تحریک متابولیسم با مواد غذایی ترموژنیک

ترموژنیک به زبان ساده‌تر یعنی چربی سوز. ترموژن به تولید گرما در بدن اطلاق می‌شود. این پدیده نیز باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن می‌شود و به این ترتیب انرژی می‌سوزانیم.



ترموژنیک به زبان ساده‌تر یعنی چربی سوز. ترموژن به تولید گرما در بدن اطلاق می‌شود. این پدیده نیز باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن می‌شود و به این ترتیب انرژی می‌سوزانیم. شما می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی خاص به این امر مهم برسید و وزن کم کنید.

درست خوانده‌اید. با مصرف برخی مواد غذایی سوخت و ساز بدن به طور طبیعی بالا می‌رود و بدون نیاز به قرص‌های لاغری با انواع عوارض جانبی وزن بدن کاهش پیدا می‌کند. در این مطلب شما را با چند ماده‌ی غذایی مفید برای افزایش سوخت و ساز بدن و رسیدن به تناسب‌اندام بیشتر آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

می‌خواهید چربی بسوزانید: پروتئین‌ها را دریابید

گوشت‌های سفید و ماهی‌های چرب برای ایجاد احساس سیری بسیار موثر هستند و شهرت زیادی به‌عنوان ماده‌ی غذایی ترموژنیک دارند. یعنی اینکه در بدن تولید گرما کرده و به چربی‌سوزی کمک می‌کنند. در واقع تأثیر پروتئین‌ها در بدن به گونه‌ای است که بدن راحت‌تر و از طریق عمل هضم این مواد غذایی کالری می‌سوزاند. توجه داشته باشید که پروتئین‌ها نقش مهمی در حفظ و افزایش توده‌ی عضلانی دارند. این مسئله نیز به نوبه‌ی خود به بدن کمک می‌کند تا چربی بیشتری بسوزاند.

می‌خواهید چربی بسوزانید: کرفس میل کنید

هضم و جذب کرفس توسط بدن شگفت‌انگیزتر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد. در واقع کرفس بیش از میزان کالری که به بدن می‌رساند از بدن انرژی می‌گیرد تا هضم و جذب شود. اگر قصد لاغری و تناسب‌اندام دارید حتماً مصرف برخی مواد غذایی بدون ارزش غذایی مانند چیپس و انواع اسنک‌ها را با کرفس جایگزین کنید. این ماده‌ی غذایی به ظاهر ساده سرشار از نیتریت است که نقش موثری در گشاد شدن عروق خونی و گردش بهتر خون دارد. توصیه می‌کنیم حتماً کرفس را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

می‌خواهید چربی بسوزانید: ماهی‌های چرب میل کنید

اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی تن، ماهی آزاد، ماهی خال‌مخالی و دیگر ماهی‌های چرب به وفور موجود هستند باعث افزایش متابولیسم بدن شده و مانند پروتئین‌ها احساس سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کنند.

این ماهی‌ها همچنین منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین D هستند. ویتامین D که به ویتامین خورشیدی معروف است نیز به حفظ بافت‌های عضلانی کمک می‌کند و موثرتر از چربی‌ها باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود.

می‌خواهید چربی بسوزانید: فلفل بخورید

فلفل حاوی ترکیبی به نام «کاپسایسین» است که مصرف آن باعث تحریک تولید دو هورمون می‌شود: آدرنالین و نورآدرنالین. این هورمون‌ها باعث سوزاندن بهتر قندها و چربی‌های ذخیره شده می‌شوند.

در حالت کلی هر چه فلفل تندتر باشد حاوی کاپسایسین بیشتری است. اگر طرفدار غذاهای تند نیستید به سراغ فلفل قرمز شیرین بروید. این نوع فلفل نیز حاوی میزان قابل‌توجهی کاپسایسین است.

می‌خواهید چربی بسوزانید: چای سبز بنوشید

چای سبز خواص فوق‌العاده‌ای دارد که می‌تواند باعث مهار فعالیت آنزیم گوارشی کربوهیدرات‌ها شود. به زبان ساده‌تر اینکه چای سبز روند گوارش را تحریک کرده و متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد. به این ترتیب نیز به کالری سوزی کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم از مصرف روزانه‌ی چای سبز غافل نشوید.

می‌خواهید چربی بسوزانید: گریپ‌فروت را دریابید

«نارینژین» ترکیب پرخاصیتی است که در گریپ‌فروت وجود دارد و باعث طعم تلخ آن می‌شود. نارینژین می‌تواند باعث تحریک روند چربی سوزی در بدن شده و کالری‌های دریافتی را به جای ذخیره‌سازی به انرژی تبدیل کند. می‌توانید با مصرف این میوه یا آب میوه‌ی تازه و طبیعی آن گام بزرگی در رسیدن به هدف تناسب‌اندامتان بردارید. البته حواستان باشد اگر تحت درمان با داروی خاصی هستید قبل از مصرف این میوه یا آب آن نظر پزشکتان را جویا شوید.

می‌خواهید چربی بسوزانید: سیر میل کنید

سیر به بدن کمک می‌کند تا از ذخایر چربی خود بیشتر استفاده کند. سیر جزو مواد غذایی مفید است که خاصیت ضدانعقادی دارد و در عین حال تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن، آنتی‌اکسیدان، ضدفشار خون و حتی ضدسرطان است.

می‌خواهید چربی بسوزانید: پرتقال دوست شماست

پرتقال سرشار از ویتامین C است و باعث افزایش قدرت کالری سوزی بدن می‌شود. این میوه به واسطه‌ی ویتامین‌های خود انرژی بدن را بالا می‌برد. این میوه نیز مانند گریپ‌فروت به بدن کمک می‌کند تا از ذخایر چربی دریافت کرده و راحت‌تر آن‌ها را بسوزاند.

می‌خواهید چربی بسوزانید: کافئین را دریابید

مواد غذایی سرشار از کافئین همیار خوب لاغری است. چون به پدیده‌ی لیپولیز یعنی پدیده‌ی تخریب سلول‌های چربی کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم مواد غذایی حاوی این ترکیب مانند قهوه، شکلات سیاه و غیره را نیز در برنامه‌ی غذایی‌تان جای دهید.

منبع

منبع :