محققان موفق به ساخت نانوزیست حسگری برای شناسایی بیماری‌ها شدند

محققان برزیلی موفق به ساخت نانوزیست حسگری برای شناسایی بیماری‌ها مختلف شدند که می‌تواند با دقت‌های نانومقیاس وجود زیست مولکول‌های مختلف را شناسایی کند.

به گزارش ایرنا، پژوهشگران دانشگاه فدرال ساوکارلوس برزیل با همکاری محققانی از چند دانشگاه دیگر این کشور اقدام به ساخت حسگری برای شناسایی فلزات سنگین و باکتری ها کرده اند.

فابیو دلیما لایت ازمحققان این پروژه گفت: شناسایی زودهنگام سرطان و برخی بیماری های عصبی نظیرMS می تواند با ابزاری که محققان به تازگی طراحی کرده اند انجام شود.

وی بیان کرد: این حسگر ازحساسیت بالایی برخوردار بوده وبا همکاری آلبرتو لوئیس داریو ساخته شده است و در این پروژه موفق به افزایش حساسیت این حسگر و رساندن آن به مقیاس نانومتری شده ایم.

لایت افزود: این زیست حسگر از یک نانوپیمایشگرسیلیکونی ساخته شده که ثابت الاستیک آن در مقیاس مولکولی است، این نانوپیمایشگر قابلیت جفت شدن با آنزیم، پروتیئن و دیگر مولکول ها را دارا است.

وی بیان کرد: زمانی که مولکول با هدف مورد نظر (آنتی بادی یا آنتی ژن) برخورد می کند، پیمایشگر خم می شود، با این کار می توان فرآیند تماس دو مولکول را رصد کرد.

لایت افزود:کار با شناسایی آفت کش ها و فلزات سنگین شروع شد، و اکنون به دنبال آزمایش این دستگاه برای استفاده در شناسایی بیماری های عصبی هستیم.

این محقق افزود: یکی از انگیزه های محققان برای حرکت از شناسایی فلزات سنگین به سوی شناسایی آنتی بادی ها، وجود مشکلاتی در مسیر شناسایی زودهنگام بیماری هایی نظیر سرطان است، این نانوابزار می تواند به بیماران در شناسایی سریع بیماری کمک کرده و احتمال تشخیص غلط بیماری را کاهش دهد.

وی گفت: در این روش بسیار ساده یک قطره از خون بیمار روی یک شیشه آزمایش قرار داده و با نانوزیست حسگر وجود بیماری مورد بررسی قرار می گیرد، اگر بیماری MS در مراحل اولیه باشد می توانیم آن را به خوبی مدیریت کنیم، سهولت این روش به دلیل اساس و مکانیسم مورد استفاده در این زیست حسگر است.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای در نشریه IEEE Sensors Journal منتشر شده است.