نوروز 96

کاهش خطر حمله قلبی در سالمندان با تحرک بیشتر

پژوهشگران در پژوهش‌های خود دریافته‌اند در سالمندانی که تحرک محدودی دارند، هر دقیقه فعالیت فیزیکی می‌تواند از خطر حمله قلبی کم کند و مرگ‌و‌میر ناشی از مسائل مرتبط به قلب را کاهش دهد.



به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، مزایای بالقوه‌ ورزش برای سلامت قلب به‌ خوبی اثبات شده‌اند. در دستورالعمل‌های فعالیت فیزیکی برای آمریکایی‎ها توصیه شده‌ است که افراد 64 ساله و بالاتر از آن، باید در‌ طول هفته حداقل در یک ورزش هوازی با‌ شدت متوسط، به‌ مدت 150 دقیقه یا ورزش هوازی شدید به‌مدت 75 دقیقه، شرکت‌ کنند.

محققان معتقدند که برای سالمندان با تحرک محدود، تحقق بخشیدن به‌ چنین توصیه‌هایی چالش‌ برانگیز است. به‌ این‌ ترتیب، این گروه پژوهشی را آغاز کرده‌اند تا مشخص‌ کنند آیا سطوح پایین‌تر فعالیت نیز می‌تواند به‌ همین اندازه‌ برای سلامت قلب این افراد مؤثر باشد یا‌خیر.

به گفته آنها، پیاده‌روی آهسته و فعالیت‌های سبک منزل، با سطوح بالاتر کلسترول ‌خوب (HDL) مرتبط‌ هستند.

پژوهشگران در پژوهش مداخلات و استقلال سبک زندگی برای سالمندان (LIIE) با استفاده از شتاب‌سنج، سطح فعالیت فیزیکی 1170 سالمند با سنین 74 تا 84 را اندازه‌ گرفتند. تمام شرکت‌کنندگان مبتلا به مشکلات حرکتی بودند، اما توانایی پیاده‌روی مسافت 400 متر را داشتند.

در این پژوهش، یک شتاب‌سنج با ثبت 99 ضربه در دقیقه یا کمتر، به‌ عنوان رفتار بی‌تحرک در‌ نظر‌گرفته شده است. در حالی‎که ثبت 100 تا 499 ضربه در یک دقیقه، نشان‌دهنده‌ پیاده‌روی آهسته یا امور سبک مربوط به منزل و 500 ضربه در دقیقه یا بیشتر، نشان‌دهنده‌ پیاده‌روی متوسط یا فعالیت‌هایی با شدت مشابه بود.

پژوهشگران با استفاده از عواملی مانند سن، فشارخون و سطح کلسترول خون، خطر ابتلا به حمله‌ قلبی یا مرگ‌و‌میر ناشی‌ از بیماری‌های قلبی را در 10 سال آینده برای شرکت‌کنندگان تخمین زدند.

یافته‌ها نشان‌ داد که به‌ ازای هر 25 تا 30 دقیقه در روز که شرکت‌کننده بی‌تحرک بوده، حمله‌ قلبی یا مرگ بر اثر گرفتگی‌ کرونر (عروق تغذیه کننده قلب) تا یک درصد افزایش داشته‌ است.

اما در‌ میان شرکت‌کنندگان با هیچ سابقه‌ بیماری قلبی، ضربات ثبت‌شده‌ شتاب‌سنج با میزان 499 تا 100 ضربه در دقیقه، نشان‌دهنده‌ میزان بالاتر HDL یعنی همان کلسترول «خوب» بود. این نوع کلسترول به حذف لیپوپروتئین با چگالی‌کم (LDL) یا کلسترول «بد» از عروق کمک‌ می‌کند و به‌ این‌ ترتیب خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.

به‌ طور متوسط، ضربات ثبت‌شده توسط شتاب‌سنج در‌ میان شرکت‌کنندگان به 500 ضربه در دقیقه یا بیشتر فقط برای مدت یک‌ساعت یا کمتر در روز رسید.

محققان می‌گویند نتایج این یافته‌ها نشان‌ می‌دهند که کاهش زمان بی‌تحرکی، ممکن‌ است برای سلامت قلب افراد سالخورده با محدودیت حرکتی مفید باشد.

پژوهشگران افزودند: در گذشته، روی شرکت در فعالیت فیزیکی بنیادی تاکید می‌شد. اما به‌ طور فزاینده‌ای این واقعیت مشهود است که تشویق افراد به کاهش زمان بی‌تحرکی، می‌تواند مزایای مهمی برای عروق قلب آن‌ها داشته‌باشد.

به گفته این گروه پژوهشی، یافته‌های آنان حاکی از این نیست که یک دوره ورزش، خطرات قلبی ناشی‌ از یک دوره‌ بی‌تحرکی را خنثی می‌کند. به‌ این‌ معنا که حتی اگر به‌ مدت یک ساعت هنگام صبح ورزش کنید و پس‌ از آن در ادامه‌ روز هشت ساعت بنشینید، شما در معرض خطرات سلامتی هستید و این مورد، مستقل از فعالیت ورزشی‌تان است.

پژوهشگران همچنین می‌گویند: این نکته بر نیاز به فواصل منظم میان حرکت سطح‌ پایین و پرهیز از نشستن برای مدت طولانی تأکید‌ می‌کند.

یافته‌های این پژوهش در‌ مجله‌ انجمن قلب آمریکا (AHA) منتشر شده‌ است.

منبع :