در پایان یک سال تحصیلیِ پرتلاش، معلمانِ موفق اقدام به ارائه و انعکاس تجربیات خود میکنند تا این تجربیات در طرحریزی یک سال تحصیلی موفق دیگر مورد استفاده قرار گیرد. مهم نیست که در کدام منطقه مشغول به تدریس باشید یا چه مقاطعی را تحت پوشش قرار دهید یا چند سال به این کار مشغول باشید. سه تکنیک فراگیر که در ادامه با آن آشنا میشوید میتواند به بهبود تدریس شما در سال تحصیلی پیش رو کمک شایانی کند.
2) مطالعه، انعکاس دادن، طرح کردن
مطالعه گاهی برای آسودگی خاطر و گاهی برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفهای صورت میگیرد. گاهی اوقات مطالعه باید برای رسیدن به لذت ادبی باشد و گاهی، مطالعه باید تأثیر مستقیم بر اهداف حرفهای در سال تحصیلی پیش رو داشته باشد. انجام هر دو گروه این مطالعات برای معلمان در تابستان ارزشمند است. بررسی کنید که چگونه این دو گروه مطالعاتی را در تابستان اجرا میکنید.
طراحی برنامهی آموزشی سالانه:
طراحی برنامهی تدریس سالانه و همچنین مباحث مورد تدریس در هر ماه، نگارش شکیل و زیبای این مطالب در برگههای مجزا و قرار دادن این اهداف تدریسی در معرض دید باعث میشود که در مسیر آغاز به کار یک سال تحصیلی پربار قرار بگیرید.
مشخص کردن لیست موارد مورد نیاز آموزشی:
لیستی از منابعی که در طول دورهی تابستان به آن احتیاج دارید تهیه کرده و به جمعآوری آنها اقدام کنید. این لیست باید شامل منابع پراستفاده مانند وبسایتها، کتابها و مقاله و... باشد تا از این طریق همهی مواردی که میتواند در کار تدریس و برنامههای آموزشی مؤثر باشد مورد بررسی قرار گیرد.
ایجاد یک دفترچهی استراتژی:
یک دفترچه برای یادداشت کردن ایدهها و کلیدواژههای آموزشی که از نظرتان کاربردی هستند تهیه کنید. این دفترچه میتواند شامل تفاوت فردی هر دانشآموز با سایرین، ساختارهای فکری هر کدام از دانشآموزان و راهنماییها و توصیههای شخصی برای هر دانشآموز باشد تا دانشآموزان بتوانند راههای مطمئن و مؤثری به سوی یادگیری انتخاب کنند. ثبت برنامهی فعالیتهای آموزشی در طول سال و مواردی نظیر این موجب میشود تا به بهترین شکل در طول سال تحصیلی نسبت به بهبود کیفیت آموزشی، چه از نظر انفرادی و چه از نظر کلاسی اقدام کنید.