سه تکنیک تابستانی برای رسیدن به تدریس برتر (1)

در پایان یک سال تحصیلیِ پرتلاش، معلمانِ موفق اقدام به ارائه و انعکاس تجربیات خود می‌کنند تا این تجربیات در طرح‌ریزی یک سال تحصیلی موفق دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان یک سال تحصیلیِ پرتلاش، معلمانِ موفق اقدام به ارائه و انعکاس تجربیات خود می‌کنند تا این تجربیات در طرح‌ریزی یک سال تحصیلی موفق دیگر مورد استفاده قرار گیرد. مهم نیست که در کدام منطقه مشغول به تدریس باشید یا چه مقاطعی را تحت پوشش قرار دهید یا چند سال به این کار مشغول باشید. سه تکنیک فراگیر که در ادامه با آن آشنا می‌شوید می‌تواند به بهبود تدریس شما در سال تحصیلی پیش رو کمک شایانی کند.

1) تمرین برای حضور ذهن

واژه‌ی حضور ذهن به خودی خود باعث به وجود آمدن احساس خوبی از آرامش درونی می‌شود. قرار گرفتن در شرایط حضور ذهن به این معناست که فرد در زمان حال قرار دارد، کاملاً آگاه است و افکار، محیط اطراف و وضعیت خود را به عنوان بخشی از تجربه‌ی محیطی می‌پذیرد. در حالت حضور ذهن، فرد، ناظر و پاسخ‌گو است و در موقعیتِ صرفاً عکس‌العملی نیست. به جای قضاوت در مورد مردم و موقعیتشان آن‌ها را می‌پذیرد و اقدام به همذات‌پنداری می‌کند. این نوع آگاهی، ارزش بسیار ویژه‌ای برای معلمان دارد. به کمک این ویژگی از عدم تمرکز و کم‌توجهی حتی با وجود مشغله‌ی بسیار دور می‌مانیم. در این بخش راهکارهایی برای رسیدن به این ویژگی مؤثر یعنی حضور ذهن ارائه می‌شود.

  • مطالعه و نگارش:

نوشتن و خواندن همواره راه مطمئنی برای آمادگی ذهنی و تمرکز بوده است. نگارش بازتابی از درون شماست و مطالعه دریافتی خردمندانه از تابش دیگران. اوقات فراغت تابستانی فرصت ارزشمندی برای پرداختن به نگارش و مطالعه است. نگارش موجب می‌شود که به سازمان‌دهی تفکرات خود بپردازید. این سازمان‌دهی یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای کسب حضور ذهن قوی است. به علاوه نگارش و مطالعه سبب انتقال بهتر احساسات و عواطف و هم‌چنین دریافت بهتر آن می‌شود. این فرایند متقابل نقش مؤثری در ارتباط بهتر با دانش‌آموزان دارد.

  • ارتباط با طبیعت:

همیشه زمانی را برای ارتباط با طبیعت کنار بگذارید. رفتن به پارک، پیاده‌روی در طبیعت و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی از بهترین فعالیت‌ها در این بخش است. فرصتی بهتر از تابستان برای برقراری ارتباط با طبیعت پویای اطرافتان سراغ دارید؟

  • تنفس منظم و ورزش:

عوامل مؤثر دیگری که در آمادگی ذهنی و حضور ذهن فعالانه نقش دارند، تنفس منظم است. پرداختن به ورزش‌های گروهی علاوه بر مزیت‌های فیزیولوژیک به تقویت مهارت مدیریت ذهنی و آمادگی آن منجر می‌شود.


منبع :

زمان حال ساده (‌نگاه به گذشته )‌ از زبان انگلیسی 1 دهم
  برای شرکت در کلاس کلیک کنید( دهم )
دبیر : علی اکبر افرازی