کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 7 پاسخ- 3 شهریور 94

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی متن اثرگذارتر است...

یک سؤال، 7 پاسخ

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


آیا بهتر نیست در تنظیم یک برنامه‌ی متعادل به ضرایب درس‌ها بیش‌تر از همه توجه کنیم؟

پاسخ 1- منظور از متعادل خواندن، مساوی خواندن درس‌ها یا خواندن آن‌ها دقیقاً طبق ضریب آن‌ها نیست. شما زمانی متعادل خواهید بود که همه‌ی درس‌ها را در یک حد مسلط باشید؛ بنابراین برای داشتن یک برنامه‌ی متعادل بهتر است به کمیت و کیفیت مطالعه‌تان توجه کنید و برای هر درس آن اندازه زمان بگذارید که نیاز است. ممکن است لازم باشد برای درسی که ضریب کم‌تری دارد نیاز داشته باشید بیش‌تر زمان بگذارید تا به حد ایده‌آل برسید. مثلاً ممکن است نیاز داشته باشید در یک هفته، درس دین و زندگی را بیش از درسی مانند زیست یا ریاضی مطالعه کنید تا به حد ایده‌آل برسید؛ بنابراین پیشنهاد‌ می‌کنم روی ساعت مطالعه‌تان بر اساس نتیجه‌ی آزمون خود تجدید نظر کنید. درس‌هایی که ضریب بیش‌تری دارند درس‌هایی هستند که نیاز به تمرین بیش‌تر دارند؛ بنابراین خودبه‌خود برنامه‌ی شما به همین سمت پیش خواهد رفت.

مریم صالحی

پاسخ 2- ضرایب درسی عامل مهمی در تنظیم برنامه هستند اما مهم‌ترین عامل نیستند. ممکن است توجه بیش از حد به ضرایب درسی باعث کم‌توجهی به بعضی درس‌های با ضریب کم‌تر شده و تعادل مطالعاتی را بر هم بزند. توجه داشته باشید که حفظ تعادل مهم‌ترین عامل حفظ کیفیت است.

حسن ایزدی

پاسخ 3- اگرچه توجه به ضرایب درس‌ها در تنظیم برنامه‌ی متعادل مهم است، اما بسته به وضعیت درسی هر دانش‌‌آموز میزان توجه به این موضوع تغییر‌ می‌کند؛ زیرا ممکن است درسی که ضریب بالایی دارد نقطه‌ی قوت شما باشد، در حالی که در درسی با ضریب پایین‌تر شما نیاز به تلاش بیش‌تر و ساعت مطالعه‌ی بیش‌تری داشته باشید؛ ازاین‌رو وضعیت هر یک از درس‌های شما، تعییین‌کننده‌ی ساعت مطالعه‌ی آن درس در برنامه‌ی متعادل‌ است.   

رضا پشنگ‌پور

پاسخ 4- در تنظیم یک برنامه‌ی متعادل در تابستان عوامل زیادی تأثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

الف) حجم برنامه‌ی آزمون

ب) سطح دشواری مباحث آزمون

ج) سطح علمی دانش‌آموز در هر درس

د) ضرایب درس‌ها در کنکور

ه) نوع درس‌ها و سطح دشواری آن‌ها (عمومی یا اختصاصی، محاسباتی یا حفظی و...)

ز) هفته‌ی اول یا هفته‌ی دوم (نزدیک آزمون)

ح) میزان کل مطالعه

همان طور که‌ می‌بینید ضرایب درس‌ها فقط یکی از این عوامل است و نمی‌توان گفت از همه مهم‌تر و تأثیرگذارتر است. شما باید همه‌ی این موارد را در نظر بگیرید. توصیه‌ می‌کنیم تکیه‌ی شما صرف نظر از ضرایب درس‌ها بر نقاط قوت خودتان باشد تا نقاط ضعف.

حسین پرهیزگار

پاسخ 5- برای نوشتن برنامه‌ی متعادل نیاز به چند هفته مطالعه و نوشتن ساعات مطالعه‌ی خود در دفتر برنامه‌ریزی و درنهایت تکمیل دقیق جدول جمع‌بندی هفتگی (صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی) به عنوان مهم‌ترین بخش دارید. درست است که درس‌هایی که ضرایب بالایی دارند باید بیش‌تر به آن‌ها توجه کنید ولی مهم‌ترین نکته در تنظیم برنامه‌ی متعادل، استفاده از جدول جمع‌بندی هفتگی (صفحه‌ی 182 دفتر برنامه‌ریزی) است و این‌که شما برای مطالعه‌ی هر درس با توجه به وضعیت خودتان به چند ساعت زمان نیاز دارید. هر درسی به اندازه‌ی خود اهمیت زیادی دارد. شما برای موفقیت باید به تمام درس‌ها به اندازه‌ی اهمیتش وقت بگذارید. البته در این راستا باید به چند نکته‌ی ضروری از جمله نسبت مطالعه‌ی اختصاصی به عمومی، در چه زمانی از سال قرار دارید، برنامه‌ی مدرسه و آزمون شما چگونه است و موارد مشابه توجه داشته باشید.

محمد تره‌باری

پاسخ 6- صرفاً به ضرایب درس‌ها اهمیت ندهید. شما باید برای تنظیم برنامه به بنیه‌ی علمی خود در این درس‌ها و هم‌چنین علاقه و میزان یادگیری‌تان نیز توجه داشته باشید و به ضرایب درس‌ها، میزان تسلط در این مباحث، حجم مباحث و سرعت یادگیری‌تان هم اهمیت دهید. هم‌چنین تعداد تست و تمرینی را که لازم است برای هر درس داشته باشید مشخص کنید.

فرناز طالبی

پاسخ 7- توجه به ضرایب درس‌ها و اهمیت هر درس لازم است ولی کافی نیست؛ زیرا پارامترهای دیگری مثل ضعف یا قوت شما در هر درس (پایه‌ی درسی)، سختی یا آسانی مطالب مورد مطالعه در هر درس و... باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال ضریب درس زبان یا عربی از دین و زندگی کم‌تر است ولی به این معنا نیست که باید ساعت مطالعه‌ی دین و زندگی از ساعت مطالعه‌ی زبان کم‌تر باشد.

محمد کتابدار

پاسخ تلفنی به سوالات شما
پاسخ تلفنی به سوالات مشاوره ای و آموزشی شما

باسخ به سوالات شما در زمینه مشاوره کارنامه و هدف گذاری برای آزمون ها ، شروع مطالعه برای کنکور 97 ، روش درس خواندن ، مدیریت منابع و تکمیل ظرفیت کنکور 96 و ...

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071219 تماس بگیرید
ساعت پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب