نحوه‌ی درس خواندن دانش‌آموزان برتر کنکور در تابستان (5)

برای درس‌های پیش‌دانشگاهی در تابستان در کلاس شرکت می‌کردم و حتماً خود را موظف می‌کردم که مطالب تدریس‌شده را مطالعه کنم و حل تمرین از این مبحث‌ها را در برنامه‌ی خودم داشتم.



کیمیا کاظمی، رتبه‌ی 4 کشور در کنکور سال90

برای درس‌های پیش‌دانشگاهی در تابستان در کلاس شرکت می‌کردم و حتماً خود را موظف می‌کردم که مطالب تدریس‌شده را مطالعه کنم و حل تمرین از این مبحث‌ها را در برنامه‌ی خودم داشتم. تابستان فرصت خیلی خوبی برای مطالعه‌ی درس‌هایی است که زمان‌بر هستند و تسلط بر این مباحث دشوارتر است؛ مانند ریاضی یا فیزیک. به همین دلیل من در تابستان بیش‌تر وقتم را صرف خواندن و فهمیدن درس‌ها کردم.

ابتدا کتاب‌ها و جزوه‌هایی را که می‌خواستم بخوانم لیست کردم و تعداد صفحات و حدود زمانی را که برای هر کدام لازم بود نوشتم. بر همین اساس فهمیدم برای هر درس می‌توانم چه‌قدر زمان بگذارم و برنامه‌ریزی کنم. این برنامه درواقع یک برنامه‌ی راهبردی بود نه این‌که ساعت‌های مطالعه‌ام را تا آخر تابستان از همان ابتدا تعیین کنم. ابتدا درس‌های سال دوم را خواندم و سپس سال سوم؛ زیرا درس‌های ‌سال سوم جدید بودند و سال دوم را بیش‌تر فراموش کرده بودم. هر چند سال دوم ممکن است ساده‌تر باشد ولی برای من بیش‌تر زمان برد.

من فرصت نکردم در تابستان تست بزنم (فقط کمی برای درس زیست تست زدم). ابتدا از این بابت کمی نگران بودم و می‌ترسیدم نتوانم در طول سال به اندازه‌ی کافی تست بزنم ولی بعداً در طول پاییز و زمستان متوجه شدم که مطالعه‌ی مطالب، زمان کم‌تری نیاز دارد و علی‌رغم اضافه شدن مدرسه و درس‌های پیش‌دانشگاهی فرصت به اندازه‌ی کافی بود. علتش این بود که شاید حین مطالعه حس می‌کردم به اندازه‌ی کافی از مطالبی که در تابستان خوانده‌ام یادم نمی‌آید ولی قطعاً خواندن درس‌ها در تابستان بر پایه‌ریزی درس‌های مختلف در ذهن مؤثر است و باعث می‌شود با صرف زمان کم‌تری بتوانیم مطالب را بخوانیم. نحوه‌ی مطالعه در هر روز و هر هفته شاید بیش‌تر شخصی باشد. یکی از مواردی که کلی‌تر است این است که من در خواندنم در هر نیمه‌ی روز (قبل از ظهر و بعدازظهر) تقریباً ترکیب دو اختصاصی و یک عمومی را رعایت می‌کردم و سعی می‌کردم درس‌ها متنوع باشند تا بازدهی مطالعه‌ی هر درس بالا باشد. قبل از مطالعه‌ی هر درس هم باید با دید مثبت شروع کنیم. اگر حس می‌کردم الان نمی‌توانم مبحثی را یاد بگیرم و ذهنم آمادگی ندارد آن را با درس یا مبحث دیگری که در برنامه‌ام بود جابه‌جا می‌کردم؛ در غیر این صورت هم وقتم تلف می‌شد هم آن مطلب را خوب یاد نمی‌گرفتم. یک روز در هفته را به عنوان روز استراحت در نظر گرفته بودم و از ساعت خاصی مثلاً 6 بعدازظهر به بعد درس نمی‌خواندم. این روز را طوری انتخاب کرده بودم که پایان هفته باشد و ساعتی باشد که درس خواندنم بازدهی کم‌تری دارد. با این روش هنگام شروع هفته، احساس خستگی نمی‌کردم. در پایان، هر کس روش خود و اولویت‌های ‌خودش را دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها قطعاً می‌تواند از تابستان خود استفاده کند.