تولید کتاب‌های گویا روشی برای افزایش مطالعه

نویسنده و شاعر کودک و نوجوان، از تولید کتاب‌های گویا به عنوان روشی برای افزایش مطالعه در سطح کشور یاد کرد و گسترش قصه گویی را در علاقه مند کردن کودکان به کتاب خواندن موثر دانست.



به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات ایرنا ، مصطفی رحماندوست در نشست «تعریف کتاب گویا و جایگاه آن در حوزه فرهنگ» در سرای اهل قلم افزود:حدود 15 سال پیش اوقات مرده ای که در اتومبیل و در ترافیک می گذراندم، مرا بسیار آزار می داد، بنابراین تصمیم گرفتم به عضویت کتابخانه نابینایان درآیم و کاست های کتاب های مختلف را از آن ها امانت بگیرم.

وی گفت : با استفاده از کتاب های گویا می توان اوقات مرده ای را که در طول روز وجود دارد، زنده کرد.

رحماندوست درباره تاثیر این گروه از کتاب ها بر تیراژ کتاب اظهار داشت :به عنوان کسی که سابقه زیادی در شنیدن کتاب های گویا دارم باید بگویم که انتشار این آثار تاثیری بر تیراژ کتاب های کاغذی ندارد زیرا جنس مشتریان این کتاب ها متفاوت است.

این نویسنده با اشاره به ویژگی های مثبت کتاب های گویا، ادامه داد:یکی از خوبی های کتاب گویا آن است که امکان درست خواندن کتاب را فراهم می کند، این کار باعث می شود افراد درست بشنوند و حس درستی از کتاب و مفهومش دریابند.

رحماندوست افزود:از سویی دیگر حسی که صداپیشه در زمان اجرا دارد و تاکیدهایی که بر کلمات می کند به راحتی، مفاهیم را به مخاطب منتقل می سازد.

**اتفاقات خوبی در عرصه کتاب های گویا رخ داده

مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب نیز در این نشست گفت :اتفاقات خوبی در عرصه کتاب های گویا رخ داده، اما در زمینه تبلیغات این حوزه کار چندانی صورت نگرفته است.

وی درباره حمایت از انتشار این گروه از کتاب ها، افزود:به منظور حمایت از انتشار این کتاب ها، در موسسه خانه کتاب، جلساتی با کارشناسان این حوزه و ناشران تشکیل داده و تلاش می کنیم در این جلسات، نظرات مختلف و مشکلات این حوزه را شناسایی و نتایج جلسات را به مسوولان و دست اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد منتقل سازیم.

جلیسه تصریح کرد:نقش اصلی در گسترش کتاب های گویا بر عهده ناشران و علاقه مندان به این کتاب هاست ،زیرا توسعه و گسترش این کتاب ها با تلاش این افراد بسیار آسان تر و سریع تر است. 

به گفته وی ،اگر قرار است حمایت هایی در این حوزه از سوی دولت انجام شود، می تواند در زمینه فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم، تبلیغات و ایجاد مکان هایی برای عرضه این گروه از کتاب ها باشد.

جلیسه، ضمن اشاره به این موضوع که هنوز نتوانسته ایم در حوزه کتاب های گویا مخاطب شناسی و علاقه مندان را به این سمت هدایت کنیم، تبلیغات را در زمینه کتاب های گویا بسیار ضعیف دانست و افزود:موسسه خانه کتاب وظیفه خود می داند که در حد امکان زیرساخت ها و امکانات لازم را در این عرصه برای ناشران فراهم کند و تبلیغات لازم را انجام دهد.

منبع :