توانایی شگفت انگیز مورچه‌ها در تشخیص بو

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مورچه‌ها در تشخیص بوی بدن انسان خبره هستند.

توانایی شگفت انگیز مورچه‌ها در تشخیص بو

این حشرات «توانایی بالایی» در تشخیص هر نوع تغییر شیمیایی جزئی در فرومون هایی که مورچه های دیگر منتشر می کنند، دارند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید، نحوه ارتباط شامه ای مورچه ها در کلونی های متفاوت را براساس تغییرات جزئی شیمیایی نامحسوس مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

پژوهش فوق که در مجله Cell Reports منتشر شده، نشان داد که قدرت شامه ای مورچه ها چقدر دست کم گرفته شده است.

حشرات اجتماعی، مانند مورچه ها، بوی یکدیگر را با استفاده از سنسورهای موجود در شاخک های خود تشخیص می دهند. ابتدا تصور بر این بود که مورچه ها با استفاده از این بو دوستان و دشمنان خود را تشخیص می دهند، اما مطالعه جدید نشان می دهد که توانایی حشرات خیلی بیشتر از این هاست.

در این مطالعه، محققان با چسباندن الکترودهای شیشه ای کوچک به موهای حسی موجود در شاخک این حشره، نحوه واکنش مورچه ها به بوهای مختلف را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند.

الکترودها مانند سنسور عمل کرده و نحوه واکنش هر شاخک را در صورت تشخیص بو توسط حشره نشان دادند.

محققان کشف کردند که مورچه ها به تغییرات شیمیایی بسیار حساس هستند و نورون های حسی آن ها قادر به پاسخگویی به انواع بوهای مختلف هست.