چند نکته درباره‌ی مطالعه

بیش‌ترین بازدهی مطالعاتی هنگامی است که شخص 50 دقیقه مطالعه کند و 10 دقیقه استراحت کند؛ ولی به نظر می‌‌آید اجرای این نوع برنامه سخت باشد.



چه‌قدر درس بخوانیم و چه‌قدر استراحت کنیم؟

بیش‌ترین بازدهی مطالعاتی هنگامی است که شخص 50 دقیقه مطالعه کند و 10 دقیقه استراحت کند؛ ولی به نظر می‌‌آید اجرای این نوع برنامه سخت باشد. توصیه می‌شود درس‌ها را به دو دسته‌ی کلی تقسیم کنید:

1) درس‌های مفهومی مثل ریاضیات

2) درس‌های حفظی مثل دین و زندگی

درس‌های‌ حفظی درس‌هایی هستند که شخص سریعاً می‌تواند با این در‌س‌ها ارتباط برقرار کند و حجم مطالب به‌سرعت در ذهن افزایش یابد. توصیه می‌کنیم بین 60 تا 75 دقیقه برای این درس‌ها وقت بگذارید و 15 دقیقه استراحت کنید.

بررسی ساعت‌های مختلف روز و میزان انرژی برای مطالعه و فعالیت:

صبح: حداکثر هوشیاری را در صبح دارید و بهترین زمان برای یادگیری و حفظ مطالب در حافظه‌ی کوتاه‌مدت است (7-6).

ظهر: حداقل میزان انرژی و درجه‌ی حرارت بدن را دارید. آدرنالین کاهش می‌یابد و احساس خواب‌آلودگی نیم‌روزی به وجود می‌آید (13-12).

بعدازظهر: دمای بدن و آدرنالین مجدداً افزایش می‌یابد. بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر سپردن مطالب در حافظه‌ی بلندمدت است (17-15).

عصر: درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین به اوج خود می‌رسد و بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزش است (19-17).

شب: ملاتونین (ماده‌ای است که خواب را در بدن تنظیم می‌کند) افزایش یافته و سوخت‌وساز کاهش می‌یابد (21).

انتهای شب: معمولاً خواب‌آلودگی به حداکثر خود می‌رسد (23).

نیمه‌شب: سطح هورمون‌ها و دمای بدن به حداقل خود می‌رسد و خواب عمیق می‌شود (5-3).