امروز 23 مرداد 94 دانش آموزان برتر تهران و اولیا آن ها مشابه تمامی جمعه‌های آزمون، در جلسه برترها حضور داشتند و به صورت مستقیم از مشاوره های کاظم قلم چی بهره بردند. شما نیز می توانید با مطالعه مطالب زیر در جریان جزئیات این جلسه قرار بگیرید:

در ابتدای این جلسه، کاظم قلم چی در مورد مقاله خود تحت عنوان آن چه در کانون به دست می آورید. صحبت کردند. این مقاله در سایت کانون نیز قرار دارد.

همه ساله تعداد زیادی از رتبه‌های برتر و دانش‌آموزان با ترازهای مختلف عضو کانون هستند اما شرکت کردن رتبه‌های برترها در این آزمون‌ها نه به دلیل فراگیر شدن این آزمون‌هاست بلکه به دلیل برنامه راهبردی قوی این آزمون‌های برنامه‌ای است. از بین 10 نفر اول کشوری تجربی نیز هر 10 نفر کانونی بودند. مثلاسارا همتی 3 سال در کانون بوده است و کیانا تدبیر از دوره راهنمایی و فایزه قایم دوست سه سال کانونی بوده است و به ترتیب رتبه های 1 و 2 و 3 تجربی را کسب کرده اند.

کانون یعنی برنامه ریزی. هر دانش آموز در کانون 2 برنامه دارد. یکی برنامه راهبردی و برنامه شخصی.

برنامه راهبردی چیست؟ برنامه آزمون های کانون را برنامه راهبردی می گوییم. این برنامه در اختیار همه است و این دانش آموز است که تصمیم می گیرد که از این برنامه به صورت عمیق استفاده کند و آن را با تفکر و شناخت و آگاهی اجرا کند یا به آن دیدی سطحی داشته باشد.

مشکل بسیاری از داوطلبان کنکور حجم بالای مطالب و تعداد کتاب های زیاد است. تعداد کتاب هایی که دانش آموزان باید در سال کنکور در آن‌ها به تسلط برسند، 3 برابر است ولی آَشفته شدن دانش آموزان ناشی از این تعداد و حجم مطالب، 10 برابر است. 3 برابر زیرا دانش آموزان باید مسلط به مطالب چهارم و سوم و دوم شوند. بنابراین به یک برنامه راهبردی نیاز است. این برنامه به ذهن دانش آموزان نظم و جهت می دهد.

در برنامه راهبردی، ایستگاه جبرانی قرار داده ایم. تعداد این ایستگاه ها به اندازه و زمان آن نیز حساب شده است. همه در آزمون های کانون شرکت می کنند ولی همه منطق آزمون ها را متوجه نمی شوند حتی رتبه‌های تک‌رقمی هم فقط حدود 70 درصد از منطق برنامه را متوجه می‌شوند.

بدیهی است که یک برنامه ای بودن شما را از آشفتگی رها می‌کند. اگر به کانون می آیید و در آزمون ها شرکت می کنید با منطق آزمون ها هم آشنا باشید و فقط با همین برنامه همراه باشید و به آن که حاصل سال‌ها تجربه و موفقیت است، اعتماد کنید.

برنامه آزمون های کانون هماهنگ با برنامه ی مدرسه است. هرگاه هم برنامه آزمون و مدرسه با هم مغایرت داشت توصیه ما این است که با برنامه مدرسه پیش بروید. البته این مورد به ندرت پیش می‌آید. حتی اگر دبیری در مدرسه نظم تدریس را تغییر داد و تدریس را از فصول ابتدایی آغاز نکرد باز هم پیشنهاد ما این است که با روند او پیش بروید و سپس با توجه به برنامه‌ی راهبردی در آزمون‌ها هم شرکت کنید.

اما شما باید این توانایی را داشته باشید که در موارد محدود احتمالی ناهماهنگی بین برنامه مدرسه و آزمون‌ها، این دو برنامه را با هم تلفیق کنید. حضور اولیا در این مواقع به این کمک می کند که دانش‌آموزان بتوانند برنامه شخصی خودشان را از تلفیق این دو برنامه تولید کنند. اولیا باید بدانند که به میزانی که هزینه صرف تحصیل فرزندشان می کنند سبب موفقیت او نمی شوند بلکه هر وقت زمان صرف او کردند و با او گفتگو کردند سبب موفقیت او می شوند.

شما کنکوری ها در این سالی که به کنکورتان ختم می شود بیش از هر چیزی به نظم ذهنی نیاز دارید و کانون با این برنامه راهبردی به شما نظم می دهد. برنامه راهبردی با مدرسه پیش می رود و هیچ گاه از مدرسه سبقت نمی گیرد بر برنامه مدرسه و کتاب درسی منطبق است.

هر جا که ممکن است شما عقب بیفتید یا نیاز به مرور و آزمون جامع باشد، شما با ایستگاه جبرانی مواجه هستید. در نتیجه هر زمان که عقب افتادید یا تنبلی کردید و یا هماهنگ نبودید نگران نباشید با برنامه پیش بروید چون در ایستگاه های جبرانی مطالب دوباره مرور می شوند.

نظم حضور در آزمون‌ها

هیچ گاه در آزمون های برنامه ای غیبت نکنید.زیرا انسجام برنامه خدشه دار می شود و نظم مطالعاتی شما به هم می خورد. هم چنین فاصله زمانی بین هر دو آزمون باید 2 هفته ای باشد. آزمون های کانون علاوه بر آزمایشی بودن برنامه ای است.

22 سال اجرای موفقیت برنامه آزمون ها نشان از فاصله 2 هفته ای است وقتی غایب شوید این فاصله به یک ماه تبدیل می شود و در بازه‌ی زمانی یک ماه، دیگر قابلیت برنامه ای بودن یک آزمون از بین می رود و در حد یک آزمون آزمایشی تقلیل می یابد. تفاوت آزمون برنامه ای با سنجشی این است که آزمون برنامه ای به مظالعه شما نظم و جهت می دهد دقت کنید که برنامه مهم است.

در هر صورت اولین وظیفه شما حضور در تمام آزمون هاست و سپس شناخت پیدا کردن روی نقشه کلی راه شما که همان برنامه راهبردی است.

 در مورد اهمیت تک برنامه‌ای بودن باید بگوییم کهدر میان برترهای کشوری فقط یک نفر تهرانی بود و گاه دانش آموزان تهرانی و یا اولیا آن ها به اشتباه فکر می کنند با صرف هزینه بیشتر و شرکت در برنامه های مختلف موفق می شوند در صورتی که چند برنامه ای بودن فقط ذهن شما را آشفته می کند و از بازده شما می‌کاهد.

مشاور و پشتیبان های شما کسانی هستند که این منطق برنامه آزمون ها را می دانند و شما را گیج و آَشفته نمی کنند. اکثریت رتبه های برتر، برتری آزمون های کانون را در برنامه راهبردی آن می دانند. محمد استاد محمدی، معین فلاحت گر و پویا براهیم باستانی و شایان پورمیربابایی و دیگر رتبه‌های 1 کشوری بیان می کردند که با بررسی برنامه راهبردی به این نتیجه رسیده اند که برنامه ای است که در پشت آن تفکر است و هر سال پس از بررسی این برنامه، در آزمون ها شرکت می کردند. شما هم باید منطق برنامه را بررسی کنید و درباره علت تک تک پیشروی های آن تفکر کنید.

جالب است این را هم بدانید که رتبه های یک کشور گامی فراتر رفته اند و علاوه بر اجرای برنامه، مفاهیم و دلایل تنظیم برنامه را نیز کشف کرده اند و یکی از دلایل برتری آن ها همین تشخیص درون مایه و منطق برنامه راهبردی بوده است. اگر منطق برنامه را کشف کنید و با آگاهی برنامه را اجرا کنید به مراتب نتایج و بازده شما بیشتر خواهد بود.

پس تا کنون به 3 نکته مهم اشاره کردم:

  • یک برنامه ای باشید. ذهن آشفته حتی شاد هم نیست. باید متمرکز باشید[1].

  • در آزمون‌ها عایب نشوید.

  • منطق برنامه را کشف کنید و آن را آگاهانه اجرا کنید.

برنامه شخصی

شما باید بتوانید برنامه راهبردی خودتان را با برنامه مدرسه خود تلفیق کنید و در صمن بتوانید بازی خلاقیت در زمین استراتژی داشته باشید. به این صورت که جزییات برنامه راهبردی را برای هر دو هفته خودتان طراحی کنید که جزییات برنامه شما طی دو هفته، چگونه باشد و برنامه شخصی شما باید متناسب با شرایط شخصی شما باشد.90 درصد این برنامه را خودتان طراحی می کنید.

برنامه‌ریزی شخصی با دفتر برنامه‌ریزی

برنامه شخصی با دفتر برنامه ریزی اجرا می شود این دفتر 2 تاثیر مشخص و مهم دارد یکی این که سبب افزایش ساعت مطالعه شما می شود زیرا همه تمایل دارند رشد کنند و بهتر شوند و وقتی ساعات مطالعه هفتگی را یادداشت می کنید انگیزه شما برای تلاش و بهتر شدن بیشتر می شود، در نتیجه به مرور زمان افزایش ساعت مطالعه خواهید داشت.  حسن دیگر این دفتر این است که منجر به افزایش کیفیت مطالعه شما می‌شود. این دفتر را همیشه پر کنید. نوشتن این دفتر، فقط روزی یک دقیقه از شما زمان می گیرد ولی تاثیرات زیادی دارد. و اما دفتر برنامه ریزی چگونه روی کیفیت مطالعه شما تاثیر می گذارد:

اولین اثر روی کیفیت این است که شما در مطالعه خود به وضوح و شفافیت ذهنی می رسید.

و اما اولیا می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. از اولیا می خواهم کارهایی را که تا کنون برای موفقیت فرزندانشان انجام داده اند را یادداشت کنند و دانش آموزان هم همینطور باید بتوانند بنویسند که در دروسی که به نمره یا تراز مطلوبی رسیده اند چه روشی را داشته اند و این روشهای موفق خودشان را به موارد دیگر هم تعمیم دهند. این نوشتن سبب می‌شود که هم اولیا هم دانش‌آموز دانش ضمنی خود را به دانش آشکار تبدیل کند.

کیفیت مطالعه 2 شرط مهم دارد وضوح و شفافیت و تعادل داشتن. وضوح و شفافیت در روش های مطالعه در تک تک دروس و شناخت از روش های مخصوص خود، مدنظر است و داشتن تعادل عبارتست از تعادل در مطالعه اختصاصی ها و عمومی ها و تعادل در مطالعه پیش و پایه و تعادل در تشریحی و تستی مطالعه کردن و تعادل در کلاس رفتن و درس خواندن انفرادی. تعادل هر کسی هم مخصوص خود اوست.

بهترین دوست و مشاور دانش آموزان اولیا آن ها هستند و در این زمنیه هم می توانند بیشترین کمک را به آن‌ها کنند.

10 درصد دفتر برنامه ریزی صفحات عادی این دفتر است و 90 درصد تاثیر این دفتر مربوط به صفحه ی 182 است. وقتی این دفتر را پر می کنید صفحه 182 را نیز تکمیل کنید. با مشاهده ی این صفحه و بررسی کارنامه خود گاه متوجه می شوید که زیاد خوانده اید ولی نتیجه ی کمی گرفته اید و این به شما نشان می دهد که روش مطالعه شما مناسب نبوده است و آن را تغییر می‌دهید یا اصلاح می کنید. این صفحه یک فیلم از عملکرد شما را به شما نشان می دهد.

هر دانش آموزی یک جواهر یگانه است و اولیا این موضوع را می دانند.

این که شما بفهمید هر درسی را با چه روشی بهتر یاد می گیرید و بیشترین بازده را برای شما دارد مربوط به علمی تحت عنوان "فراشناخت" است و فراشناخت یعنی مدیریت تفکر و فراشناخت شما در کانون بیشتر می‌شود./

وقتی به کانون می آیید چیزی فراتر از شرکت در آزمون ها را به دست می آورید و در این همراهی یک ساله با کانون، نقش اولیای شما نقشی تعیین کننده و کارساز است. از اولیای دانش آموزان می خواهیم که در جریان برنامه آموزشی فرزندشان باشند. بدیهی است که اولیای تحصیل کرده احتمالا بیشتر منجر به موفقیت دانش آموزشان می شوند ولی هر اولیایی با هر سطحی از سواد می تواند با گفتگو و همراهی آموزشی در موفقیت فرزندش بیشترین نقش را داشته باشد.

برتری بازیابی بر بازخوانی

و اما بهتر است با اصطلاح بازیابی و بازخوانی نیز آشنا شوید. از بین بازخوانی و بازیابی، بازیابی مهم تر است و اهمیت آن چندین برابر بازخوانی است. وقتی سخت یاد می گیرید خوب یاد می گیرید. دانش آموزان در مدرسه سرای دانش قلم چی، دفتری تحت عنوان بازیابی اطلاعات دارند که پس از تدریس دبیر هر آن چه یاد گرفته اند را در آن یادداشت می کنند. بازیابی با پرسش گری از خود و آزمون دادن محقق می شود و جلسات آزمون خود نوعی بازیابی هستند. شرکت در آزمون ها حتی اگر مطالب را به طور کامل نخوانده اید نتایج زیادی در موفقیت شما دارد زیرا شما متوجه قسمت هایی می شوید که باید بیشتر روی آن ها تمرکز کنید.

و اما کار جدید امسال کانون

از مهرماه در آزمون های کانون، 10 سوال از کنکورهای گذشته از کتاب آبی خواهیم گنجاند تا به مسیر گذشته مسلط شوید و با سوال های کنکورهای قبلی آشنا شوید.

از اولیا می خواهیم اگر دانش آموز آن ها گفت که برنامه مدرسه و یرنامه راهبردی آن ها با هم هماهنگ نیست دو برنامه را در کنار هم بگذارند و با هم در مورد آن گفتگو کنند. با این کار خواهند دید که در موارد زیادی این برنامه ها با هم هماهنگ هستند و در موارد محدودی هم که هماهنگ نیستند به یک برنامه ی شخصی تلفیقی برسند.

قرار نیست تمام مسائل شما در یک جلسه حل شود و این جلسات ادامه دارد. در این جلسه به دانش آموزان کارتی داده می شود و دانش‌آموزان باید تا انتهای تابستان علاوه بر حفظ تراز بالای خود به همراه اولیای خود در این جلسات شرکت کنند و این کارت را نیز به همراه داشته باشند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

[1] power of focus

فایل های ضمیمه