانون سوال ها تیپ بندی شده اند )

تیپ ها سوالاتی هستند که روش حل مشابهی دارند.

.پس از تمرین تست های کنکورهای سراسری به سراغ سوال های تکمیلی بروید . در کتاب های آبی سوالات کنکور را از سوالات کانون و دیگر سوالات جدا کرده ایم.

دراین جا بخش هایی از کتاب که تاکنون در کنکورها سوال نداشته اند یا کم تر داشته اند مورد توجه واقع شده اند. کنکور سراسری ممکن است تمام قسمت ها را پوشش نداده باشد به این صورت که یک قسمت از کتاب عوض شده باشد و بعد از آن تعداد کنکور کمی برگزار شده باشد و سوال کمتری از آن وجود داشته باشد.

 البته در سوال های تکمیلی هم ، درست این است که با سوال های استاندارد تمرین کنید. خوشبختانه حجم زیادی از سوال های استاندارد کانون وجود دارد که در هر مبحث یا نوعی از سوال ها که در کنکور مطرح نشده یا کم تر مطرح شده با آن سوال ها، کتاب درسی پوشش داده می شوند .

یعنی این که ما برای بخشی از قسمت ها سوال نداشته باشیم نادر است.


برای سوال هایی که تاکنون در کنکورمطرح نشده اند چه باید کرد؟

بخش زیادی از این سوال ها در آزمون های گذشته ی کانون مطرح شده اند هم چنین در کتاب های آبی از فصل های جدید کتاب های درسی که نیاز به طرح سوال بیشتردارند سوالات تکمیلی مطرح شده اند .


برای تمرین بیشتر چه باید کرد ؟

در صورتی که سوال های کتاب های آبی را تمرین کردید به سراغ کتاب "نسبتا دشوار ، دشوار ، دشوارتر " بروید . این کتاب برای دانش آموزان ترازهای بالای ۵۵۰۰ تهیه شده است و در آن سوال ها در سه سطح ارائه شده اند .دانش آموزان با معدل 15 تا 16.5 می توانند سوالات نسبتا دشوار این کتاب را استفاده کنند و دانش آموزان با معدل بین 16.5 تا 18 سوالات دشوار را و کسانی که معدل  18 به بالا دارند سوالات دشوارتر را می توانند کار کنند.

هم چنین در دی وی دی همراه کتاب های کانون معادل تست های موجود در کتاب یا بیش از آن تمرین و سوال وجود دارد که شما می توانید آن ها را در بسته های ده تایی تمرین کنید و نمره دریافت کنید یا آزمون های سال های قبل کانون را تمرین کنید و درصد و تراز معادل دریافت نمایید.

پس از تمرین سوال های استاندارد و شناسنامه دار می توانید به سایر منابع مراجعه کنید . نکته ی مهم این است که جای اصلی و فرعی را عوض نکنید و ذهن خود را آشفته نسازید . ابتدا تست های استاندارد را تمرین کنید سپس به سراغ تست های تالیفی بروید.


به ازای هرتست کنکور چند سوال را باید تمرین کرد؟

برای یک محاسبه ی ساده تعداد تست های کنکور را ۲۵۰ تا در نظر می گیریم . اگر بخواهید برای هر تست کنکور ۱۰۰ تست تمرین کنید باید ۲۵۰۰۰ تست تمرین کنید و اگر برای تمرین و بررسی هر تست کمی بیش از دو دقیقه ( کم تر از سه دقیقه ) در نظر بگیرید به ۶۰۰۰۰دقیقه یعنی ۱۰۰۰ساعت نیاز دارید ( اگر روزهایی که تمرین می کنید را ۲۵۰ روز درنظربگیریم) یعنی روزی چهار ساعت تمرین. این محاسبه خیلی مهم است و به شما کمک می کند تا روی منبع اصلی کار کنید و صفحه ی 182 به شما کمک می کنید که آیا متعادل کار می کنید یا نه.

نشان دار کردن تست ها: اگز قرار باشد نصف این تست ها را نشان دار کنید باید به جای روزی 4 ساعت، 6 ساعت درس بخوانید. اگر زمان تمرین هر تست سه دقیقه یا بیشتر باشد زمان مورد نیاز بیشتر خواهد شد. اصلا نباید زمان خود را بیهوده بگذرانید چون زمان برای تلف کردن ندارید.

نتیجه ی محاسبات چیست ؟مثل هر کار دیگری در انتخاب کتاب و تمرین تست ها اولویت ها را در نظر بگیرید و کارهای مهم را اول انجام دهید . تست های شناسنامه دار و هویت دار از کنکورهای سراسری و آزمون های کانون را درابتدا تمرین کنید سپس اگر وقت داشتید به سراغ سوال ها و تمرین های تالیفی و سلیقه ای بروید. ابتدا سوال های استاندارد و شناسنامه دار سپس سایر سوال ها.


فراداده های کتاب ( متا دیتا)

با توجه به متا دیتا ( فرا داده های کتاب) که برای اولین بار در پشت جلد کتاب های کانون درج شده است شما متوجه ویژگی اصلی کتاب برای برنامه ریزی مطالعاتی خود می شوید.

استفاده از تمثیل و تصویر در این جلد به این دلیل است که اثرگذاری بیشتری دارد. مثال زدن بهترین روش درس دادن نیست، تنها روش درس دادن است.

در هر درسی فراداده های کتاب کمی متفاوت از کتاب دیگر است در این جا به برخی از این فراداده ها اشاره می کنیم :

۱- تعداد سوال های استاندارد و شناسنامه دارموجود در کتاب

۲- تعداد درسنامه های موجود درکتاب

۳- ضریب تناسب و توازن: این ضریب اهمیت زیادی دارد و نشان می دهد که آیا تولید کتاب مهندسی شده است و آیا به هر بخش و هر زیر موضوع به طور متناسب با اهمیت آن در کتاب درسی و در امتحانات نهایی و کنکور سراسری پرداخت شده است ؟ این ویژگی با این صراحت و وضوح برای نخستین بار در کتاب های کانون به عنوان یک شاخص اصلی مطرح می شود. حتی در سوالات آزمون ها هم تعداد سوالاتی که از هر مبحث در آزمون ها کار می کنید متعادل در نظر گرفته شده است. این آیتم کمک می کند تا یک مبحث یا یک فصل را زیاد و دیگری را کم نخوانید. هر سال در کانون ما حداقل دو قدم تغییر در روند کار کانون ایجاد می کنیم و این تغییرات سازنده و هم‌چنین آزمون‌های شاهد یا گواه نیز از اقدامات جدید امسال است.

۴- تعداد تیپ ( نوع ) سوال

حتما باید از هر تیپ حداقل تعداد کمی سوال حل کنید ولی تیپی نباشد که از آن سوال حل نکرده باشید.

۵- تعداد درخت دانش: درخت دانش نوع طبقه بندی هر فصل کتاب را به صورت نموداری مشخص می کند و به عنوان راهنما و نقشه ی مطالعه و پیشروی دانش آموز به او کمک می کند.

۶- تعداد تست های پوششی: برای پوشش مباحثی از کتاب های درسی که جدید هستند و در کنکورهای سراسری و آزمون های کانون از آن مباحث یا سوال مطرح نشده یا کم تر مطرح شده سوال های پوششی درنظر گرفته شده است.

۷- تعداد تست ها و فیلم های موجود در دی وی دی همراه کتاب : برای تمرین بیشتر دانش آموزانی که می خواهند در برخی فصل ها یا در همه ی مباحث کتاب تمرکز بیشتری داشته باشند. در نمایشگاه فرانکفورت متوجه گزارشی شدم که 15% کتاب های جهان شامل سی دی هستند ولی ما تمام کتاب ها را با سی دی مجهز کرده ایم یعنی حدود 5 یا 6 برابر استاندارد جهانی.


آزمون های شاهد (‌آزمون های گواه)

امسال برای ارزیابی کیفیت مطالعه ی دانش آموزان کار جدیدی را در آزمون های کانون انجام می دهیم . در هر آزمون از دو درس علاوه بر سوال های تالیفی طراحان کانون یک مجموعه ی ده سوالی به عنوان آزمون شاهد ( گواه ) از سوال های استاندارد و شناسنامه دار خواهیم داشت. سال گذشته 2 سوال از کتاب آبی قرار می دادیم.

منبع آزمون های شاهد مشخص است و همان سوال های کنکورهای سراسری و آزمون های کانون در کتاب های آبی است. دانش آموزان در هر آزمون در دو درس دو نمره در کنار یک دیگر خواهند داشت یکی مربوط به سوال هایی که قبلا مشخص شده اند ودیگری مربوط به سوال های طراحی شده که دانش آموز از آن ها اطلاعی ندارد. می خواهیم تشخیص دهیم و به دانش آموز کمک کنیم که اگر سوال های شناسنامه دار و استاندارد را تمرین کند از عهده ی پاسخ به سوال های طراحی شده و جدید هم برخواهد آمد . هم چنین معلوم خواهد شد که اگر دانش آموزی در یک درس نمره ی خوبی کسب نمی کند علت چیست ؟

معتقدم کسانی که بتوانند این سوالات را پاسخ دهند می توانند سوالات طراحی شده ی کانون را هم درست پاسخ دهند. پاسخ من به کسانی که می گویند ما جواب سوالات زرد عمومی یا کتاب آبی را قبلا دیده ایم و به خاطر داریم، این است: سوالاتی را که فکر می کنید ندیده اید را دیده اید چراکه سوالات دیگر هم الهام گرفته از سوالات کنکور هستند.

دراین زمینه گفتنی بسیار است و دانش آموزان ، پشتیبانان و مشاوران و اولیا با بهره گیری از آزمون های شاهد ( گواه ) می توانند مسیر مطالعه را بهبود بخشند و در مواقعی که روش صحیحی برای مطالعه دارند با اطمینان به روش خود ادامه دهند.


بهترین کار برای کشف روش مطالعه ی شما چیست؟

تمام تاریخ پیشرفت علم براساس آزمون و خطاست یک راه این است که روش های مختلف را امتحان کنید و در مواردی که بیشترین نتیجه را کسب کردید روش مطالعه خود در نظر بگیرید اما بهتر از این روش برعکس این روش است یعنی کار را از آخر آغاز کردن به این صورت که در درسی که نتیجه ی بهتری گرفته بودید روش مطالعه ی خودتان را در آن درس کشف کنید و به دروس دیگر هم تعمیم بدهید.

کاظم قلم چی در انتها از دانش آموزان و پدر و مادرها خواستند در برگه ای تحت عنوان "برگه ی بازیابی" آن چه از این جلسه برداشت داشته اند را بنویسند و مشابه این کار در شهرستان ها نیز انجام شود.


تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه