نوروز 96

افسار خشمتان را خودتان به دست بگیرید

گاهی اوقات درجه‌ی خشم به هزار می‌رسد، این جاست که باید دست بکار شوید.



به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،این روزها آن قدر مشکلات و دغدغه‌های افراد زیاد شده که گاهی اوقات واکنش افراد به این موضوع این است که در لاک تنهایی خود فرو می‌روند و یا این که گرز آتشین عصبانی‌تر به دست می‌گیرند و به سمت دیگران پرتاپ می‌کنند، غافل از این که خشم آنها نه و تنها باعث دوری اطرافیان می‌شود بلکه بر روی سلامت اعصاب و روان آنها هم اثر سو می‌گذارد.

عصبانیت یک احساس مهم در انسان‌هاست، این احساس زمانی به ما دست می‌دهد که چیزی اشتباه باشد، اما نباید خشم خود را ادامه دهیم، بلکه بر روی آن مدیریت داشته باشیم.

مهارت‌های کنترل عصبانیت تا استرس را در خود کاهش دهید، زیرا یکی از بزرگ‌ترین موانع در راه تحقق موفقیت شخصی و شغلی عصبانیت می‌باشد و زمانیکه ما نمی‌توانیم عصبانیت را کنترل نماییم از چند جهت دچار آسیب می‌شویم.

عصبانیت توانایی ما را برای خوشحالی از بین می‌برد، زیرا عصبانیت و خوشحالی در تضاد با یکدیگر هستند،عصبانیت موجب خارج شدن روابط خانوادگی و دیگر روابط از مسیر صحیح ‌شان می‌گردد.

عصبانیت باعث کاهش مهارت‌های اجتماعی می‌شود

عصبانیت و خشم در افراد باعث کاهش سازش و مصالحه شده و دیگر روابط را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد و معنای واقعی همان از دست دادن کار است، زیرا روابط را نابود می‌کند و در نهایت باعث شکست کاری می‌شود و در صورت عدم عصبانیت و داشتن خلقی نرم‌تر می‌توان موفقیتی در پی داشت.

برطرف کردن خشم به شکل جامعه پسند، سالم‌ترین مکانیسم دفاعی

دکتر شاهمرادی مشاور خانواده در خصوص راهکارهای کنترل خشم گفت: راهکارهای کنترل خشم متنوع است، اما اخیرا رویکرد‌هایی که رایج است، همان رویکردهای پذیرش محور است و ما به جای انکار باید بپذیریم که خشم یک نوع هیجان است که بر روی مفهوم پذیرش آن کار می‌شود و حتی گاهی اوقات عذاب وجدان بعد از خشم نیز می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند.

وی افزود: از جمله راهکارهای جلوگیری از خشم، ترک موقعیت در آن لحظه است و حتی باید در نظر داشته باشیم که خشم افراد نباید به صفر برسد، اما باید بتوانیم آن را کنترل کنیم، چون در غیر این صورت حتی ممکن است باعث تعارض شدید در فرد و روابطش گردد و نکته‌ی مهم دیگر این است که زمانی که فرد موقعیت را ترک می‌کند باید در ذهن خود نیز آن مساله را ترک کند و دلایل آن را  در ذهن بررسی کند.

شاهمرادی مطرح کرد: از دیگر راهکارهای جلوگیری از خشم نوشیدن آب است، همچنین انجام ورزش‌های هوازی به دلیل آن که انرژی افراد در آن لحظه بالا می‌رود، می‌تواند موثر واقع شود.

همچنین بر اساس رویکرد فروید که تحت عنوان والایش است،بهتر است که ما هیجانات خود را به شکل جامعه پسند بروز دهیم و ارضا غرایض به شکل مطلوب و جامعه پسند جزو سالم ترین مکانیسم‌های دفاعی محسوب می‌شود.

وی در پایان بیان کرد:گاهی اوقات در سطح خاص کنترل خشم نیاز به درمان اساسی دارد زیرا گاهی اوقات تبدیل به بیماری شده و اختلالاتی بنام کنترل تکانه را به وجود می‌آورد که یکی از انواع آن اختلالات انفجاری متناوب است که فرد با کوچک‌ترین مساله‌ای نمی‌تواند خود را کنترل کند که در این صورت باید به روانپزشک مراجعه کند و تحت دارو و درمان قرار بگیرد.

خشم، جنبه‌ی عادی در زندگی

ما باید بپذیریم که خشم از ابعاد عادی زندگی محسوب می‌شود و ممکن است در هر فردی به وجود بیاید، خشم واکنشی غریزی است که اساسا در پاسخ به تهدید علایق حیاتی بروز می‌کند و بنا به دلایلی از جمله حوادث و رویدادهای بیرونی با تغییر‌های درونی پیش می‌آید.

خشم نیرویی دفاعی است که برای دفاع از خود و حقوق فردی و اجتماعی در وجود انسان گذارده شده است که اگر از محور اصلی خارج شود به خوی ناپسندی تبدیل می‌شود و خوی‌های ناپسند دیگری را با خود به  همراه می‌آورد.

منبع :